Villa Agadir

Radiovägen 9, Lidingö Karta

Typ av plats

Demens, Omvårdnad

Om oss

Ett hem med hotellkänsla med omsorg, hälso- och sjukvårdsinsatser
Vi skapar ett hem med livskvalitet i fokus där våra boende är de som styr och formar verksamheten. Vi vill att alla som bor hos oss ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande utifrån sina egna förutsättningar. Därför utgår allt vi gör från varje boendes behov och önskemål. I vårt arbete ger vi omvårdnad, social omsorg och skapar känsla av livskvalitet. Vi sprider glädje, värme och omtanke.

LOV och platserbjudande
Vi välkomnar boende från hela landet. Du har enligt lag rätt att ansöka om äldreboende i vilken kommun du vill. Du som har ett biståndsbeslut om äldreboende får då vända dig direkt till den kommun dit du vill flytta som är skyldig att behandla din ansökan i kommunen.

Du som bor i en kommun som tillämpar LOV (lagen om valfrihet) kan välja vilket boende du önskar bo på i din kommun. Kontakta din biståndshandläggare om vad som gäller i din kommun.


Inriktning/Profil

Trädgård

Organisation

Vardaga

Organisationsform

Företag

Driftsform

Egen regi

Du kan välja oss om även du bor i:

Stockholms kommun, Solna kommun, Danderyds kommun, Upplands Väsby kommun, Södertälje kommun

Boendet

I september 2012 invigdes Villa Agadir, i nybyggda vackert inredda lokaler vid det natursköna Dalenumområdet på Lidingö. De gemensamma utrymmen består av vardagsrum, festsal och stora härliga balkonger. 

Utanför Villa Agadir finns vackra promenadstråk och en trädgårdsanläggning med växthus och flera sittgrupper.

Villa Agadir är vackert möblerat, här doftar gott och boendet har en fin atmosfär med hemkänsla. I hela inredningen finns en röd medveten tråd där det vackra och funktionella går hand i hand. Färger och inredningsdetaljer har sin grund i forskning och är evidensanpassade till det åldrande ögat för att underlätta för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.

Kommunikation
Lidingöbanan från Ropsten tar knappt 10 minuter och stannar vid station AGA. Därifrån är det cirka 5 minuters promenad till Villa Agadir. Bilparkering finns i anslutning till boendet.


Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

54

Avdelningar

Tre våningar

Lägenheterna

  • 30 kvadratmeter
  • Trinettkök med kylskåp
  • Garderober
  • Badrummet är stort och handikappanpassat och har dusch
  • Trygghetslarm och rörelselarm
  • Höj- och sänkbar säng, i övrigt möblerar du med dina egna möbler och personliga saker

Aktiviteter

Aktiviteter är en viktig del av din omvårdnad. Du väljer själv vilka du vill delta i, utifrån intresse och vad du orkar. Vi önskar fylla Villa Agadir med små och stora händelser som ger dig en känsla av livskvalitet. Alla de aktiviteter och händelser vi ordnar på Villa Agadir är utifrån de önskemål som framförs av dem som bör här. Låt oss veta om du har någon egen idé eller önskemål om vad du skulle vilja göra.

Ta del av vår veckoplanering och månadsplanering och se om du hittar något som tilltalar dig. Vecko- och månadsplanering delas ut till alla boende och sätts upp på anslagstavlorna.

Vi tar gärna promenader i de fina omgivningarna. Till vattnet är det bara en kort promenad på cirka 10 minuter. I vår trädgård kan du njuta av blommor, dofter och vind i håret, sitta ner i syrenbersån eller under pergolan. I växthuset odlar vi grönsaker och frukt och välkomnar både din hjälp och ditt sällskap.

På Villa Agadir finns en träningslokal där vi har gymnastikgrupper och Qigong.

Vill du kanske göra något på tu man hand med din kontaktman där du själv styr innehållet? Det kan vara att handla i någon butik eller bara sitta i lugn och ro och prata en stund.

Varje helg får vi mycket uppskattade besök av Ungdomar från Ung Omsorg som bakar, samtalar, spelar spel och umgås och sätter extra guldkant på tillvaron för våra boende.

Närstående och anhöriga
Din familj och dina vänner är naturligtvis alltid välkomna att hälsa på dig.

Dina nära är också välkomna att delta vid våra närståendeträffar. Här diskuterar vi saker som kost, omvårdnad, aktiviteter och boendemiljö. Dina nära får information om vad som händer på boendet och kan ställa frågor. Vi tar också gärna emot synpunkter, önskemål och förslag. Tider för närståendeträffarna lämnas ut i god tid.

Mat & Dryck

Mat är en av livets höjdpunkter. I Vardaga är det viktigt att våra boende får äta i en lugn och trevlig miljö. För äldre är det extra viktigt att maten håller hög kvalitet, att den är näringstät, vällagad och smakrik för att ge den näring som behövs. Vi serverar frukost, lunch, middag, mellanmål och nattmål om så önskas. Det går att välja mellan två olika alternativ till lunch och middag. Som avslutning på lunchen serverar vi ofta en god dessert. Vid helger och högtider dukar vi extra fint och erbjuder en trerätters meny med ett glas vin eller öl. Kaffe och frukt finns när du vill ha. Maten tillreds på avdelningarna och vi bakar ofta.


Vård & Omsorg

Den goda dagen
Vardagas mål är att erbjuda bästa möjliga vård och omsorg för dig som bor hos oss. Genom vårt helhetskoncept för äldreomsorg, Den goda dagen ger vi våra boende en individanpassad omsorg som bygger på omtanke, integritet och valfrihet. Vi utgår från var och ens behov, ser till det friska och stärker den boendes identitet och självständighet. De små detaljerna är viktiga för att varje dag ska bli en riktigt god dag. Du som bor hos oss är gammal nog att bestämma själv och boendet är i första hand ditt hem, inte vår arbetsplats.
Läs mer om den god dagen

Kontaktman
När du flyttar in hos oss får du en egen kontaktman bland medarbetarna. Kontaktmannen ansvarar för att dina behov och önskemål framkommer i den individuella omvårdnadsplan som upprättas mellan dig och oss medarbetare.

Demensakademin
Som boende hos oss på Vardaga vill vi att du ska ha tillgång till den bästa möjliga vården och omsorgen. Därför driver vi bland annat Demensakademin ett kompetensutvecklingskoncept för att medarbetarna i våra verksamheter ska ha högkompetens kring demens. Konceptet utgår ifrån aktuell forskning. Initiativtagaren till Demensakademin Liselotte Björk, har tilldelats En Ros av Seniorval.se för sitt arbete, läs gärna en intervju med henne här.

Vård

Sjuksköterska finns i verksamheten måndag-fredag kl. 07:00-19:00 och kl. 07-17 lördag, söndag och röda dagar. Övrig tid finns sjuksköterska tillgänglig och kommer ut vid behov när personalen kontaktar dem.

Rehabilitering
Vi erbjuder tillgång till sjukgymnast och arbetsterapeut som hjälper till om du behöver tekniska hjälpmedel, som exempelvis rullstol. Rehabpersonalen arbetar tillsammans med vår personal enligt ett rehabiliterande förhållningssätt. Det innebär att de instruerar vår personal hur de kan hjälpa dig att leva ett så aktivt vardagsliv som möjligt. Sjukgymnast och arbetsterapeut stöttar även vid träning vid akut skada.

Tilläggstjänster

Vi hjälper dig med kontakt med frisör, fotvård och liknande när du behöver det.

Personal

Omvårdnadspersonal finns på plats dygnet runt, utanför din dörr, för din trygghet skull. Alla har relevant utbildning inom vård- och omsorg och talar svenska. Vi har även medarbetare med ursprung i olika länder och som talar flera olika språk.

 Ansvarig på boendet är vår verksamhetschef. Avdelningsansvariga är våra gruppchefer, som är nära verksamheten. 

Kompetensutveckling

Våra medarbetare genomgår kontinuerligt Vardagas interna utbildningar inom bland annat demensvård, mat och måltider, hygien samt etik och bemötande.

Språk

Svenska

Kollektivavtal information

Kollektivavtal är tecknade genom arbetsgivarförbundet Vårdföretagarna och fackförbunden Vision och Kommunal.

Kvalitet

Kvalitet skapas i mötet med varje individ. Därför är Vardagas ledningssystem för kvalitet, Qualimax, byggt för att ständigt förbättra kvaliteten utifrån de boendes perspektiv, önskningar och behov. Vårt mål är att uppfattas som ett kvalitetsföretag av boende, närstående, uppdragsgivare och medarbetare. För att ge våra medarbetare stöd i kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbetet krävs fungerande struktur och rutiner — det ger trygghet i mötet med de boende och närstående. Vi sätter tydliga kvalitetsmål och leder, styr och följer upp kvaliteten i företaget kontinuerligt med månatliga avstämningar med samtliga chefer.

Kontakt

Organisation

Vardaga

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

Verksamhetschef: 08-410 571 30 Platsakuten: 0200-81 02 01

Kontaktperson

Pia Henriksson

Gatuadress

Radiovägen 9

Postnummer

181 55

Postort

Lidingö

Vill du bo här?

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du är intresserad av att bo här. För att få en plats brukar det även behövas ett biståndsbeslut från kommunen. Det går även att köpa vårdplatser privat. Kontakta oss för att ställa dig i kö.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Söker du jobb?


Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

Verksamhetschef: 08-410 571 30 Platsakuten: 0200-81 02 01

Translate

Tyck till