Persikans vård- och omsorgsboende

Kottbygatan 5, Spånga Tensta, Stockholm Karta

Typ av plats

Demens, Omvårdnad

Om oss

Persikan är ett persiskt boende för dig som längtar hem på gamla dagar. Här nöjer vi oss inte med att prata persiska utan har även med hjälp av inredning, dofter, tavlor och saker som påminner om hemlandet skapat en känsla av att "komma hem". Den egna bostaden inreder du själv efter tycke och smak.

Här finns mindre sittgrupper för tedrickarna och på bordet står en vattenpipa. Vi har de klassiska sällskapsspelen, persiska TV-kanaler, persisk radio och persisk musik.

Familjen är viktig. När du flyttar till Persikan är vi i första hand ett komplement till din familj. Vi tar inte över utan låter dina närstående även i fortsättningen ta ansvar, känna sig välkomna och vara delaktiga i omvårdnaden i den utsträckning de önskar och orkar. Vi som ansvarar för Persikan vill hälsa dig välkommen och hoppas att du ska trivas hos oss!

Inriktning/Profil

Persisk

Organisation

Kavat Vård AB

Organisationsform

Företag

Driftsform

Egen regi

Boendet

Persikan består av tre våningsplan. Här finns totalt 54 lägenheter varav 36 är reserverade för personer med demenshandikapp. Lägenheterna har liten köksdel, hygienrum med dusch och WC som utrustats med särskild bidétoalett. Lägenheten inreder du själv efter eget tycke och smak. Varje våning har gemensam balkong.

I närområdet finns gångstigar för promenad och en gård där vi sommartid kan grilla. Till Akalla tunnelbanestation är de cirka 500 meter och flera busslinjer att tillgå med station inom cirka 200 meter.

Lediga platser

  • Demens - Permanent
  • Omvårdnad - Permanent

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

54

Avdelningar

6

Lägenheterna

  • Lägenheterna är 40-50 kvadratmeter
  • Alla lägenheter har eget kök och hygienrum

På boendet

Balkonger och utegård

Hyra

8 000 - 10 000 kr/mån

Aktiviteter

Dagarna på Persikan handlar om samvaro över måltider och en kopp te. Musik och spontandans är uppskattade inslag. Vi uppmärksammar persiska högtider och traditioner med olika aktiviteter och arrangemang. Den årliga Nouruz festen samlar både boende, närstående och medarbetare. Då har vi uppträdande och levande musik. Den som önskar har möjlighet att komma ut i friska luften varje dag. 

Mat & Dryck

Våra egna ”persiska” kockar lagar de traditionella persiska maträtterna till lunch och middag. Frukostbuffé dukas upp i gemensamma matsalen varje morgon men det går alltid att även få ”frukost på sängen”

Var lagas maten?

All mat lagas på boendet

Vård & Omsorg

Hos oss på Persikan är det alltid de äldres behov som kommer i första hand. Här finns inte någon färdig programförklaring som måste följas, utan vi utformar och anpassar vården individuellt utifrån var och ens önskemål och behov. Vi finns till för de som bor hos oss och inte tvärtom.

Alla som bor här har rätt att behålla sin värdighet och sitt självbestämmande. Vi visar respekt för den enskildes egna val och behov av integritet. Vård, omsorg och service utformas med hög tillgänglighet och erbjuder trygghet, inflytande, kontinuitet samt ett aktivt och meningsfullt liv. De finns ibland önskemål om att bli vårdade av någon av samma kön – det tar vi förstås hänsyn till.

Omsorg

På Persikan finns omvårdnadspersonal på plats hela dygnet. Varje våning har sin egen personal. Verksamhetschefen leder och samordnar insatserna

Vård

En dag i veckan finns läkare på Persikan. Tillgång till sjuksköterska finns dygnet runt. Sjukgymnast och arbetsterapeut finns på plats måndag till fredag.
 

Personal

På äldreboendet arbetar verksamhetschef, administratör, omvårdnadskoordinator (undersköterska med samordningsuppdrag), sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnast och arbetsterapeut. Alla som arbetar i den direkta omvårdnaden har vårdutbildning.

Utöver det ställer vi krav på att de som arbetar hos oss behärskar både persiska och svenska, är serviceinriktade och anstränger sig för att du som bor hos oss ska vara nöjd med din service och omvårdnad. Varje våning har sin egen personal. Det är verksamhetschefen som med hjälp av sin lokala ledning på plats, leder och samordnar insatserna.

Språk

Persiska, Svenska

Kollektivavtal

Kollektivavtal är tecknat med Vårdföretagarna

Kvalitet

Kavat Vård har upprättat ett processbaserat ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö, enligt kraven i ISO 9001:2008 för kvalitetsledningssystem och ISO 14001:2004 för miljöledningssystem samt arbetsmiljöarbete enligt AFS 2001:01. Alla processer, rutiner och verktyg finns digital med sökfunktion.

Alla medarbetare på Kavat Vård har ett ansvar för att informera närmaste chef om händelser som är av betydelse och som kan innebära att vi behöver revidera vårt kvalitets-, miljö och arbetsmiljöarbete. Medarbetarna har också skyldighet att delta i de forum som årligen ordnas (planeringsdagar) i syfte att utvärdera hur kvalitets-, miljö och arbetsmiljöledningssystemet fungerar och följs.

För att bedriva vår verksamhet finns ett ledningssystem, en affärsplan med tillhörande verksamhetsplaner per enhet samt verksamhetsberättelse, bokslut, patientsäkerhetsberättelse och kvalitetsbokslut, personalbokslut samt en rad styrande och redovisande dokument. Vi baserar vårt kvalitetsarbete på kraven i SOSFS 2011:9. Kvalitetsarbetet leder till ständiga förbättringar av verksamheten genom uppföljning av kvalitetsmål, avvikelsehantering, interna revisioner, uppföljning och återkoppling. Verksamhetschefen på respektive enhet ansvarar för att företagets kvalitetssystem följs och anpassas till de lokala förutsättningarna.

Ledningsprocesser beskriver hur Kavat Vård AB leds, följs upp och utvecklas genom ständiga förbättringar. Ledningsprocesserna beskrivs i form av en årsplan för verksamhetsåret/bokslutsåret. Ledningsprocessen omfattar t.ex. de möten och uppföljningar som genomförs för att leda och utveckla företaget. Utveckling betraktas också som ledningsprocess.

Huvudprocesser beskriver hur vi uppfyller våra överenskomna åtaganden gentemot kunderna. Huvudprocesserna styrs så att de uppfyller ställda kundkrav samt tillämpliga författningskrav.

Stödprocessernas uppgift är att stödja huvudprocesserna (kärnverksamheten) och är inte riktade mot kund utan verkar inom den egna verksamheten. Arbetsmiljöarbetet och det egna miljöarbetet är tydliga stödprocesser för vår verksamhet. Vi har valt att utföra delar av stödprocesser genom extern part. I dessa fall styr vi och säkerställer så att de inköpta stödprocesserna uppfyller kund- och författningskrav.

Kontakt

Organisation

Kavat Vård AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

08 – 58 00 47 10

Kontaktperson

Salar Amjadi

Gatuadress

Kottbygatan 5

Postnummer

164 74

Postort

Kista

Hitta hit

Vägbeskrivning

Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

08 – 58 00 47 10

Translate

Tyck till