Brahem äldreboende
Bibliotek
Foajén

Brahem

Brahegatan 47, Östermalm, Stockholm Karta

Typ av plats

Demens, Omvårdnad

Om oss

På Brahem vänder vi oss till dig som vill ha det lilla extra. Utöver det som ingår i ett vanligt vård- och omsorgsboende kan du här köpa tilläggstjänster. Det finns ingenting vi inte kan hjälpa till med. Vi har lagt oss vinn om att skapa en hotell – och pensionatsliknande atmosfär. Vi som ansvarar för Brahem hälsar dig välkommen och hoppas att du ska trivas hos oss!

Inriktning/Profil

Hotellkoncept

Organisation

Kavat Vård AB

Organisationsform

Företag

Driftsform

Egen regi

Du kan välja oss även om du bor i:

Solna kommun, Lidingö kommun, Sigtuna kommun, Upplands Väsby kommun

Boendet

På Brahem är gemenskapen av central betydelse. Entréplanet välkomnar med en lounge och i vår samlingssal bjuds på aktiviteter eller underhållning av olika slag. Våningsplanen och dess gemensamma utrymmen är smakfullt och bekvämt inredda.
 

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

64

Avdelningar

8

Lägenheterna

  • Lägenheterna är cirka 30 kvadratmeter med egen dusch, toalett och köksdel
  • Lägenheten möblerar du själv efter eget tycke och smak, om det behövs tillhandahåller vi vårdarsäng och madrass
  • Wifi

På boendet

  • På varje våningsplan finns ett gemensamt kök med matsal, vardagsrum, ett litet bibliotek och en gemensam terrass
  • Varje våningsplan rymmer åtta lägenheter

Hyra

9 500 - 9 900 kr/mån

Aktiviteter

Här på Brahem finns det något att se fram emot varje dag, som gör det meningsfullt att stiga upp och göra sig i ordning. Vi har dagliga aktiviteter på våningarna och gemensamma aktiviteter flera gånger i veckan. I vår gemensamma samlingslokal ordnar vi underhållning, gymnastik, frågesport och filmvisning flera gånger veckan. Vi firar högtider och andra traditioner. Den som vill får komma ut i friska luften varje dag. Kontaktmannen planerar även in egen tid med varje person för individuella aktiviteter.

Mat & Dryck

Måltiderna är en glädjestund och något att se fram emot på Brahem. Frukostbuffé dukas upp i den gemensamma våningsmatsalen, för den som vill finns alltid alternativet att avnjuta  frukosten på sängen. Lunch och middag serveras i den gemensamma våningsmatsalen, självklart kan  du välja att äta i avskild miljö inne i din egen lägenhet. Till såväl lunch  som middag serveras dessert.

Helgerna inleds med att vi serverar en fredagsdrink, för att ytterligare  förstärka helgkänslan serveras också en förrätt till helgens middagar.Vill du dricka ett glas vin eller öl till maten  gör du givetvis det. Vi uppmärksammar högtider, födelsedagar och traditioner med olika aktiviteter  och arrangemang.

Var lagas maten?

Fazer

Vård & Omsorg

Hos oss på Brahem är det alltid de äldres behov som kommer i första hand. Här finns inte någon färdig programförklaring som måste följas, utan vi utformar och anpassar vården individuellt utifrån var och ens önskemål och behov. Vi finns till för de som bor hos oss och inte tvärtom. Alla som bor här har rätt att behålla sin värdighet och sitt självbestämmande. Vi visar respekt för den enskildes egna val och behov av integritet.

Vård, omsorg och service utformas med hög tillgänglighet och erbjuder trygghet, inflytande, kontinuitet samt ett aktivt och meningsfullt liv.

Närståendes delaktighet
Vi tar inte över, utan låter dina närstående ta ansvar och känna sig delaktiga. Närstående är alltid välkomna. Vi har inga särskilda besökstider. Verksamheten är bemannad dygnet runt. Våningarna bildar småskaliga, personliga och familjära oaser. Det är lätt att nå personalen och ta del av vad som händer.

Trygghetslarm gör att de boende kan påkalla personalens hjälp mellan de planerade insatserna och besöken.

Vård

Tillgång till sjuksköterska finns dygnet runt. Läkare besöker Brahem varje vecka samt vid akuta behov. Sjukgymnast och arbetsterapeut finns att tillgå.

Tilläggstjänster

Det finns ingenting som vi inte kan hjälpa till med.

Personal

På Brahem finns omvårdnadspersonal på plats hela dygnet. Alla som arbetar i den direkta omvårdnaden har vårdutbildning. Utöver det ställer vi krav på att de som arbetar hos oss är serviceinriktade och anstränger sig för att du som bor hos oss ska vara nöjd med din service och omvårdnad.

Varje våning har sin egen personal. Det är verksamhetschefen som med hjälp av sin lokala ledning på plats, leder och samordnar insatserna. Tillgång till sjuksköterska finns dygnet runt och läkare besöker Brahem varje vecka samt vid akuta behov. Vi har besök av sjukgymnast och arbetsterapeut varje vecka.
 

Språk

Svenska

Kollektivavtal

Kollektivavtal är tecknat med Vårdföretagarna

Kvalitet

Kavat Vård har upprättat ett processbaserat ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö, enligt kraven i ISO 9001:2008 för kvalitetsledningssystem och ISO 14001:2004 för miljöledningssystem samt arbetsmiljöarbete enligt AFS 2001:01. Alla processer, rutiner och verktyg finns digital med sökfunktion.

Alla medarbetare på Kavat Vård har ett ansvar för att informera närmaste chef om händelser som är av betydelse och som kan innebära att vi behöver revidera vårt kvalitets-, miljö och arbetsmiljöarbete. Medarbetarna har också skyldighet att delta i de forum som årligen ordnas (planeringsdagar) i syfte att utvärdera hur kvalitets-, miljö och arbetsmiljöledningssystemet fungerar och följs.

För att bedriva vår verksamhet finns ett ledningssystem, en affärsplan med tillhörande verksamhetsplaner per enhet samt verksamhetsberättelse, bokslut, patientsäkerhetsberättelse och kvalitetsbokslut, personalbokslut samt en rad styrande och redovisande dokument. Vi baserar vårt kvalitetsarbete på kraven i SOSFS 2011:9. Kvalitetsarbetet leder till ständiga förbättringar av verksamheten genom uppföljning av kvalitetsmål, avvikelsehantering, interna revisioner, uppföljning och återkoppling. Verksamhetschefen på respektive enhet ansvarar för att företagets kvalitetssystem följs och anpassas till de lokala förutsättningarna.

Ledningsprocesser beskriver hur Kavat Vård AB leds, följs upp och utvecklas genom ständiga förbättringar. Ledningsprocesserna beskrivs i form av en årsplan för verksamhetsåret/bokslutsåret. Ledningsprocessen omfattar t.ex. de möten och uppföljningar som genomförs för att leda och utveckla företaget. Utveckling betraktas också som ledningsprocess.

Huvudprocesser beskriver hur vi uppfyller våra överenskomna åtaganden gentemot kunderna. Huvudprocesserna styrs så att de uppfyller ställda kundkrav samt tillämpliga författningskrav.

Stödprocessernas uppgift är att stödja huvudprocesserna (kärnverksamheten) och är inte riktade mot kund utan verkar inom den egna verksamheten. Arbetsmiljöarbetet och det egna miljöarbetet är tydliga stödprocesser för vår verksamhet. Vi har valt att utföra delar av stödprocesser genom extern part. I dessa fall styr vi och säkerställer så att de inköpta stödprocesserna uppfyller kund- och författningskrav.

Kvalitetsregister

Kontakt

Organisation

Kavat Vård AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

08-580 048 99

Kontaktperson

Sanna Litzén

Gatuadress

Brahegatan 47

Postnummer

114 37

Postort

Stockholm

Vill du bo här?

Kontakta din biståndshandläggare. Du behöver ett beslut om plats i särskilt boende.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Söker du jobb?


Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

08-580 048 99

Translate

Tyck till