Äldreboende satsar på tilläggstjänster

Publicerad måndag 12 september 2011

På äldreboendet Brahem i Stockholm erbjuds tilläggstjänster så att de boende ska kunna få sin tillvaro på ett sätt som de önskar. Men grunden ska se likadan ut för alla.

– Vård och omsorg ska vara jämlikt för alla, betonar Catharina Tavakolinia, VD för Kavat Vård som driver Brahem. Men vi erbjuder vård, omsorg OCH service. Och vi har ett motto att aldrig säga nej.

Många önskemål, menar Catharina Tavakolinia, går idag att tillmötesgå utan tilläggstjänster. Men när de på Brahem inte kan det, så ska man ha möjlighet att ändå få hjälpen genom att betala extra för den tjänsten.

– Äldreboendet är den äldres hem och tidigare i livet har vi ju rätt att välja det vi vill ska ingå i vår tillvaro utifrån våra förutsättningar, säger hon. Äldreomsorgen ska ge god vård och omsorg men täcker inte in allt som en individ kan tänkas önska.

Catharina Tavakolinia, som förra året utnämndes till årets tjänsteutvecklare av Beautiful Business Award, säger att hon märker att det finns ett sug efter tilläggstjänster men att få äldreboenden pratar om det. Många gamla kan tänka sig att betala extra för att få det precis som de vill ha det. Det kan handla om att få hjälp att köpa den tidningen man är van att läsa, att få en viss typ av mat, att varje fredag få färska blommor i sin lägenhet, att få lägenheten städad extra ofta, ledsagning till ett julfirande med familjen eller massage.

– Alla förväntas vara nöjda med en kollektiv förpackad omsorg, säger hon. Men vi har alla olika behov och krav på vår omgivning. Det är okej att allt inte ser likadant ut.

Brahem startades efter det att Stockholms stad gav sina invånare möjlighet att välja äldreboende. De nya äldreboenden som har vuxit fram sedan valfriheten infördes är helt beroende av att någon väljer att bo där, och utmaningen är att skapa ett attraktivt boende och att nischa sig. Personalen på Brahem ska gärna ha erfarenhet inom service som hotell eller restaurang. Vårdkompetensen är viktigast, menar Catharina Tavakolinia, men de ska också klara av att ge service till de boende. Idag har Brahem en lång kö och Kavat Vård öppnar inom kort ytterligare ett boende i samma anda.

I matsalen på Brahem står TV:n på med dagens skidskytte. Trots att ingen tittar just nu. Solen skiner in genom stora fönster och på borden ligger röda dukar. Längst bort i korridoren bor Kerstin som är 93 år gammal. Hennes rum skulle kunna vara tagen ur ett inredningsreportage. Sobra färger smälter in mot de Josef Frank klädda stolarna. Kerstin själv sitter och läser.

– Jag fick hjälp av ett barnbarn att få plats på Brahem och är väldigt nöjd, framförallt med personalen, säger Kerstin.

Hon bodde tidigare i en lägenhet i området och har flera bekanta i huset. Hon berättar om alla utflykter som erbjuds på Brahem som opera och filmvisningar och att dessa är mycket uppskattade. Men själv deltar hon sällan.

– Jag är en ensamvarg, säger hon. Men jag promenerar en sväng varje dag, ensam. Jag vill komma ut, få luft och se barn och hundar.

Just personalen, säger också verksamhetschefen Karin Magnusson, är det unika med Brahem. De hjälper till med allt. Exempelvis när de äldre ville spela bridge fick några i personalen gå en bridgekurs för att kunna hjälpa till. Karin Magnusson menar att det är viktigt att de boende ska få vara med och styra verksamheten och se till individen, vad just den personen behöver för att må bra. Individen är central i alla delar av verksamheten. Tilläggstjänster är ett ytterligare sätt att fokusera på den enskilde. Den tjänst som de flesta utnyttjar är extra ledsagning. Den ger de boende möjlighet att gå på en begravning eller åka ensam på en längre utflykt till landet eller liknande.

– De äldre kanske kan få en chans att ha kvar delar av sitt tidigare liv genom just tilläggstjänster, säger Karin Magnusson. Vi måste se till så att det blir så bra och normalt som möjligt den sista tiden i livet för de boende hos oss på Brahem.

Tjänster hemma

Boende

Gemenskap