Nordisk Hemservice AB uppfyller Vårdföretagarnas medlemskrav för transparens och öppenhet

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och bransch­organisation för vård­givare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftsform. Alla med­lemmar i Vårdföretagarna ska redovisa information om sina verksam­heter, för att allmänheten enklare ska kunna få relevant information om enskilda privata utförare.

Nedan redovisas informationen för Nordisk Hemservice AB

Kontaktinformation

Organisation
Hemsida
Gatuadress

Södermalm: Ludvigsbergsgatan 5, 118 23 Stockholm</br>Östermalm: Banérgatan 21, 115 22 Stockholm</br>Huvudkontor: Mörbyhöjden 1B, 182 52 Danderyd

Telefonnummer
Södermalm: 08-644 77 45
Östermalm: 08 753 33 38
E-post
kontakt@​nordiskhemservice.se
Kontaktperson
Södermalm: Maria Irebro
Östermalm: Ann-Sophie Thorell

Basfakta om verksamheten

Verksamhetens mål och inriktning:

Vår vision är ”En trygg ålderdom utan att behöva känna ensamhet”. Nordisk hemservice erbjuder dig en individuellt anpassad hemtjänst efter dina behov. För oss är varje människa unik och det är du och dina behov som styr hur vi ska hjälpa dig.

Vi på Nordisk Hemservice har ett specialiserat demensteam med utbildning och certifiering från Stiftelsen Silviahemmet. Teamet består av kompetenta medarbetare med stort engagemang och lång erfarenhet av demensvård.

Vi på Nordisk Hemservice arbetar utifrån äldreomsorgens värdegrund: Självbestämmande Individualisering, Valfrihet, Välbefinnande, Trygghet, och Meningsfullhet. Vi har mycket höga kvalitetskrav på oss själva, har lång erfarenhet av äldreomsorg och har funnits sedan 2003.

Verksamhetens storlek (antal kunder)

75-99 kunder i Stockholm

Språk
Engelska

Kvalitet

Verksamhetens arbete med kvalitetssäkring:

God kvalitet i omsorgen är mycket viktigt för oss. Vårt mål är att våra kunder ska känna trygghet och välbefinnande. Detta uppnår vi genom att ständigt utveckla och jobba aktivt med kundens synpunkter/klagomål samt årliga enkäter för att kunna säkerställa verksamheten.

Vi följer fastställda arbetsrutiner enligt vår kvalitetskontroll utifrån de krav som Stockholm stad har.

Certifieringar
Certifiering i demens och palliativ via [link=http://www.silviahemmet.se/2015/10/26/certifiering-nordisk-hemservice-ab/]Stiftelsen Silviahemmet[/link].

Personal

Personal på verksamheten:

Nordisk Hemservice består av ett 30-tal personer. Merparten av våra medarbetare är utbildade undersköterskor eller vårdbiträden.

Vi samarbetar även med sjukvårdspersonal från Stockholm stad såsom distriktsjuksköterska och arbetsterapeut. Varje enhet leds av en samordnare och företaget av en verksamhetschef.

Vi har ett specialiserat demensteam som är utbildade och certifierade av Stiftelsen Silviahemmet och som består av kompetenta medarbetare med stort engagemang och lång erfarenhet av demensvård. Faktum är att vi på Nordisk Hemservice är den första hemtjänsten i Sverige att bli Silviacertifierad. Demenstemet använder sig bland annat av taktil beröring när orden inte räcker till. 

Nordisk Hemservice hjälper svårt sjuka och döende med omvårdnad i livets slutskede, så kallad palliativ vård. Vi samarbetar med ASiH (sjukvårdsteam i hemmet) för att ge patienten ett värdigt avslut i sitt eget hem.

Vår personal har bland annat gått utbildningar inom: måltid och kostutbildning, psykisk funktionsnedsättning, reflektion och bemötande, anhörigstöd, första hjälpen till psykisk hälsa-äldre, värdegrundsledare utbildning, alkohol missbruk hos äldre och Hot & våld i hemmet.