Familjeföretaget som vill höja livskvalitén för demenssjuka

Publicerad fredag 20 april 2018

Famntaget
Famntagets caféverksamhet
Famntagets medarbetare
Mari Eriksson, VD

SKRIVET I SAMARBETE MED FAMNTAGET OMSORG
Famntaget Omsorg är familjeföretaget som erbjuder stockholmare individuellt utformad hemtjänst som utförs med hjärta och värme. Famntaget har lång och gedigen erfarenhet av att arbeta med äldreomsorg och de är specialiserade på att ta hand om personer med en demenssjukdom.

Famntaget Omsorg startade 2009 av Mari Eriksson som både är arbetsterapeut och undersköterska med tidigare erfarenhet av att jobba som verksamhetschef. För Mari är det viktigt att se det friska i alla människor och vad som är möjligt att göra istället för att se begränsningar. Det var detta synsätt som var inspiration till att starta sin egna hemtjänst. I Famntaget arbetar även hennes man Peter med erfarenhet av friskvårdsbranschen och sönerna Johan och Fredrik.

 

Mari Eriksson, Famntagets VD


Specialiserat demensteam
Idag har cirka hälften av Famntagets kunder en demenssjukdom och för att tillgodose den ökade efterfrågan har de utvecklat flera demensteam. En viktig del är samarbetet med Silviahemmet som hjälper till att utbilda alla Famntagets medarbetare inom demensvård.

Famntagets demensteam samarbetar med biståndshandläggare, vårdcentraler och närstående. Den breda kompetensen att hantera svåra ärenden gör att det kommer andra kunder som kräver stora insatser. Inte bara de som har demenssjukdom.

- Det är vanligt att kunder med demenssjukdom har svårt att uttrycka sina behov och önskningar. Därför har vi alltid stort fokus på att hittar roliga och stimulerande aktiviteter. I arbetssättet ingår att göra kunden glad och nöjd. Det kan ske genom att göra det lilla extra som de inte förväntat sig, exempelvis att köpa med sig en bakelse till kaffet eller laga kundens favoriträtt, berättar Mari.

Aktiviteter en viktig del i vardagen
För Famntaget är det viktigt att kunna erbjuda sina kunder social stimulans och därför har de startat en caféverksamhet på Norrmalmskontoret på Eastmansvägen 21. Caféet ligger naturskönt nära Vasaparken och det är helt gratis att fika. Besökarna umgås, lyssnar på musik och njuter av kaffe och kaka i solen.

- Tanken från början var att skapa en naturlig mötesplats och att motverka psykisk ohälsa. Vi har många kunder som är isolerade och inte träffar så många människor. Caféet är ett uppskattat utflyktsmål för alla våra kunder och även för förbipasserande äldre. Alla äldre är välkomna hit, säger Mari.

Mari Eriksson berättar att det går att få hjälp att komma iväg på olika aktiviteter, även när man inte är svårt sjuk.

-Ibland vill man komma iväg på olika aktiviteter som till exempel sportevenemang och promenader. Vi föreslår då dig en lämplig ledsagare som du trivs med och känner förtroende för. Den som vårdar en sjuk eller anhörig med funktionshinder kan också få hjälp med avlösning, berättare Mari.

Glad kundprojekten
Famntagets olika Glad kund-projekt är uppskattat bland Famntagets kunder. Medarbetarna hittar på aktiviteter med kunderna och sedan redovisar medarbetarna för varandra om vad de hittat på. På så vis har inspirationen hos Famntagets medarbetare ökat om vad man kan hitta på, vilket är uppskattat bland kunderna.

- Ett av projekten handlade om att göra det lilla extra för våra kunder som fick önska något, som att till exempel att gå på restaurang, gå på café eller att besöka ett museum, säger Mari.

Medarbetare tillsammans med deras kunder har också tagit fram sina favoritrecept och lagat mat tillsammans. Kreativiteten var så stor att det resulterade i Famntagets egen kokbok, komplett med både bilder och recept. Alla nya medarbetare får ta del av recepten i kokboken som inspirerar dem att laga mat tillsammans med kunderna.

Inget av allt detta hade varit möjligt om det inte varit för Famntagets engagerade och duktiga medarbetare som Mari menar är deras nyckel till framgång.

 

Famntagets kokbok

Famntagets framgång
Det har under flera år varit uppmärksamhet kring Famntagets arbetssätt och kunderna har ökat i snabb takt.

- Anledningen till uppmärksamheten är att Famntagets medarbetare har stort kundfokus och alltid försöker hitta lösningar på kundens problem. Det är ordning och reda i företaget med tydliga rutiner och arbetssätt. Vi ger alltid det lite extra av oss själva och vi gör det av glädje, säger Mari.