Ugglan

Artillerigatan 49, Härnösand Karta

Typ av plats

Demens, Omvårdnad

Om oss

Ugglans äldreboende ligger integrerat i ett bostadsområde i Gådeåstaden. Äldreboendet riktar sig till personer med demenssjukdom och äldre med omvårdnadsbehov.

Organisation

Härnösands kommun

Organisationsform

Kommunal

Boendet

Byggnaden är i 3 våningar och rymmer totalt 51 lägenheter. På våning 6 och 7 finns lägenheter avsedda för äldre med omvårdnadsbehov och på våning 2, 3 och 5 finns lägenheter för personer med demenssjukdomar.

Några av lägenheterna har balkong och på innergården finns möjlighet att komma ut för den som så önskar. Det ligger en matvaruaffär på promenadavstånd från boendet.

Hur mycket du får betala i avgift avgör av hur stor betalningsförmåga du har. Här kan du läsa mer om hur vi räknar ut din avgift. 

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

51

Lägenheterna

  • Alla lägenheter är handikappanpassade
  • Lägenheterna är 34-46 kvadratmeter
  • Varje lägenhet har egen kokvrå, dusch och toalett
  • Lägenheterna hyrs ut omöblerade förutom de höj och sänkbara sängen som ingår
  • I hyran ingår el, vatten, trygghetslarm
  • Internet går att skaffa via eget abonnemang

På boendet

  • Varje avdelning har ett gemensamt TV-rum och matsal
  • Utomhus finns en gemensam altan och trivsam uteplats

Hyra

5 443 - 5 614 kr/mån

Aktiviteter

Exempel på aktiviteter är, promenader, sångstund, högläsning.  Varje vecka kommer en musiker som sjunger och spelar gitarr.

Representanter från kyrkan kommer regelbundet och håller andakt, sångstund och samtalar med de boende.

Alla som bor på boendet har en utsedd kontaktperson som tillsammans med den enskilde skall planera vilka aktiviter som den enskilde önskar delta i.

Mat & Dryck

Maten som serveras på Ugglan lagas i storköket Navet och levereras till oss kyld och värms här. Måltiderna är anpassade till äldre och vid behov berikade med smör och grädde.  Lunch och middag serveras vid fasta tider. Frukost serveras allt eftersom du vaknar, du väljer själv om du vill äta inne i din lägenhet eller tillsammans med dina grannar.

Vård & Omsorg

Kontaktman och genomförandeplan
Varje boende får en egen kontaktman som har det övergripande ansvaret för dig. Tillsammans med din kontaktman skriver ni en genomförandeplan som bland annat beskriver hur du vill att din hjälp utförs av personalen. Dina anhöriga har möjlighet att vara med vid detta tillfälle.

Din kontaktman ansvarar bland annat för ditt välbefinnande, att spendera tid med dig då bara ni umgås, ha kontakt med anhöriga och se till att din genomförandeplan är uppdaterad.  

Omsorg

På Ugglan finns tillgång till omvårdnadspersonal dygnet runt. Varje avdelning har sin egen nattpersonal.

Din omvårdnad och service ges utifrån ditt biståndsbeslut som du fått från Biståndsenheten på Härnösands kommun. 

När du bor på Ugglan betalar du för omvårdnad/service, hyra och för kost/förbrukning. I förbrukning ingår: toalett- och hushållspapper, tvättlappar, soppåsar samt tvätt och rengöringsmedel. Här kan du läsa mer om avgiften.

Vård

Sjuksköterska finns på boendet under vardag mellan 07.00-16.00. Resterande tid har vi tillgång till joursjuksköterska. Läkare besöker oss en gång i veckan, sjuksköterskorna har tillgång till läkare om behovet skulle uppstå. Sjukgymnast och arbetsterapeut är knuten till boendet och är här på onsdagar samt vid behov.

Munhälsobedömning görs kontinuerligt på boendena av tandvården. Vid behov bokas tandläkarbesök hos din tandläkare, personal kan då följa med dig ifall det är inom Härnösands Kommun. 

Personal

På Ugglan arbetar 45 tillsvidareanställda personer, samt ett antal vikarier. Arbetet leds av enhetschef. På vardagar dagtid har vi egen sjuksköterska på plats.

Då Ugglan är ett boende för personer med demenssjukdom har verksamheten tillgång till kommunens demenskonsulent för att kunna rådgöra och få vägledning i sitt arbete inom frågor som rör demenssjukdomar. 

Våra gemensamhetslokaler städas av personal från Samhall.

Kvalitet

Kommunen arbetar på flera olika sätt för att höja kvaliteten och utveckla verksamheten. Alla verksamheter som arbetar på uppdrag av socialnämnden arbetar kontinuerligt på olika sätt med att höja kvaliteten i verksamheterna. Syftet med att arbeta med kvalitetsfrågor är att få nöjda medborgare och medarbetare.

Vi jobbar med egenkontroller vilket innebär att kommunens kvalitetssamordnare kontrollerar att verksamheten följer de lagar, föreskrifter och riktlinjer som styr verksamheten.

Härnösands kommun har rutiner för hur synpunkter och klagomål hanteras. Information om hur du går tillväga finns på Ugglan.

Här kan du läsa mer om Härnösand kommuns kvalitetsarbete.

Kontakt

Organisation

Härnösands kommun

Hemsida

Besök hemsida

Kontaktperson

Christina Scholz

Gatuadress

Artillerigatan 49

Postnummer

871 41

Postort

Härnösand

Hitta hit

Vägbeskrivning

Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Translate

Tyck till