Personstöd Mälardalen AB
Västerås
Verksam i
Hela Västerås, även ytterområdena Dingtuna, Barkarö och Irsta.
Typ av insats
Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Hemsjukvård, Tilläggstjänster
Verksamheten uppfyller Vårdföretagarnas medlemskrav på transparens och öppenhet.
Om oss
Familjeföretaget som värnar om kunder och medarbetare
Företaget grundades av Eira Gunnarsson som flyttade till Västerås från Finland på 60-talet. Där började också hennes egna långa bana inom vården. Att hjälpa och att göra skillnad för människor har alltid varit hennes drivkraft och är fortfarande hjärtat i Personstöd. Företaget har växt till att idag ha över 500 medarbetare, däribland Eiras tre barn. 2022 firar vi 20-årsjubileum.
Vår VD Tony Blomqvist har av Svenskt Näringsliv blivit utsedd till Västmanlands läns mest företagssamma människa 2014.
Tony Blomqvist, VD
Organisation
Verksamhetens storlek (antal kunder)
I Västerås har vi cirka 200 kunder
Tjänster
Hemtjänst
Hemtjänst beviljas av kommunens biståndshandläggare och vi hjälper dig med de tjänster du beviljats av Västerås kommun. Hjälpen kan exempelvis bestå av inköp, matlagning, personlig omvårdnad, promenader samt kvälls- och nattjänster. Vi kan även hjälpa till med hemrehabilitering som delegeras av hemsjukvården.
Nattpatrull
För dig som bor hemma och behöver hjälp finns vår nattpatrull som gör planerade insatser årets alla nätter. Våra undersköterskor hjälper dig med sådant som du inte själv kan utföra under natten. Det kan vara exempelvis hjälp vid läggning, toabesök, medicinering eller bara tillsyn.
Avlösning
Avlösning innebär att en anhörig som vårdar sin make/maka i hemmet kan får avlastning under några timmar för att få egen tid. Avlösarservice beviljas av kommunens biståndshandläggare.
Ledsagning
Du kan få regelbunden ledsagning för att med hjälp kunna delta i aktiviteter eller komma ut på promenad. Du kan också få ledsagning vid ett specifikt tillfälle, till exempel vid läkarbesök, utflykter eller för att besöka anhöriga eller vänner.
Tilläggstjänster
Vi har även möjlighet att hjälpa dig med tilläggstjänster som ligger utanför ditt biståndsbeslut, som till exempel städning, fönsterputs eller snöskottning.
Typ av insats
Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Hemsjukvård, Tilläggstjänster
Arbetssätt
Kontaktperson
Du erbjuda en kontaktman samt en ersättare. Din kontaktman är den person som i möjligaste mån kommer att besöka dig .Vårt mål är att så få olika personer som möjligt ska besöka dig. Vi strävar även efter att du i förväg alltid ska veta vem som kommer till dig om din kontaktman får förhinder.
Genomförandeplan
Vid första besöker skriver vi tillsammans en genomförandeplan utifrån ditt biståndsbeslut som beskriver när, var och hur du vill ha din hemtjänst utförd.
Personal
Känn dig trygg med våra medarbetare
Våra medarbetare bär arbetskläder samt innehar vår tjänstelegitimation med foto och namn. Dessutom kontrolleras alltid ny personal mot polisens belastningsregister. Om du av någon anledning inte själv kan öppna dörren så kan du känna dig säker med att lämna din nyckel hos oss. Nyckeln förses med egen kod och förvaras på säker plats.
Vi som jobbar här
Personstöd leds av vår VD, vi har en verksamhetschef och varje verksamhetsområde har sin egna enhetschefer. Hos våra kunder arbetar undersköterskor och vårdbiträden. Inom hemsjukvården arbetar sjuksköterskor, fysioterapeut och arbetsterapeut.
Kompetensutveckling
Vi har egna utbildningar inom områden som ergonomi och förflyttningsteknik, hjärt- och lungräddning, etik och bemötande. Vi deltar även i kurser via kunskapsguiden.se och våra medarbetare har också genomgått kursen Demens ABC.
Språk
Svenska, Amariska, Arabiska, Bosniska, Engelska, Finska, Franska, Kurdiska, Persiska, Somaliska, Thai
Kollektivavtal
Kollektivavtal är tecknat med Vårdföretagarna
Mat
Utifrån vad du beviljats i ditt biståndsbeslut kan vi antingen leverera matlådor eller laga mat hemma hos dig.
Lagad mat hemme hos dig
När vi lagar maten hemma hos dig får du självklart vara med och önska vad du vill äta.
Leverans av matlådor
Våra matlådor kommer från Kost i Västerås. Maten är till största del tillagad från grunden utan tillsatser eller onaturliga smakämnen och ska lockar till aptit. De finns ett flera rätter att välja bland som alla är näringsberäknade och innehålls specificerade.
Kvalitet
Vi arbetar ständigt med att vara en professionell och förtroendeingivande leverantör. Därför har vi ett ständigt pågående kvalitetsarbete där policys och kvalitetsrutiner följs upp. Vår gemensamma värdegrund vilar på ledorden Kvalitet, Trygghet, Omtanke.
Vi utvärderar och ser över Socialstyrelsens årliga enkät och har den sedan som underlag i vårt förbättningsarbete.
Vår avvikelsehantering innebär att våra enhetschefer får in ärenden som sammanställs och återkopplas på arbetsplatsträffar, direkt med kund eller medarbetare beroende på typ av avvikelse.
Varje år sammanställer vi ett kvalitetsbokslut.
Synpunkter och klagomål
Vi tar tacksamt emot dina synpunkter och klagomål så vi kan förbättra vår verksamhet.
Övrigt
VD Tony Blomqvist utsågs av Svenskt Näringsliv till Västmanlands läns mest företagsamma 2014.
Kontakt
Organisation
Hemsida
Telefonnummer
021-475 72 00
E-post
Kontaktperson
Maria Schiller, verksamhetschef
Gatuadress
Pilgatan 8D
Postnummer
721 30
Postort
Västerås
Vill du bli kund hos oss?
Om du vill anlita oss som din hemtjänstutförare ska du kontakta en biståndshandläggare på Västerås kommun då du behöver ett biståndsbeslut. Självklart kan du även kontakta oss direkt om du har frågor.
Söker du jobb?
Skulle du vilja jobba tillsammans med oss? Via vår hemsida kan du läsa vilka lediga tjänster vi har just nu.
Bilder och video



Tony Blomqvist, VD
Har du frågor?
För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.