Aktsam Vård och Omsorg AB

Landskrona

Verksam i

Borstahusen, Västra Fäladen, Larvi, Fröjdenborg, Gjörloff, Innerstaden, Vilan, Sandvången, Öster Örja, Silverängen

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Om oss

Aktsam Vård och Omsorg AB har lång erfarenhet av att erbjuda våra kunder en kvalitetsmässig bra hemtjänst, hemsjukvård och även tilläggstjänster.  

Vårt mål är att utgå från dina behov och önskemål. Vi tycker det är viktigt att du bemöts av respekt och professionalitet. Det är viktigt att du ska kunna leva självständigt i ditt eget hem och därför tar vi alltid hänsyn till din kultur och tro.

Vi gör alltid hembesök hos dig som planerar att anlita oss som din hemtjänstutförare. Då går vi gemensamt igenom de insatser du behöver hjälp med och planerar in vilka dagar och tider du önskar att vi besöker dig. Vi ger personlig service och omsorg anpassat efter dina behov och önskemål.

Vi är en grön hemtjänst i det avseendet att vi cyklar eller använder elcyklar när vi tar oss till dig. Vi cyklar i ur och skur, vädret är inget hinder för oss. Vi använder också oftast miljövänliga produkter när vi städar.

Via vår kund- och anhörigtelefon kan du nå oss varje dag mellan 07.00 och 22.00. Dit kan du ringa om behöver nå oss för att exempelvis l meddela oss om att du vill att vi ska komma en annan dag. Du som anhörig kan också ringa oss om du undrar något.

Vi har varit godkända som hemtjänstutförare av Landskrona kommun sedan 2009.

Verksamhetens storlek (antal kunder)

80-100 kunder i Landskrona

Tjänster

Hemtjänst
Vi erbjuder dig den omsorg och tjänster som du blivit beviljad i ditt biståndsbeslut från kommunen. Exempel på servicetjänster är: städning, tvättning, matinköp, ärenden, lättare matlagning, sällskap. Exempel på omvårdnadstjänster är: personlig omvårdnad, personlig hygien, på- och avklädnad, hjälp med att äta, stöd i vardagen, tillsyn, kontroll av hjälpmedel.

Avlösning
En tjänst som vi erbjuder, som många anhörig inte vet om finns, är avlösning i hemmet för anhöriga. Det innebär att dina anhöriga några timmar i veckan kan bli avlösta av oss för egen rekreationstid. Detta är något som kräver ett biståndsbeslut men ni kan även köpa till tjänsten via våra tilläggstjänster.

Ledsagning
Ledsagning är en annan tjänst som du kan få ett biståndsbeslut på. Det innebär att vi kan följa med dig till apoteket, banken eller till läkaren.

Delegering
Vi utför delegerad hemsjukvård och kan bland annat hjälpa dig med medicinering, omläggning av sår, insulin och sondmatning. Vi har även ett nära sammarbete med ASiH som vi har regelbundna möten med. Vi sammarbetar med kommunens sjukgymnaster och arbetsterapeuter och kan hjälpa dig med ditt individuella träningsprogram både ute och inne.

Tilläggstjänster
Vi erbjuder även tilläggstjänster både till våra hemtjänstkunder och till privatkunder som behöver lite extra hjälp. Exempel på tilläggstjänster som vi erbjuder är städning, fönsterputs, inköp och ärenden. Alla tjänster utförs av utbildade lokalvårdare.

Vi erbjuder också aktivitetsstöd, stöd och hjälp vid olika aktiviteter som till exempel vid promenader och biobesök.

Självklart kan du använda RUT-avdraget till dessa tjänster. Vi tar ut ett timpris på 185 kronor efter RUT-avdraget.

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Vi sätter ribban högt Vi är stolta över den verksamhet vi bedriver, men vi jobbar ständigt vidare för att förbättra oss inom alla områden. Vi är därför alltid tacksamma över synpunkter på den vård vi utför. Vi har som mål att tillgodose våra kunders önskemål av såväl tider som val av personal. Vi lägger nämligen stort värde i att våra tjänster ska passa dig med tanke på både din vardag, ditt språk och din kultur.

Kontinuitet

Vi tycker det är viktigt med kontinuitet och vi gör därför vårt bästa för att hålla ner antalet personer som du träffar när vi kommer på besök. Det anser vi vara en trygghet som är en grundsten i vår verksamhet.
På Aktsam vård och omsorg arbetar vi i mindre färg-grupper för att du skall lära känna din personal och känna dig trygg.

Kontaktperson

Hos Aktsam har du en kontaktman som ansvarar för att du är nöjd med din hemtjänst. Ni har månadssamtal tillsammans för att diskutera hur månaden varit och om du önskar någon förändring i insats eller tid. För oss på Aktsam Vård & Omsorg AB är den personliga kontakten med såväl personal som kunder av största vikt. Vi är alltid lyhörda för dina åsikter och arbetar kontinuerligt för förbättrad kvalitet i hemtjänsten.

Genomförandeplan

Tillsammans med din kontaktman skriver ni en genomförandeplan. Den beskriver hur du vill ha din hemtjänst utförd och berättar även vad som är viktigt för dig, som exempelvis vilken tid och dag du vill att vi besöker dig. Genomförandeplanen ses över vare sjätte månad.

Vi skriver även en bemötandeplan där du berättar för våra anställda hur du vill bli bemött, om du till exempel har husdjur eller hörselnedsättningar som vi bör känna till.

Personal

Personalens kompetens är något som värderas högt hos oss. Det är av största vikt att personalen som arbetar inom äldreomsorgen har den kompetens som behövs för att kunna bedriva en fullgod hemtjänst.

Hos oss jobbar personer i olika åldrar, från olika kulturer och med olika lång erfarenhet av omsorg. Vad de alla har gemensamt att de är utbildade undersköterskor eller studerar på vård och omsorgsprogrammet.

Vår verksamhetsansvarige har fler års erfarenhet från hemsjukvård som distriktssköterska och vår enhetschef har många års erfarenhet av hemtjänst och hemvård. 
En utbildad lokalvårdare ansvarar för stor del av städning i hemmet.

Kompetensutveckling

Vi tycker det är viktigt att våra medarbetare har aktuell kunskap, därför har vi regelbunden kompetensutveckling inom b la demens, bemötande, hygien, ergonomi, hjärt- och lungräddning och läkemedelslära.

Språk

Svenska, Albanska, Arabiska, Bosniska, Danska, Engelska, Kroatiska, Norska, Persiska, Polska, Spanska

Kollektivavtal

Företaget har kollektivavtal och är anslutna till arbetsgivarföreningen pacta.

Mat

Du kan välja mellan att vi kommer hem och lagar enklare måltider till dig eller att vi levererar matlådor. Om du vill att vi lagar mat hemma hos dig hjälper vi dig med inköp en gång i veckan.

Önskar du dig färdig mat, samarbetar vi med Fröjdenborg. Du kan välja mellan flera typer av kost, både vanlig och specialanpassad efter dina behov.

Vi brukar tipsa våra kunder om att de kan besöka servicehuset där det finns en restaurang. Där får du möjlighet att äta tillsammans med andra och vara lite social.

Leverantör

Matlådorna kommer från Varsågod

Kvalitet

Lyförda för dina åsikter
För oss på Aktsam Vård & Omsorg AB är den personliga kontakten med såväl personal som kunder av största vikt. Vi är alltid lyhörda för dina åsikter och arbetar kontinuerligt för förbättrad kvalitet i hemtjänsten. Hemma hos dig lämnar vi även en pärm men information som är bra för dig att känna till som telefonnummer, hur du framför synpunkter och klagomål.

Självklar för vi även daganteckningar enligt Socialtjänstlagen och Hälso- och sjukvårdslagen. 

Enkätundersökningar
Vi är stolta över den verksamhet vi bedriver, men vi jobbar ständigt vidare för att förbättra oss inom alla områden. Vi är därför alltid tacksamma över synpunkter på den vård vi utför. En gång per år genomför vi en enkätundersökning för att ta reda på vad våra kunder anser om det arbete som vi utför. Vi har som mål att tillgodose våra kunders önskemål av såväl tider som val av personal. Vi lägger nämligen stort värde i att våra tjänster ska passa dig med tanke på både din vardag, ditt språk och din kultur. I vårt kvalitetsarbete arbetar vi med:
VARR - som står för Verksamhetens allmänna rutiner och riktlinjer.
SAM - systematisk arbetsmiljöarbete.

Vi utför också:
- Riskbedömningar hemma hos våra vårdtagare.
- Teamträffar med personal två gånger i månaden för att diskutera rutiner och det nära vårdarbetet.

Kvalitetsregister

Senior Alert - är ett kvalitetssystem i förebyggande arbete.

Kontakt

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

0418 100 17

Kontaktperson

Helena Jelovic:
helena.jelovic@aktsamvard.se
Josefin Anselmsson
josefin.anselmsson@aktsamvard.se

Gatuadress

Borgmästargatan 3

Postnummer

261 32

Postort

Landskrona

Vill du bli kund hos oss?

Om du vill bli kund hos oss ska du kontakta din biståndshandläggare på kommunen. Om du är osäker på hur processen går till klicka då här för en steg för steg beskrivning. Du kan självklar även kontakta oss om du undrar över något.

Söker du jobb?

Vi söker personal som sätter kunden i centrum. Är du serviceinriktad, ordningsam och tycker om att möta människor i olika situationer. Är du undersköterska eller studerande på vård och omsorgsprogrammet, välkommen med din ansökan!

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

0418 100 17

Translate

Tyck till