Fernita hjälper dig att snabbare kunna fokusera på sorgearbete i stället för pappersarbete.
Vill du veta mer om Fernita? På hemsidan hittar du mer information och kan skapa ditt konto helt gratis.
Fernita samarbetar med flera äldreboenden, däribland Forenede Care KVS i Ängelholm.
Tjänsten Hantera en bortgång, en konkret checklista som guidar dig genom allt det som du behöver göra när en närstående har gått bort.

Fernita erbjuder praktiskt stöd när en närstående gått bort

Har du koll på din pappas lösenord till datorn? Vet du vilket försäkringsbolag din mamma har? Och vet du vilka myndigheter du ska kontakta när någon går bort? När man förlorat någon nära ska man få fokusera på sina känslor, inte lägga tid på att sitta i telefonkö eller leta fram rätt dokument. Det är tanken bakom företaget Fernita.

fernita

Vi på Fernita arbetar för att hjälpa människor i sorg. Vi vill stötta upp i det som man varken har tid, energi eller kunskap att ta hand om, men ändå behöver göra. Alltifrån information om vem du ska kontakta, till bouppteckning och viktiga avtal. Vi vill att du ska kunna fokusera på sorgearbete i stället för pappersarbete, säger Elin Håkanson, operativ chef på Fernita. Hon fortsätter:

– Trots att vi alla ska dö är det ingen som vill tänka på döden. Men vi kommer alla att gå igenom en närståendes bortgång någon gång i livet.  

Spara viktig information i "Digitala valvet"
Företaget har utvecklat två tjänster för att underlätta. Den första och förebyggande tjänsten är "Digitala valvet". Där är det tänkt att du själv ska spara allt som dina anhöriga kan tänkas behöva den dagen du går bort. Det kan handla om viktiga dokument, inlogg till olika konton eller något betydligt mer personligt – som receptet på den där kakan du brukar baka varje jul.

– Även om man själv tycker att man har bra ordning på sina papper kan det bli ett detektivarbete för de som lämnas kvar. Det som var logiskt för dig kanske inte är det för dina barn, säger Elin.

Mycket idag är digitalt och det handlar inte bara om att leta i pärmar och lådor, utan också om att ha tillgång till konton på nätet.

– Att dödsstäda har blivit ett användbart begrepp. Det här skulle kunna kallas för dödspara. Syftet är detsamma, att underlätta för dina närstående när du inte längre finns kvar.

Slipp lösenord med BankID
Något lösenord för att komma in i det digitala valvet behöver varken du eller dina närstående komma ihåg. Inlogg sker med BankID. Du väljer vilka som ska få tillgång till valvet, den dagen du inte längre finns. Den kopplingen sker automatiskt och är inget som behöver hanteras av de anhöriga.

– Vi vill att det ska vara så smidigt som möjligt. Därför är det också gratis att ladda upp de första fem dokumenten, så att man ska testa hur enkelt det är, berättar Elin.

Fernita

Du loggar in säkert med BankID.

Missa inget med checklistan "Hantera en bortgång"
Den andra tjänsten Fernita erbjuder är ”Hantera en bortgång”. Tjänsten innebär en tydlig checklista som du kan bocka av så att du inte missar någonting viktigt. En del av arbetet är redan förberett, vissa blanketter är ifyllda och det finns länkar till de myndighetssidor som är aktuella. Ni kan dessutom vara flera som hjälps åt. Allt för att underlätta under en tuff tid.

– Mitt i all sorg ska man inte behöva lägga tid och energi på saker som man dessutom kanske inte har någon kunskap om sedan tidigare. Sorgen är ett arbete i sig – och det arbetet förtjänar fullt fokus.

Digitala valvet
Vad är Digitala valvet?

En e-tjänst som fungerar som ett digitalt bankvalv. Där kan du spara testamente, försäkringsdokument, papper på huset, dina lösenord eller annat du vill att dina närstående ska kunna ta del av den dagen du dör.

Vem passar det för?

Alla. Ingen av oss vet när vi kommer att dö. Att använda det digitala valvet underlättar för dina anhöriga oavsett när den dagen kommer. Tjänsten hjälper också dig att hålla ordning idag.

Hur fungerar det?

Du loggar in på Fernita med bank-id. Där hittar du färdiga mappar där du kan ladda upp de dokument du önskar. t.ex genom att fota med hjälp av webbappen eller skanna in. Du väljer vilka som ska få tillgång till valvet vid din bortgång.

Vad kostar det?

De fem första dokumenten är gratis att ladda upp. Sedan kostar Digitala valvet 240 kronor om året.

Hantera en bortgång
Vad är Hantera en bortgång?

En stegvis, interaktiv checklista som stöttar dig i det som behöver göras när en närstående gått bort.

Vem passar det för?

Dig som precis förlorat en nära anhörig.

Hur fungerar det?

Du och andra som stått den som dött nära loggar in med hjälp av bank-id. Där får ni sedan hjälp att steg för steg gå igenom allt som behöver göras. Det kan handla om att kontakta myndigheter, hantera begravning och göra bouppteckning. Det finns möjlighet att spara dokument och att chatta med de andra som använder tjänsten. I tjänsten ingår också flera färdiga mallar och formulär.

Vad kostar det?

Guiden ”Hantera en bortgång” kostar 495 kronor.

Translate