Tranås Hemservice AB

Tranås

Verksam i

Centrum, Berget, Norrmalm, Duvan, Junkaremålen, Stoeryd, Västra Berg

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Om oss

Tranås Hemservice är det mindre familjeägda hemtjänstföretaget. Karin Erixon Bertilsson som grundade företaget är själv undersköterska och har lång erfarenhet av äldrevård och har jobbat 20 år inom Tranås kommun. 2009 kände Karin att hon ville utvecklas och pröva på något nytt och samtidigt göra något gott för Tranås äldre. Det var så Tranås Hemservice föddes.

Med åren har verksamheten utvecklats till att idag även erbjuda hushållsnära tjänster som hennes två döttrar är ansvariga för. De är även delägare i Tranås Hemservice, alltså ett riktigt familjeföretag.

Vi är stolta över att vi kan erbjuda våra kunder hög personalkontinuitet. I en undersökning som Tranås kommun genomförde visade det sig att våra kunder endast träffar åtta personer ur vår personal under en 14 dagars period. Detta är ett väldigt gott resultat som vi självklart är mycket stolta över. Vi försöker alltid se till att du möter samma person under en och samma dag. Du har även möjlighet att önska vilka dagar och tider som du vill att vi kommer och besöker dig. Om vi skulle bli sena ringer vi självklart och meddelar dig detta.

Då du som kund träffar så pass få personer ur vår personal lär vi känna varandra väl och vi får en trevlig stund tillsammans när vi ses. Någon gång per år arrangerar vi även fester för våra kunder.  Även många ur vår personal var med i festligheterna. 

Vårt mål är att tillhandahålla den bästa möjliga hemtjänsten med hög personalkontinuitet och vi hoppas att våra kunder håller med om detta. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.

Organisation

Tranås Hemservice AB

Verksamhetens storlek (antal kunder)

50-74 i Tranås kommun

Tjänster

Hemtjänst
Vi på Tranås Hemservice erbjuder hemtjänst till dig som blivit beviljad hemtjänst av din biståndshandläggare på kommunen. Exempel på serviceinsatser är: städning, tvättning, fönsterputs och vi hjälper dig med olika inköp. Du får själv välja i vilken butik du vill att dina inköp ska ske. Beroende på vad ditt biståndsbeslut säger har du möjlighet att följa med och handla. Exempel på omvårdnadsinsatser är: hjälp med din personliga hygien och på- och avklädnad.

På uppdrag av hemsjukvården kan vi hjälpa dig med såromläggning, medicinering, stödstrumpor, ögondroppar och så vidare.

Vi har en egen arbetsterapeut som kan pröva ut hjälpmedel till dig. Vi kan hjälpa dig med övningar som din sjukgymnast satt ihop för dig.

Tilläggstjänster
Självklart erbjuder vi all den service som du har rätt till utifrån ditt biståndsbeslut, men vi kan även erbjuda tilläggstjänster även mer känt som RUT-tjänster. Vi försöker alltid se till att det är samma personal som kommer hem till dig. Vi städar, putsar fönster, tvättar, skottar snö och klipper gräs. Ja, vi hjälper dig med allt inom hemmet helt enkelt.

Vi använder oss endast av ekologiska städprodukter. Detta för att skapa en sund och kemikaliefri miljö för både dig och oss.

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Kontinuitet

Vi tycker det är viktigt att det är få personer som besöker dig. Självklart kan detta variera beroende på hur mycket hjälp du behöver varje dag. Vi försöker alltid se till att det är samma person som besöker dig under dagen, på kvällen kan det däremot komma en annan person.

Kontaktperson

Du blir utsedd en egen kontaktman som du vänder dig till om det är något speciellt som du vill ta upp. Vi tycker det är viktigt att du och din kontaktman fungerar bra ihop personlighetsmässigt, därför brukar vi vänta några veckor med att utse en kontaktperson till vi lärt känna dig och se vem du skulle passa bra ihop med.

Genomförandeplan

Tillsammans med din kontaktperson skriver ni en genomförande plan som bygger på ditt biståndsbeslut och beskriver hur du vill ha din hemtjänst utförd. En gång om året besöker vi dig och går igenom din genomförandeplan och pratar om vad du tycker om din hemtjänst mer allmänt.

Dokumentation

Efter avslutat arbetspass dokumenterar vi i våra besök i Magnacura dokumentsystem som alla hemtjänstutförare i Tranås använder sig av. Vi har även andra dokument där vi skriver ner sådana saker som eventuella avvikelser från de vanliga rutinerna.

Som kund hos oss blir du tilldelad en egen kundpärm. Där har vi samlat information som kan vara viktig för dig och dina anhöriga att veta gällande din hemtjänst.

Personal

På Tranås Hemservice hemtjänst är vi idag 20 anställda, där 90 procent är utbildade undersköterskor. Vi har även en redovisningsekonom som jobbar ute i verksamheten. All personal som jobbar med hemtjänst har genomgått webbutbildningen Demens ABC inriktning hemtjänst. Vi utför delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser och har ett gott samarbete med hemsjukvården i Tranås kommun. Vissa insatser som städ, inköp och tvätt utförs hos en del kunder av företagets servicepersonal.

Vår personal har lång erfarenhet av hemtjänst och äldreomsorg. Vi värdesätter även att vår personal är lyhörda och ser dina behov. Självklart är de även sociala så ni har en trevlig stund tillsammans när ni träffas.

Vår personal har goda kunskaper i engelska och har även en undersköterska som talar flytande tyska.

Språk

Svenska, Engelska, Tyska

Kollektivavtal

Vi har kollektivavtal med kommunal

Mat

Beroende på vad ditt biståndsbeslut säger kan du antingen få en färdig matpåse levererad hem till dig varje dag eller att vi lagar mat hemma hos dig. Om du får en matpåse kan du alltid välja mellan två maträtter och vi hjälper dig att värma maten.

Leverantör

Matpåsarna levereras av kommunens tillagningskök Centralköket.

Kvalitet

Vi på Tranås Hemservice anser att kvalitetsarbetet och viktigt och är något som vi jobbar aktivt med. Vi har ett ledningssystem för kvalité, som motsvarar kraven i Socialstyrelsens föreskrifter. Detta innebär bland annat att vi har skriftliga rutiner och checklistor som vi följer för att leverera god kvalitet. Vi lägger stor vikt på bemötande och flexibilitet. Vår personal får möjlighet till att öka sin kunskap genom utbildningsdagar och föreläsningar.

För att ha så hög kvalité som möjligt på vår verksamhet jobbar vi efter den kvalitétsdeklaration som Tranås kommun fastställt.

Två av våra medarbetare har gått en utbildning inom "Personcentrerad vård i hela vårdkedjan" Esther.

Synpunkter och klagomål
I din kundpärm hittar du en blankett som du kan fylla i om du har synpunkter eller klagomål som du vill framföra till oss. Denna blankett kan lämnas in helt anonymt om du föredrar det. Vi tar alla synpunkter och klagomål på allvar och träffas regelbundet för att titta över våra rutiner och diskutera fram nya.

Kontakt

Organisation

Tranås Hemservice AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

070-664 97 52 och 0140-125 12

Kontaktperson

Karin Erixon Bertilsson

Gatuadress

Lilla Sveagatan 9

Postnummer

573 31

Postort

Tranås

Vill du bli kund hos oss?

Vill du välja oss som hemtjänstutförare ska du kontakta Tranås kommuns biståndshandläggare. Har du frågor till oss angående vår hemtjänst är du välkommen att kontakta oss.

Söker du jobb?

Är du intresserad av att jobba tillsammans med oss får du gärna skicka ditt CV och personligt brev till 

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

070-664 97 52 och 0140-125 12

Translate

Tyck till