Borgerskapets vård- och omsorgsboende uppfyller Vårdföretagarnas medlemskrav för transparens och öppenhet

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och bransch­organisation för vård­givare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftsform. Alla med­lemmar i Vårdföretagarna ska redovisa information om sina verksam­heter, för att allmänheten enklare ska kunna få relevant information om enskilda privata utförare.

Nedan redovisas informationen för Borgerskapets vård- och omsorgsboende

Kontaktinformation

Hemsida
Gatuadress

Högalidsgatan 26 -28

Postnummer
117 30
Postort

Stockholm

E-post
katrin.stahl@borgerskapet.se
josefine.mellstrom@borgerskapet.se
sanna.moller@borgerskapet.se
Kontaktperson
Katrin Ståhl, biträdande verksamhetschef
08-720 89 21

Josefine Mellström, enhetschef
08- 720 89 28

Sanna Möller, verksamhetschef
08-720 89 25

Basfakta om verksamheten

Verksamhetens mål och inriktning:

Högt beläget vid Högalidskyrkan ligger vårt vård- och omsorgsboende med inriktning mot somatik och demens. Vård-och omsorgsboendet drivs utan vinstintresse av Stiftelsen Borgerskapets Enkehus och Gubbhus sedan 1724.

Vi har en vacker trädgård och en fantastisk utsikt över Stockholm och Riddarfjärden. Vi vill ge våra gäster de bästa förutsättningar att uppleva en trygg och värdig ålderdom. Vår ambition är att varje gäst skall trivas och känna sig trygg samt väl omhändertagen.


Våra gäster är personer som har olika förutsättningar, behov och önskemål. Vi ger stöd till var och en på ett individuellt och professionellt sätt. Vi lägger stor vikt vid goda, nyttiga och trivsamma måltider, vackra miljöer, festliga traditioner och stimulerande aktiviteter. Vi strävar efter att sprida glädje och ha trevligt tillsammans. Vårt motto är: Det är aldrig för sent för att få en bra ålderdom.

Borgerskapets vård- och omsorgsboende består av:
- Enkehuset
som erbjuder somatisk vård (omvårdnad). Här finns 48 platser fördelat på fyra våningar
- Rozeliahemmet som är ett gruppboende för personer med demenssjukdom. Här finns 24 platser som är fördelat på tre enheter.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
72
Språk
Svenska

Kvalitet

Verksamhetens arbete med kvalitetssäkring:

Din kontaktman kallar dig och dina närstående till vårdplaneringsmöte. Då planerar ni när och hur du vill att de beviljade stödet och insatserna ska utföras. Du har möjlighet att framföra synpunkter och åsikter till all personal dagligen.

Kvalitetsregister
Certifieringar
Vi är certifierade enligt Silviahemmets palliativa vårdfilosofi.

Personal

Personal på verksamheten:

Borgerskapets vård- och omsorgsboende är bemannad dygnet runt och sjuksköterskor finns hos oss under hela dygnet.

Personalen som jobbar här består av vår verksamhetschef, en biträdande verksamhetschef, MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska), bemanningsassistenter utgör ett administrativt stöd till cheferna och varje våningsplan har en egen ansvarig sjuksköterska.

Vår omsorgspersonal består främst av undersköterskor. Inom paramedicin och aktivitet arbetar fysioterapeut, arbetsterapeut och aktivitetsansvarig som finns här alla vardagar. Vi har specifik personal som sköter uppgifter som städning och tvättning.

Vår servicechef har ansvar för kök där kökschef, dietkock, kallskänka, köks- och diskbiträden arbetar. Här finns också vaktmästare.

Läs gärna intervjun med Anna-Lena Isberg som berättar hur det är att jobba hos oss.

Kompetensutveckling
Vår personal genomgår kontinuerligt kompetensutvecklande utbildningar. 

Kontaktuppgifter
Enkehuset
Katrin Ståhl, biträdande verksamhetschef
katrin.stahl@borgerskapet.se
08-720 89 21

Rozeliahemmet, demens
Sanna Möller, verksamhetschef
sanna.moller@borgerskapet.se
08-720 89 25

Kök, matsal och kyrka
Niclas Lindfors, servicechef
niclas.lindfors@bergerskapet.se
08-720 89 04

Katrin Ståhl, biträdande verksamhetschef och Sanna Möller, verksamhetschef

Ägare, styrelse, ekonomi