RO Omsorg Äldreomsorg

Österåker

Verksam i

Fastlandet i Österåkers kommun

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Om oss

RO Omsorgs Äldreomsorgs verksamhetsidé är kunskap och kvalitet. Vi har goda kunskap inom omvårdnad, demens, vård i livets slutskede, psykisk ohälsa. Vi har dessutom hög personaltäthet, god planering samt satsar på vår personal med kontinuerliga möten och adekvata utbildningar.

Vi på RO Omsorg är övertygade om att  vi, med vår kunskap tillsammans med våra kunders kunskap om sina behov, tillsammans utgör ett oslagbart team. Det är vår styrka som företag. Vi kan tillsammans med dig se till att din dag blir precis som du vill ha den!

Det är viktigt att kunder och personal får möjlighet att umgås tillsammans och därför ordnar vi regelbundna träffar, minst en i månaden, med olika roliga teman i vår lokal.

Verksamhetens storlek (antal kunder)

80-100 hemtjänstkunder och 50 som har trygghetslarm genom oss

Tjänster

Hemtjänst
Vi på RO Omsorg kan hjälpa dig att ansöka om hemtjänst hos komunen. Du når oss via kontaktuppgifterna under rubriken Kontakt längst ner.

Exempel på de serviceinsatser som vi utför är: städning, tvätt, handling, matlangning, inköp, post- och bankärenden, leverans av matlåda, ledsagning, avlösning och promenader.

Exempel på de omvårdnadsinsatser som vi utför är: personlig hygien, bäddning, på- och avklädnad, förflyttningar och tillsyn. 

Vi utför medicinering på delegering från distriktssjuksköterskan. Vi hjälper även till med rehabilitering på delegering från sjukgymnast. 

RO-liga möten i vardagen
RO-liga möten kallar vi de aktiviteter vi anordnar för våra kunder varje månad. Det kan vara allt från föreläsningar och lunchmöten till bridge och dans.

Trygghetslarm
I Österåkers kommun har vi ansvar för trygghetslarmet för våra kunder. Vilket ökar tryggheten för våra kunder då det är personal du känner som kommer till dig när du behöver hjälp.

Ledsagning
Ledsagning innebär att du får någon som följer med och hjälper dig ut på olika fritidsaktiviteter som kurser, sportevenemang och kultur.

Avlösning
Om du vårdar en anhörig kan du få en välbehövlig paus genom att du blir avlöst en stund. Samtidigt får den du vårdar lite nytt sällskap som dessutom kan hjälpa till med måltider eller personlig hygien.

Tilläggstjänster
Är du intresserad av mer insatser utöver ditt biståndsbeslut kan du köpa till dessa tjänster via de tilläggstjänster som vi även erbjuder. Vi skräddarsyr hushållsnära tjänster utifrån dina behov och önskemål. Dessa servicetjänster köper du direkt av oss och självklart kan du utnyttja RUT-avdraget. Klicka här för mer information.

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Kontinuitet

Vi strävar efter att det alltid ska vara samma personal som kommer till dig och du får hjälp av den personal som du har förtroende för. Personalen är erfaren och mycket kompetent och månar alltid om att hjälpa dig på det sätt du vill. Dina önskemål och dina behov är i viktiga för oss!

Kontaktperson

Hos oss får du en egen kontaktman som lär känna dig ser till att du får den hjälp du vill ha på bästa sätt. För att det ska bli precis som du vill, gör ni tillsammans uppe en plan för hur arbetet ska utföras och när.

Du kan också önska vilken person bland vår personal du vill ha som kontaktman. Kanske är det Anna som älskar katter och hundar eller är det Anders som spelar fotboll och älskar att vara ute i naturen. Eller Eva som pratar flera språk och älskar att resa.

Genomförandeplan

Vi upprättar alltid tillsammans med dig en genomförandeplan där du som kund själv kan bestämma och utforma den hjälp som du vill ha efter dina önskemål. Vi dokumenterar enligt gällande lagstiftning och ser till att inga obehöriga kan få tillgång till din dokumentation. All vår personal har skrivit under tystnadsplikt vilket innebär att de inte pratar om dig med andra utanför arbetet.

Personal

Hos oss på RO Omsorg arbetar en sjuksköterska, arbetsterapeuter, undersköterskor, vårdbiträden och vårdare. Sammanlagt är vi ett 20-tal personer som har en bred språkkompetens. Hemtjänsten har utöver sin duktiga personal även en arbetsledare/planerare och enhetschef i verksamheten samt en övergripande verksamhetschef.

Personalens egenskaper
Vår personal är mogen, lyhörd, empatisk och ska vara en person som våra kunder kan känna sig trygg med. Vi vill att all personal ska ha ett intresse av att medverka till sin egen utveckling i arbetet och verksamheten. Alla ska kunna svenska både i tal och skrift.

Goda arbetsförhållanden
Vår personal har bra villkor och har möjlighet att påverka sina arbetstider. Dessutom erbjuder vi all personal friskvård. Skyddsombud finns på alla enheter. En trygg och välmående personal ökar tryggheten för våra kunder.

Utbildning hos våra tjänstemän
Bland RO Omsorgs tjänstemän finns personal med akademisk examen alternativ likvärdig erfarenhet/utbildning inom till exempel ekonom, LSS-lagstiftning, sjuksköterska, arbetsterapeuter, pedagogik,  ledarskap och organisationsutveckling.

Varje led av företaget, från styrelsen till våra chefer och medarbetare har en gedigen erfarenhet av verksamhetsledning inom socialtjänstområdet.

Rekrytering av personal
RO Omsorg Äldreomsorg rekryterar personal utifrån kundernas önskemål om kompetens, personlig fallenhet för vård och omsorgsarbete. Vi rekryterar också personal utefter kommunernas specifika krav på utbildning och eller erfarenhet.

Kompetensutveckling

All vår personal erbjuds introduktionsutbildning, arbetsledarutbildning, handledning samt kontinuerlig fortbildning. Vi har även utbildningar och föreläsningar för våra kunder och deras anhöriga.

Språk

Svenska, Arabiska, Bulgariska, Engelska, Finska, Hindi, Kurdiska, Persiska, Polska, Rumänska, Ryska, Spanska, Tigrinja

Kollektivavtal

Kollektivavtal är tecknat med Vårdföretagarna

Mat

Vår personal lagar den mat du vill ha, personalen får utbildning i kost och näringslära för att på bästa sätt kunna hjälpa till. Vill du hellre ha färdiga matlådor går de att få via kommunens kök som vi då levererar till dig.

Kvalitet

RO Omsorg arbetar hela tiden med att kvalitetssäkra bolagets alla verksamheter. Det innebär att vi ställer tydliga krav på chefer och personal och vi mäter kvaliteten regelbundet. Är det något som behöver bli bättre kan vi då snabbt fånga upp det och rätta till det som behöver ändras.

Vi följer självklart de lagar och de krav som finns på verksamheten.

Vi finns tillgängliga för våra kunder under all tid som hemtjänsten är bemannad och vill gärna höra dina förslag och tankar.

Övrigt

  • Vi blev tilldelade Österåkers kommuns entreprenörspris 2013.
  • RO Omsorgs Carina Nordahl och Susanna Daag var en av fem finalister till Stockholms mest företagsamma människa 2013.

Kontakt

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

08-540 230 91

Kontaktperson

Mikaela Berggren

Gatuadress

Norrgårdsvägen 3G

Postnummer

184 36

Postort

Åkersberga

Vill du bli kund hos oss?

Du som behöver hjälp hemma på olika sätt, ansöker om hjälp hos kommunen. Utifrån dina behov fattar kommunen ett beslut om vilken hjälp du ska få, ett biståndsbeslut. Du har sedan själv rätt att välja vilket företag som ska hjälpa just dig. Det vore roligt om du valde oss!

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

08-540 230 91

Translate

Tyck till