Assistansbyrån i VG

Assistansbyrån i VG

Fredriksdalsgatan 18, Göteborg

Typ av insats
Omvårdnad
Service
Besök hemsida
Kontakta verksamheten inför ditt hemtjänstval

Om oss

Välkommen till oss på Assistansbyrån!
Vi är hemtjänstföretaget som anser att god kommunikation, flexibilitet och självbestämmande är grunden för att kunna erbjuda en god hemtjänst till våra kunder. 

Flexibla och lösningsorienterade
Vi är en flexibel hemtjänst och är alltid måna om att anpassa oss efter dina behov och önskemål. Vill du till exempel ändra tiden när vi kommer? Inga problem, vi är duktiga på att ändra schemat med kort varsel så det passar alla. Våra medarbetare är också flexibla och lösningsorienterade och kan snabbt hitta en bra lösning vid en oförutsedd situation eller vid eventuella problem.

Självbestämmande
Ditt självbestämmande över din hemtjänst är viktig för att du ska känna dig trygg med oss. Direkt vid vårt första möte är du med och bestämmer hur du vill att tiden ska fördelas och hur din hemtjänst ska utföras. Vår senaste kundundersökning visade att våra kunder tycker att vi är duktiga på möjligheten till självbestämmande. 

God kommunikation
Vi anser att god kommunikation är viktig, både mellan dig och oss men även internt mellan oss som jobbar på Assistansbyrån. Du kan alltid höra av dig till oss med stort som smått. Vi informerar våra medarbetare om hur du vill ha det så att du får bästa möjliga vård som är anpassad efter dina önskemål och behov. 

Organisation
Verksamhetens storlek (antal kunder)

Cirka 100 kunder i Göteborgs stad

Tjänster

Hemtjänst
Vi på Assistansbyrån utför alla de hemtjänstinsatser du beviljats i ditt beslut om hemtjänst från Göteborgs stad. Det kan till exempel vara personlig omvårdnad, hjälp med städ, tvätt och andra sysslor som rör hemmet. Vi utför även delegerad hälso- och sjukvård som till exempel kan vara hjälp med stödstrumpor, stomi, insulin och annan medicinhantering. 

Om du har trygghetslarm är det kommunens hemtjänst som svarar på ditt larm dygnet runt.

Typ av insats
Omvårdnad
Service

Arbetssätt

Skyddsutrustning för din trygghet
När vi besöker dig följer vi alla hygienrutiner och använder alltid skyddsutrustning som består av visir, munskydd, handskar, skoskydd och handsprit. 

Kontaktperson
Du får en konkontaktperson som är den person som besöker dig mest. Då man kommer överens bättre med vissa personer försöker vi alltid matcha dig med en person som du trivs med. 

Kontinuitet
Hög kontinuitet är viktigt för att du ska känna igen oss och känna dig trygg när vi kommer hem till dig. Vi strävar alltid efter att det är en fast personalgrupp som besöker dig. 

Genomförandeplan
Vid vårt första möte med dig skriver vi en genomförandeplan. Den innehåller information om vad du behöver hjälp med och hur du vill ha din hjälp utförd. Allt för att du ska få en individuell hemtjänst. Beroende på ändrade behov uppdateras genomförandeplanen. 

Personal

Hos oss jobbar utbildad personal som alla har erfarenhet av hemtjänst eller vård och omsorg. Vi strävar efter att all ordinarie personal ska var utbildade undersköterskor. Vi har erfarenhet av att jobba med kunder med en demensdiagnos och psykisk ohälsa.

Vad som är gemensamt för våra medarbetare är att de är trevliga, duktiga på bemötande, att lyssna på dig och är lösningsorienterade. Vi försöker alltid matcha ihop dig med medarbetare som du trivs med och kommer bra överens med. 

Omsorg på ditt språk
Flera av våra medarbetare talar fler språk än svenska. Många av våra kunder känner en trygghet i att kunna kommunicera med oss på sitt hemspråk, att vi är väl bekanta med deras kultur och matlagning. 

Språk
Arabiska

Mat

Vi kan hjälpa dig med matlagning, matberedning eller leverans av matlådor beroende på vad du föredrar.

Det är en trygghet i att få äta den mat som man är van vid, även om man behöver hjälp från någon annan att laga den. Våra medarbetare är duktiga på att laga mat och då flera har en mångkulturell bakgrund har vi även kunskaper i hur man lagar traditionella arabiska, persiska och somaliska rätter utöver traditionella svenska maträtter.

Via oss kan du även beställa matlådor från Sodexo. Från en meny kan du välja vilka rätter du vill få levererade. 

Kvalitet

För oss är det viktigt att du som kund ska uppleva en god kvalitet på din hemtjänst. Därför har vi regelbundna uppföljningar med dig, registrerar allt i din journal och alla dina önskemål. Varje vecka har vi personalmöten då vi diskuterar ny information som kommit upp under veckan så alla är insatta.

Vi ber kunder och medarbetare delta i interna undersökningar så vi kan få reda på vad vi är duktiga på och vad vi kan förbättra. 

Vi jobbar också aktivt med kvalitetsregistren BPSD och Senior Alert.

Synpunkter gör oss bättre
Vi uppmuntrar dig som kund att kontakta oss om du har synpunkter på verksamheten som vi kan förbättra. Alla synpunkter skrivs ner och åtgärdas. Vi använder dem även i utbildningssyfte för att vi ska kunna förbättra oss. 

Kontakt

Organisation
Organisationsform
Företag
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Melina, kundansvarig/socionom
Gatuadress

Fredriksdalsgatan 18

Postnummer
412 62
Postort

Göteborg

Vill du bli kund hos oss?
För att bli kund hos oss på Assistansbyrån behöver du ett beslut om hemtjänst från en biståndshandläggare i din kommun. Därefter har du möjlighet att välja oss som din hemtjänstutförare. Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer!

Har du frågor?

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.