D'light Omsorg & Omtanke

Umeå

Verksam i

Centrum, Nord, Väst, Syd/Öst, Holmsund/Obbola

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Tilläggstjänster

Om oss

D´Light är familjeföretaget med dig som kund i fokus. Vi strävar efter att ge dig en möjlighet att sätta guldkant på tillvaron och att få det lilla extra utan att inkräkta på din integritet. Vi vill vara en hemtjänst som både är modern och säker med de tekniska förutsättningar som finns blandat med stor personalkompetens och öppenhet både för dig och dina anhöriga. Vi finns för er och vill att ni ska känna er trygga hos oss.

Den omsorg och service vi erbjuder dig har hög kvalitet, erbjuder inflytande, medbestämmande och ett aktivt meningsfullt liv för dig. Hos oss jobbar medarbetare som talar ditt språk och känner till din kultur. Vi begränsar antalet personer som jobbar hemma hos dig för din trygghet. Vi arbetar utifrån ett salutogent tankesätt vilket innebär att vi uppmuntrar dig att göra de sysslor i hemmet du vill och kan med hjälp och stöd av oss.

All vinst återinvesteras i företaget för att användas till kompetensutveckling och aktiviteter för er kunder. Vi arrangerar olika aktiviteter som matprovning, fika, bingo, dans och musikarrangemang, träffa husdjur och mycket annat. Vi kommer också att anordna anhörigträffar med teman som demens, matvanor och vård i livets slutskede.

Vi lovar:
-att alltid arbeta utifrån dina behov och möjligheter att själv vara med i de dagliga sysslorna
-att värna om din intigritet
-att du alltid får vara med och bestämma hur vi arbetar hos dig

Verksamhetens storlek (antal kunder)

Vi har cirka 20-30 kunder i Umeå

Inriktning

Språklig och kulturell

Tjänster

Hemtjänst
Vi utför hemtjänst enligt ditt beslut från kommunen, både service och omsorg. De uppgifter vår personal kan hjälpa till med är bland annat: städning, renbäddning, hjälp med personlig hygien, matlagning, följe till vårdcentral eller annat, promenader, hjälp med inköp och annat i enlighet med kommunens beslut. Du kan få hjälp med medicinering, omläggning av sår eller annat som delegerats av hemsjukvården.

Tilläggstjänster
Finns saker som inte ingår i ditt beslut från kommunen men som du ändå skulle vilja ha hjälp med? Vi på D´Light Omsorg & Omtanke kan erbjuda dig möjlighet att köpa tilläggstjänster utöver de av kommunen fastställda insatserna. Till exempel: ledsagning, matlagning, städning, fönsterputs, inköp och följe till middagar eller bio. Dessa tjänster kan du utnyttja Rut-avdraget till. 

Vi samarbetar med en fotterapeut som du har möjlighet att beställa fotvård av.

 

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Anhöriga
En viktig del i vårt arbete är att ha kontakt med anhöriga och närstående, er kompetens är ovärderlig eftersom det är ni som känner era nära bäst och tillsammans med er kan vi skapa den bästa servicen och omvårdnaden. Du som anhörig skall alltid känna dig välkommen att kontakta oss och alltid ha en möjlighet att vara delaktig vid planering av insatser.

Kontinuitet

Vår strävan och affärsidé är att du ska möta samma personal och vid sjukdom kommer en ersättare som du redan har träffat. De som arbetar hos dig ska helst vara bosatta nära dig, tala ditt språk och känna till din kultur.

Kontaktperson

Vi arbetar med kontaktmanskap. Det innebär att du får en kontaktperson som tillsammans med dig planerar dina insatser. Du kan alltid kontakta din kontaktperson om du behöver göra ändringar, har frågor eller bara vill samtala. Tillsammans ser vi till att dina dagliga rutiner fungerar efter dina önskemål.

Genomförandeplan

Vid ett första möte skriver vi tillsammans en genomförandeplan som utgår ifrån dina behov och beslutet från kommunen. Det är du som påverkar din schemalagda tid och genomförandeplanen är ett verktyg som ser till att du garanterat får den hjälp och det stöd du har rätt till. Genomförandeplanen denna följs upp minst två gånger per år eller om det sker förändringar i ditt biståndsbeslut.

Personal

Hos oss jobbar utbildade vårdbiträden och undersköterskor som väl känner till din kultur, speciella behov av språk eller annat. Vår personal handplockas i samarbete med dig som kund. I rutan nedan kan du se några av de språk vi kan erbjuda, vi anpassar oss också efter dina önskemål.

Vår personal har varierande ålder och erfarenhet men gemensamt för alla är att ditt behov står i fokus. Vi skapar daglig trygghet för våra medarbetare genom goda anställningsförhållanden, kollektivavtal, god gemenskap och delaktighet i verksamheten.  

Din integritet är mycket viktig för oss. All personal som arbetar hos oss skriver på ett sekretessavtal. Alla samtal med oss, oavsett om det är personal eller administration är belagda med tystnadsplikt.

Hos oss jobbar också vår vårdhund Sånja och vårdkatt Princess som många av våra kunder uppskattar att få besök av. 

Kompetensutveckling

Våra medarbetare får regelbunden kompetensutveckling, exempelvis i kost, demens, hjärt- och lungräddning, lyftteknik och ergonomi.

Språk

Arabiska, Bosniska, Engelska, Franska, Kurdiska, Persiska, Ryska, Somaliska, Svenska

Kollektivavtal

Vi har kollektivavtal genom Kommunal

Mat

Om du i ditt biståndsbeslut beviljats matlagning kommer vi hem till dig och lagar mat i ditt kök, detta gäller både måltider och fika. Då det är vi som lagar maten är det inga problem att specialanpassa den om du är i behov av specialkost.

Kvalitet

Kvalitet för oss är att du är nöjd med våra insatser. För att säkra kvaliteten följer vi regelbundet upp vad du tycker. Vårt mål är att du med vår hjälp ska kunna bo kvar hemma så länge du önskar, utföra de arbeten du själv vill och kan göra och ha en god livskvalitet. Vi har ett väl utarbetat kvalitetsledningssystem som uppdateras kontinuerligt. Skulle du ändå ha något att anmärka på tar vi tacksamt emot era synpunkter så snart som möjligt. Du kan antingen ringa administrationen eller maila oss. Vi återkopplar snarast.

Verksamhetsledningen deltar aktivt i det löpande arbetet och är ofta ute hos kunder vilket bäddar för en kvalitetskontroll utöver det vanliga. Vi är lyhörda och tar gärna emot dina synpunkter för att bli ännu bättre. Vi vill att du skall känna dig hörd och att du skall mötas av personal som har kunskap, värme och en genuin känsla för att arbeta med människor.

Vi arbetar i enlighet med socialstyrelsens systematiska kvalitetssystem och vårt arbete följs upp flera gånger per år.

Vi strävar efter att våra medarbetare har ett gott miljötänkande och att de inte bör använda starkt parfymerade produkter på grund av allergier eller astma hos brukarna. Vi försöker också källsortera där det är möjligt.

Kontakt

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

076-772 28 88, 076-319 44 44

Kontaktperson

Ann Ferm Wade

Gatuadress

Skolgatan 6

Postnummer

913 32

Postort

Holmsund

Vill du bli kund hos oss?

Du som bor hemma och behöver stöd och hjälp i vardagen kan ansöka om hemtjänst. Hemtjänst är behovsbeprövad och det innebär att du som privatperson måste ansöka om hjälp hos en biståndshandläggare på din kommun som utreder och bedömer ditt behov av hjälp samt beslutar vilket stöd du får. När du beviljats hemtjänst väljer du bland de utförare som är godkända av kommunen, där vi är ett alternativ. När du valt oss meddelar du antingen din biståndshandläggare eller kontaktar oss direkt så hjälper vi dig. Om du redan har hemtjänst och vill byta gör du på samma sätt.

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

076-772 28 88, 076-319 44 44

Translate

Tyck till