Leksands kommunala hemtjänst

Leksands kommunala hemtjänst

Tibble Lyckavägen 2, Leksand

Typ av insats
Omvårdnad
Service
Ledsagning
Besök hemsida
Kontakta verksamheten inför ditt hemtjänstval

Om oss

Välkommen till Leksands kommunala hemtjänst
Här arbetar vi med dig i fokus och vårt arbete handlar om att göra det möjligt för dig att bo kvar i det egna hemmet så länge som du önskar. Med hjälp av hemtjänsten kan din vardag underlättas när du på grund av ålder, funktionshinder eller sjukdom får svårt att klara dig själv.

Vi är alltid tillgängliga
Våra arbetsgrupper utgår från lokaler i Tibble. Det finns en nattpatrull som arbetar över hela kommunen samt fyra grupper som ansvarar för olika geografiska områden under dag- och kvällstid. Vi har en kontinuerlig kontakt med dig som kund samt efter önskemål med era närstående, så att insatserna alltid utförs efter dina önskemål och behov. Utöver dessa grupper så planeras det för att starta upp ett serviceteam som är tänkt att utföra vissa serviceinsatser som exempelvis städning hos våra kunder.

Fast omsorgskontakt
En undersköterska utses till din fasta omsorgskontakt och besöker dig oftare än andra. I planeringen ingår även att alltid försöker att besöka våra kunder samma tider varje dag, vilket våra kunder upplever som en trygghet.

Noga att du får den hjälp du behöver
Varje månad går vi igenom alla kunders behov för att säkerställa att var och en får den tiden och de hemtjänstinsatserna de behöver. Om ditt behov förändras informerar vi kommunens biståndshandläggare om det, som sedan ser över om ditt beslut behöver uppdateras med mer tid eller ytterligare insatser. Vill du veta mer om oss är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret här nedan.

Organisation
Inriktning

Tjänster

Hemtjänst
Vi utför de insatser du blivit beviljad i ditt biståndsbeslut från kommunen. Behovet av hjälp avgör vilka insatser som är aktuella och hur din hjälp ska utformas. Hemtjänstens insatser delas in i omvårdnads- och serviceinsatser. Insatserna är till för att bryta isolering och för att du ska känna dig trygg och säker i hemmet.

Omvårdnadsinsatser syftar till att tillgodose fysiska, psykiska och sociala behov. Det kan till exempel vara hjälp eller stöd för att kunna äta, dricka, klä på sig, sköta personlig hygien inklusive munvård och förflyttning.

Serviceinsatser avser hjälp med vanliga hushållssysslor som städ, tvätt, renbäddning, inköp, promenader och social samvaro.

Trygghetslarm
Trygghetslarm kan beviljas dig som på grund av ålder eller funktionshinder löper större risk än andra att råka i nödsituationer och som saknar möjlighet att larma omgivningen genom att använda telefon.

Kontaktperson
Möjlighet finns att bli beviljad en kontaktperson. Det är en insats för dig som vill ha någon att umgås med under till exempel en fika eller en promenad.

Ledsagare
Ledsagning kan ingå som del i ett beslut om hemtjänst eller beviljas som en enskild insats. Insatsen ledsagning syftar till att bryta isolering och öka möjligheten till aktiviteter utom hemmet.

Hemsjukvård och hemrehabilitering
Vi utför enklare sjukvård på uppdrag av hemsjukvården som beställer tjänster av oss. Det kan handla om medicinering som att ge insulin. Även hemrehabilitering utför vi på uppdrag från hemsjukvården. Vi kan hjälpa dig att utföra träningsprogram som en fysioterapeut och arbetsterapeut har satt ihop.

Typ av insats
Omvårdnad
Service
Ledsagning

Arbetssätt

På Leksands kommunala hemtjänst arbetar vi med dig i fokus och vårt arbete handlar om att göra det möjligt för dig att bo kvar i det egna hemmet så länge som möjligt. Vi utformar genomförandet av dina beslutade insatser tillsammans med dig för att din vardag ska se ut som den du är van vid och för att du ska kunna leva så självständigt som möjlig med hjälp av hemtjänst. Respekten för dig och ditt hem samt bemötande är viktiga delar i vårt arbete, du ska känna dig trygg tillsammans med oss.

Fast omsorgskontakt
Från och med 1 juli 2022 ska de som har hemtjänst erbjudas en fast omsorgkontakt, vilket är din kontaktperson inom hemtjänsten. En fast omsorgskontakt ska erbjudas till de som har insatser i form av omsorg. Den som utses till fast omsorgskontakt ska ha yrkestiteln undersköterska och syftet är att du ska få ökad kontinuitet i dina kontakter med hemtjänsten, ökad trygghet och mer individanpassade och samordnade hemtjänstinsatser.

Genomförandeplan
För varje kund skrivs en genomförandeplan som bygger på biståndsbeslutet. Genomförandeplanen skrivs tillsammans med dig och beskriver hur du önskar ha din hemtjänst utförd. Planen uppdateras var sjätte månad eller vid behov.

Alla avvikelser från det normala dokumenteras, till exempel om någon kund mår dåligt eller inte vill äta.

Personal

Våra kunder kan förvänta sig personal med lång erfarenhet och kunskap. Vi sätter stort värde i att det arbete vi utför bygger på lyhördhet och ett gott bemötande. Hos oss arbetar undersköterskor och vårdbiträden.

Kompetens inom demens
Under 2023 kommer vi att Stjärnmärkas vilket innebär att vi säkerställer att våra medarbetare har kompetens inom demens samt att våra medarbetare har kunskap och verktyg för att kunna utveckla det personcentrerade arbetet.
[brFör att kunna ta hand om våra kunder med demenssjukdom har vi en Silviasyster samt medarbetare som är utbildade inom BPSD.

Anhörigstödjare
Du som vårdar en anhörig i hemmet har möjlighet att träffa vår anhörigstödjare som kan ge dig stöd och råd. Anhörigstödjaren anordnar bland annat stödgrupper för anhöriga till personer med demenssjukdom.

Språk
Svenska

Mat

Om du har svårt att själv laga din mat kan du ansöka om hjälp med det. Vi hjälper dig att laga enklare maträtter hemma hos dig och vill du att vi ska sitta med under måltiden kan du även ansöka om detta.

I kommunen finns även privata företag som du direkt kan vända dig till för att få färdiglagad mat levererad hem till dig.

Kvalitet

Systematiskt arbetssätt för att säkerställa god kvalitet
För att säkerställa kvaliteten i Leksands kommuns verksamheter för kund och personal, arbetar vi enligt ett systematiskt arbetssätt. Vi följer upp både ekonomi- och kvalitetsresultat, analyserar, värderar samt planerar och prioriterar och förbättrar verksamheten regelbundet.

Vi arbetar efter de rutiner, processer och de framtagna styrdokument som beskriver och fastställer det som behövs för att säkerställa verksamhetens kvalitet.

Ledningsgruppen för sociala sektorn ansvarar för att resultat från statistikdatabaser och nationella kundundersökningar sammanställs och presenteras för enhetschefer på ett sätt som gör att dessa lätt kan se egna verksamhetens kvalitetsnivå jämfört med andra liknande verksamheter, jämförelser med andra kommuner och jämförelse med tidigare års resultat.

Utöver detta görs målgruppsundersökningar om det finns förhållningssätt och attityder hos personal som kan leda till brister i verksamhetens kvalitet.

Klagomål och synpunkter
Inkomna rapporter, klagomål och synpunkter och avvikelsehantering analyseras, utreds, dokumenteras, åtgärdas och sammanställs av respektive berörda enhetschef för att vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet. Enhetschef skickar dessa vidare till avdelningschef och ledningsgruppen. Klagomål, synpunkter och riskanalyser med åtgärder sammanställs regelbundet till ansvariga politiker.

Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Organisationsform
Kommunal
Hemsida
Gatuadress
Tibble Lyckavägen 2
Postnummer
793 36
Postort
Leksand
Vill du bli kund hos oss?

Om du vill anlita oss som din hemtjänstutförare ska du kontakta en biståndshandläggare på Leksands kommun. Du kan även kontakta oss via kontaktformuläret nedan om du har frågor rörande vår verksamhet.

Söker du jobb?

Kolla in karriärsajten . Här kan du läsa mer om Leksands kommun som arbetsgivare och vad vi kan erbjuda dig.

 

Har du frågor?

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.