Elisabeth och Catherine. Bilden togs inför Stockholm stads "Goda exempelmässa" där vi deltog med motiveringen "”Fler glada tillrop när Famntaget skapade specialiserade hemtjänstgrupper”.
”När jag fyllde 100 år fick jag blommor av Famntaget och till påsk fick jag en påskhare i marsipan. Jag är så glad över att personalen alltid är så omtänksamma och bryr sig så mycket om mig” /Ingrid
Famntaget var med och sprang för hjärnan i det första Alzheimerloppet i Stockholm.
Studiebesök från Japan med ägare, chefer och medarbetare från den japanska äldreomsorgen.
I påsk delade vi ut påskharar i marsipan till våra kunder.
Mysfrukost på morgonen för medarbetarna.
Matilda och Angela från Nattpatrullen.
Angela och Marielle gjorde sig fina för våra kunder på midsommar.
Famntaget blev utsett till ett av årets gasellföretag 2015, för andra året i rad.
En trevlig pratstund med manikyr. En mycket Glad kund och en nöjd medarbetare.
På Internationella Downs syndromdagen rockade vi sockorna tillsammans med våra kunder för att visa att vi tycker att alla människor är lika mycket värda.
Fotbad en kulen dag blev verkligen uppskattat av en av våra kunder.
Denna härliga cheesecake gjorde en av våra medarbetare tillsammans med en kund.
Alla nya kunder får en goodiebag av oss.
Maria Ulander på Seniorval får ett exemplar av Famntagets kokbok
Famntaget nominerade i klassen "äldreomsorg" i Stockholms stads kvalitetsutmärkelse 2017
Famntaget är vänföretag till WWF Världsnaturfonden.

Famntaget Omsorg

Stockholm

Verksam i

Norrmalm, Södermalm, Östermalm

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Om oss

Famntaget är ett familjeföretag. Vi har specialistkompetens inom demenssjukdom och kognitiv svikt. Vi tycker det är viktigt att våra kunder upplever att de har ett värdigt liv och en känsla av välbefinnande. Sedan 2009 erbjuder vi en individuellt utformad hemtjänst som utförs med hjärta och värme. Våra kunder ska ha ett aktivt och meningsfullt liv.

Famntaget är godkända utförare för hemtjänst, avlösning och ledsagning.

Vi är ett modernt och transparent företag som bland annat använder sociala medier för att informera och kommunicera med våra kunder och deras anhöriga. Vi skickar även intressanta nyhetsbrev med e- post.

I Famntaget får du en personlig kontaktman som bevakar att hemtjänsten fungerar för dig . Du ska känna dig trygg och bekväm med vilka medarbetare som besöker dig i hemmet. Vi hjälper dig att lösa dina behov och önskemål.

Kontakta oss så att vi får möjlighet att berätta mer om Famntaget Omsorg!

Organisation

Famntaget Omsorg AB

Verksamhetens storlek (antal kunder)

200-250 kunder på Norrmalm, Södermalm och Östermalm

Inriktning

Demens

Tjänster

Hemtjänst
Hos oss får du stöd och hjälp i vardagen efter just dina önskemål och behov. Vi arbetar självklart utifrån biståndshandläggarens beslut. Exempel på insatser som du kan få hjälp med är till exempel tvättning, städning, matlagning, inköp, stöd vid morgon- och kvällsrutin, hjälp med personlig hygien, sällskap och promenader.

Enklare hemsjukvård
Vi utför enklare hemsjukvård som till exempel medicinering på delegering från vårdcentral eller sjuksköterska. Även hemrehabilitering utför vi på delegering från sjukvård eller sjukgymnast.

 

Tilläggstjänster
Vi erbjuder tilläggstjänster som kan ge dig extra timmar utöver det som finns i biståndsbeslutet. Tilläggstjänsterna varierar från person till person och ger dig utrymme att kunna välja tjänster fritt.

Vi är en flexibel verksamhet med inställningen att finna lösningar som gör din vardag så trevlig som möjligt.

Café Famntaget Senior
Café Famntaget Senior är en social mötesplats för seniorer. Du behöver inte vara kund hos Famntaget för att besöka caféet. Vi kommer att ha olika aktiviteter under sommaren, till exempel musikquiz. För mer information, kontakta oss på 08-400 250 41.

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Famntagets medarbetare har en hög utbildningsnivå. Vi har kompetens för att klara alla uppdrag. Famntaget har ett aktivt samarbete med Silviahemmet som är en stiftelse inom demensvård och alla våra medarbetare får en gedigen utbildning i demenssjukdomar. Vi har en hög kontinuitet i utförandet av våra tjänster dygnet runt. Våra medarbetare har en lång och gedigen erfarenhet av att arbeta med äldreomsorg och med funktionshindrade. Vi har resurserna som behövs för att Famntagets kunder alltid ska få en bra service och snabb hjälp när behovet finns. Famntaget har en stark värdegrund och engagerade medarbetare. Du kan känna dig trygg när du anlitar oss.

Kontinuitet

För att du som kund hos oss ska känna dig trygg och bekväm i din tillvaro är det viktigt med kontinuitet och struktur. För att uppnå en god kontinuitet jobbar vi i mindre arbetsgrupper om 5 till 10 personer med en ansvarig arbetsledare i varje grupp.

Kontaktperson

När du blir kund i Famntaget får du en egen kontaktman. Kontaktmannen har ett särskilt ansvar för att det ska fungera för dig i vardagen. Du kan själv bestämma vem du vill ha som kontaktman. Kontaktmannens roll kan till exempel vara att prata med vårdcentraler, boka klippning eller fotvård. Om dina behov förändras hjälper kontaktmannen till med att få rätt insatser.

Genomförandeplan

En genomförandeplan upprättas gemensamt av dig tillsammans med oss vid första besöket. Självklart får även anhöriga vara med, om du så önskar. Efter två veckor gör sedan din kontaktman en uppföljning av genomförandeplanen. Därefter görs kontinuerliga uppföljningar, beroende på om ditt hemtjänstbehov förändras eller om du vill göra andra ändringar i hur din hemtjänst genomförs.

Dokumentation

För att du och dina närstående ska kunna följa vårt arbete så dokumenterar vi när vi besökt dig, hur länge, vilket arbete vi utfört samt vad vi samtalat om.

Personal

I Famntaget arbetar alla medarbetare med stort kundfokus för att våra kunder ska uppleva att de blir väl omhändertagna. Våra medarbetare har stor erfarenhet av att arbeta med hemtjänst och omvårdnad. Samtliga heltidsanställda är utbildade undersköterskor. Hos oss jobbar även en arbetsterapeut.

Erfarenhet av demenssjukdom
Vi har stor erfarenhet av att ta hand om personer med demens och kognitiv svikt. Vi har även ett samarbete med Silviahemmet som hjälper till med demensutbildning.

Våra medarbetare
I hemtjänsten är det viktigt att personkemin fungerar mellan dig och våra medarbetare. I Famntaget finns medarbetare med olika egenskaper och personligheter. Vi ser till att relationen mellan dig och de medarbetare som du har kontakt med fungerar tillfredsställande. För att det inte ska uppstå några missförstånd på grund av språksvårigheter talar alla på Famntaget Omsorg svenska. 

Språk

Engelska, Svenska

Kollektivavtal

KFS/Pacta

Mat

Måltider är en viktig del i vardagen, inte minst för äldre människor. Vi samarbetar med etablerade Restaurang Trekanten som har stor erfarenhet av att leverera äldreanpassade måltider i form av matlådor. De erbjuder ett brett urval av goda och näringsrika maträtter till förmånliga priser.

Vi lagar även gärna mat tillsammans med dig i ditt hem, om du önskar. Våra medarbetare har goda kunskaper om matlagning och näringslära. Medarbetarnas stora intresse för att laga mat till sina kunder i Famntaget har lett fram till en egen kokbok, "Famntagets kokbok".

Leverantör

  • Restaurang Trekanten AB – stor erfarenhet av catering i äldreomsorgen.
  • Famntaget kan även ordna med andra matleverantörer om så önskas.

Kvalitet

Famntaget har ett utvecklat kundorienterat synsätt. Vi skapar förutsättningar för varje ledare och medarbetare att utföra sitt arbete genom att det finns en tydligt förankrad värdegrund och att alla medarbetare vet vad de förväntas utföra. Det finns väl genomarbetade processer och rutiner som styr verksamheten. Vi arbetar också aktivt med handledning och coachning.

I Famntaget finns en tydlig process för ärendehantering som avvikelser, synpunkter och klagomål. Alla medarbetare uppmuntras att skriva en rapport när en avvikande händelse inträffat. Alla ärenden följs upp och dokumenteras.

Glad kund
Famntaget genomför ständigt olika projekt för att öka kundnyttan, exempelvis "Glad Kund". Utvärdering av projekten visar att både kunder och medarbetare blivit gladare och nöjdare. Bland annat har Famntagets medarbetare tagit fram en egen kokbok med måltidsrätter som de lagat tillsammans med Famntagets kunder. Famntaget

Övrigt

  • Famntaget blev utnämnt till ett av Sveriges ’gasellföretag’ 2014 och 2015 av tidningen Dagens Industri.
  • 2017 var Famntaget nominerad till Stockholms stads Kvalitetsutmärkelse.

Kontakt

Organisation

Famntaget Omsorg AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

08-400 250 40

Kontaktperson

Mari Eriksson, Verksamhetschef

Gatuadress

Karlavägen 100 A, 5tr

Postnummer

115 26

Postort

Stockholm

Vill du bli kund hos oss?

För mer information om hur du ska gå tillväga, kontakta oss direkt så hjälper vi dig!

Är du nyfiken på Famntagets nyhetsbrev kan du anmäla dig via vår hemsida som du kommer till genom att klicka här.

Söker du jobb?

Vi växer och behöver ständigt nya medarbetare. Det är bra om du har utbildning och erfarenhet av att arbeta i vårdsektorn eller inom hemtjänsten. Du bör ha grundläggande utbildning inom Vård och omsorg på gymnasienivå. Man ska kunna prata och skriva på svenska. Gå in på Famntagets hemsida! Där finns en blankett som du kan fylla i direkt på webben.

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

08-400 250 40

Translate

Tyck till