Vårdstyrkans hemtjänst

Täby

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Tilläggstjänster

Om oss

Vårdstyrkans hemtjänst erbjuder allt från rena serviceinsatser som städning och handling till ren hemsjukvård. Våra insatser kräver biståndsbeslut från kommunen och vi hjälper dig gärna med den kontakten.

Det viktigaste för oss är att du ska kunna leva och vara på det sätt som du brukar i största möjliga utsträckning. Vi anpassar våra insatser efter dina personliga behov och önskemål.

Som kund i vår hemtjänst är du även välkommen att delta i alla aktiviteter och utflykter på Allégården. Du kan också beställa goda matlådor med hemleverans från Allégårdens restaurang, tillagade av vår prisbelönte kock.
 

Verksamhetens storlek (antal kunder)

75-99 kunder i Täby

Tjänster

Hemtjänst
Vårdstyrkan erbjuder allt från rena serviceinsatser som städning och handling till ren hemsjukvård. Våra insatser kräver biståndsbeslut och vi hjälper dig gärna med den kontakten. Det viktigaste för oss är att du ska kunna leva och vara på det sätt som du brukar i största möjliga utsträckning. Vi anpassar våra insatser efter dina personliga behov och önskemål.

Hemsjukvård
För att göra din vardag så enkel som möjligt, samarbetar vi med en husläkarmottagning där du kan skriva dig. Vårdstyrkan blir då din naturliga kontakt för allt som rör både primärvård och hemtjänst. Du erbjuds besök av läkare i ditt hem vid behov istället för att du själv måste gå till vårdcentralen. Vi erbjuder också regelbunden kontakt med vår distriktssköterska som besöker dig i ditt hem utifrån dina behov. Via vår hemvård anordnar vi Senior Power. Ett styrketräningspass där vi tränar med gummiband.
 



Tilläggstjänster
Vi erbjuder även tilläggstjänster som storstädning, gräsklippning, ledsagning, hundpromenader, transportera bort skräp/grovsopor och snöskottning. 

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Kontinuitet

Vi eftersträvar att alltid hålla en hög kontinuitet i våra uppdrag till kunder.

Kontaktperson

Alla Vårdstyrkans vårdtagare har en namngiven kontaktperson i den fast anställda medarbetargruppen. Dialogen kring kontaktmannaskapets syfte hålls hela tiden levande då vi anser att detta är förutsättningen för att kunna möta de krav och förväntningar som ställs på kontaktpersonen.

Genomförandeplan

Det är kontaktmannen som ansvarar för att vården och omsorgen utförs enligt genomförandeplanen och som ska representera vårdtagaren och hjälpa till att framföra synpunkter och åsikter. Detta första möte är av största vikt då vi vill ha en öppen och förtroendefull relation mellan oss som vårdgivare och kund.

Personal

Vårdstyrkans hemtjänst har idag ett medarbetarantal på totalt cirka 35 personer, inklusive timvikarier, varav de flesta är undersköterskor, vissa med en vidareutbildning inom palliativ vård, kost/nutrition och demensvård. För kunder som även valt vår hemsjukvård finns distriktssköterska och läkare till förfogande.

Vi samarbetar även med hälso- och sjukvårdspersonal i kommunen, som distriktssköterska och arbetsterapeut. Det dagliga arbetet leds av en arbetsledare som är en omvårdnads nära och kompetent person. Verksamheten leds av en övergripande verksamhetschef. Vårdstyrkan har även en Silviasyster som är delaktig i och leder Vårdstyrkans demensteam.
 

Jag heter Sofia Sjödahl och är Verksamhetschef på Vårdstyrkans hemtjänst. Kontakta gärna mig om du har några frågor frågor! Jag nås lättast under kontorstid på tel: 08-732 24 87  eller e-post: sofia.sjodahl@vardstyrkan.se.

Kompetensutveckling

Våra medarbetare har demensutbildning och någon har även påbyggnadsutbildning i demens och omvårdnadsetik. Samtliga har utbildning Social dokumentation. I övrigt har vi på årsbasis utbildning i basala hygienrutiner, vanliga diagnoser, läkemedelshantering samt förflyttningsteknik.

Språk

Svenska

Kollektivavtal

Kollektivavtal är tecknat med Vårdföretagarna

Mat

Du kan också beställa varm nylagad mat med hemleverans från vår restaurang på Allégården. Vår Chaufför kör den till din dörr. Måltiderna hos Vårdstyrkan ger inte bara näring till kroppen, de skapar också livsviktig njutning där social samvaro, dofter, färger och smaker får tala till alla sinnen. Vår vision är att göra måltiderna till upplevelser värda att längta efter, varje dag.

Vårdstyrkans restaurang är belägen på Allégården men alla våra vårdtagare kan ta del av menyn genom dagliga leveranser av nylagad, varm, god mat. Vår kock och kökschef, valde att specialisera sig mot matlagning för äldre. Inriktningen ledde honom bland annat till den prestigefyllda utmärkelsen Guldkon och vinnare av Bästa Seniorservering 2009, av Arla Foods och silver i Arla Guldko 2017.
 

Leverantör

All mat tillreds vid vår egna restaurang på Allégården

Kvalitet

Vårdstyrkan strävar ständigt efter att förbättra kvaliteten i vår verksamhet. Därför genomförs en enkätundersökning bland våra kunder vartannat år. Dina svar är viktiga i vårt kvalitetsarbete och dina svar kommer behandlas konfidentiellt. Självklart får du en återkoppling efter analyserat resultat av enkäten.

Vår verksamhetsidé bygger på att alla vårdtagare, kunder och deltagare skall erbjudas ett tryggt och värdigt omhändertagande och varm omsorg i omvårdnadens alla olika led.

Samtliga vårdtagare inom hemvården riskbedöms vid insatsernas uppstart för att säkra upp hemmiljön och vi arbetar aktivt med vårt ledningssystem där synpunkter och klagomål har en viktig roll. Vårdtagare som tillhör Vårdstyrkans hemsjukvård riskbedöms och vi arbetar med kvalitetssäkringsfaktorer som berör BMI, diabetes, tryck, nutrition, rökning samt läkemedelsgenomgångar.

Certifieringar

  • Vårdstyrkan restaurang på Allégården tog silver i Arla Guldko 2017
  • Vårt Demensteam är certifierat sedan 2015

Kontakt

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

08-732 24 87

Kontaktperson

Sofia Sjödahl

Gatuadress

Gribbylundsvägen 9

Postnummer

187 62

Postort

Täby

Vill du bli kund hos oss?

Om du är intresserad av vår hemtjänst i Täby behöver du ett biståndsbeslut för att vi ska kunna hjälpa dig. Kontakta oss gärna så guidar vi dig rätt.

Är du intresserad av våra tilläggstjänster behöver du inte ta någon kontakt med kommunens biståndshandläggare alls, det räcker med att du kontaktar oss.

Söker du jobb?


Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

08-732 24 87

Translate

Tyck till