Annikas Hemtjänst

Falun

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Om oss

På Annikas Hemtjänst utför vi hemtjänst på ett professionellt sätt och med ett personligt bemötande. Hos oss arbetar människor som brinner för att hjälpa andra. Vi lägger stort fokus på att våra kunder ska få guldkant på tillvaron. Vi värnar om den sociala samvaron. Det kan handla om att göra dig sällskap under måltiden eller en pratstund innan vi avslutar besöket.

En stor del av personalen har erfarenhet av demenssjukdomar och psykiska diagnoser. Vi har ett rehabiliterande arbetssätt och menar att det är viktigt att inte ta ifrån någon sysslor utan att förstärka och hjälpa där det behövs.

Vi har en stor åldersspridning och hos oss arbetar personer mellan 20 och 63 år vilket innebär att du träffar personal med olika typer av erfarenheter.

Här på Annikas Hemtjänst anordnar vi sociala aktiviteter då våra kunder möts för att umgås med varandra. Vi har bland annat besökt museum, anordnat julfest och semlesamling. 
 

Organisation

Annikas hemtjänst AB

Verksamhetens storlek (antal kunder)

75-99 kunder i Falun

Inriktning

Demens

Tjänster

Hemtjänst
Vi hjälper dig med de tjänster som du har blivit beviljad i kommunens biståndsbeslut. Exempel på serviceinsatser vi utför är: städ, tvätt, ledsagning, matlagning och promenader. Exempel på omvårdnadsinsattser vi utför är: påklädning, personlig hygien, social aktivitet, hjälp vid sänggående och tillredning av mat.

Delegering
Delegering av läkemedel från Falu hemsjukvård. Övrig hemsjukvård utförs av Falu Hemsjukvård.

Tilläggstjänster
Genom oss kan du beställa tid hos en frisör och fortvårdsspecialist som då kommer hem till dig. Dessa tjänster bekostar du själv. 

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Vi försöker ta tillvara på det friska hos varje individ och involverar våra kunder i sysslor de kan och vill utföra, som matlagning. Vi är lyhörda och flexibla och anpassar oss efter kundens önskemål. Vill någon baka eller ta en promenad så ordna vi det.

Kontinuitet

Personalen är indelad i mindre grupper som har hand om olika geografiska områden. På så sätt träffar kunderna ett begränsat antal personal.

Kontaktperson

Alla kunder får en kontaktman som är den person de träffar mest. Det är viktigt för oss att kunden är nöjd med sin kontaktman och att personkemin är bra. Skulle det inte känns rätt så finns möjlighet att byta.

Dokumentation

Personalen har telefoner som de loggar besöken i. Vi dokumenterar våra besök i datorer som finns på kontoret. Där skriver vi om någonting särskilt hänt eller annan information som personalen behöver veta

Personal

Annikas Hemtjänst är idag ett team på 55 personer. 80 procent av vår personal är undersköterskor. Många i personalen har även specialutbildningar inom städning och flera har kompetens inom området demens och psykiatrisk vård.

I vårat arbete samarbetar vi med hemsjukvården, vårdcentraler och avdelningar på sjukhuset. Vi har också samarbete med Palliativa teamet när vi vårdar kunder i livets slutskede.

Arbetet leds av ett team på fem personer, där verksamhetsansvarige och VD:n är de som leder och fördelar arbetet.

Hunden Zia är vårt senaste tillskott, när hon blir äldre kommer hon följa med personalen när de besöker våra kunder. 

Kompetensutveckling

Personalen får kontinuerlig fortbildning i bland annat lyft- och förflyttningsteknik och hjärt- lungräddning.

Språk

Svenska, Arabiska, Engelska, Finska, Kurdiska

Kollektivavtal

Kollektivavtal är tecknat med Vårföretagarna och kommunal

Mat

Vi lagar framför allt mat hemma med kunderna. Matlagning hemma gör att det doftar gott och ger en känsla av hemtrevnad. Vi försöker också ordna så att vi kan hjälpa till om någon vill baka eller göra ett långkok. Många äldre kan behöva uppmuntras att äta och vi försöker skapa en trevlig stund kring måltiden och sätter oss gärna ner tillsammans med den som äter.

Vi kan också ordna matlådor genom kommunens kök eller en restaurang för den som önskar.

Leverantör

  • Falu kommuns centralkök
  • Lokala restauranger

Kvalitet

Vi har ett väl utformat ledningssystem där vi utformat rutiner för hur vårt arbete ska utföras för att ge trygghet och säkerhet. Vi har regelbundna personalmöten där vi går igenom synpunkter från kunderna och följer upp det som kommit in och rättar till om någonting är fel. Den som har synpunkter eller klagomål kan alltid ringa eller skriva till oss. Vi försöker alltid att vara anträffbara och tillgängliga för våra kunder.

Övrigt

VD Annika Hedström fick 2014 utmärkelsen Bra företagare. Läs mer om det i Dalarnas Tidning.

Kontakt

Organisation

Annikas hemtjänst AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

023-20012

Kontaktperson

Annika Hedström

Gatuadress

Trotsgatan 2E

Postnummer

791 30

Postort

Falun

Vill du bli kund hos oss?

Får att få hemtjänst behöver du beslut från biståndshandläggare i din kommun. Har du frågor ring gärna till oss på numret nedan eller skicka e-post.

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

023-20012

Translate

Tyck till