Personstöd Mälardalen AB

Västerås

Verksam i

Hela Västerås och Dingtuna, Barkarö och Irsta

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Hemsjukvård, Tilläggstjänster

Om oss

Personstöd Mälardalen är det personliga företaget som tillhandahåller hemtjänst, vård, omsorg, personlig assistans och servicetjänster till både privatpersoner och företag. Vi finns för dig som på grund av ålder, sjukdom eller funktionshinder behöver hjälp eller stöd för att bo hemma. Vi hjälper dig med din vardag. Vi hjälper dig efter dina förutsättningar och villkor med personal som du känner dig trygg med.

All vår verksamhet präglas av det personliga mötet där servicen anpassas till individens förutsättningar och önskemål. Vi arbetar ständigt med att vara en professionell och förtroendeingivande leverantör. Våra gemensamma värdegrund vilar på ledorden: Kvalitet, Trygghet, Omtanke

Vi är ett familjeföretag som värnar om våra kunder och medarbetare. För oss är det viktigt att ta väl hand om de kunder vi redan har därför se vi till att växa i en lagom takt. 2017 är vi stolta över att fira 15 års jubileum. Vår VD Tony Blomqvist har av Svensk Näringsliv blivit utsedd till Västmanlands läns mest företagssamma människa 2014. 

Verksamhetens storlek (antal kunder)

I Västerås har vi cirka 200 kunder

Tjänster

Hemtjänst
Hemtjänst beviljas av kommunens biståndshandläggare och vi kan hjälpa dig med alla de tjänster du beviljats av Västerås kommun. Hjälpen kan exempelvis bestå av inköp, matlagning, personlig omvårdnad, promenader samt kvälls- och nattjänster. Vi kan även hjälpa till med hemrehabilitering som delegeras av hemsjukvården.

Nattpatrull
Det är inte alla som har en egen nattpatrull men det har vi! Det är ett mervärde för våra hemtjänstkunder som har insatser under natten att det är personal som de känner igen som kommer.

Avlösning
Avlösning innebär att en anhörig som vårdar sin make/maka i hemmet kan får avlastning under några timmar för att få egen tid. Avlösarservice beviljas av kommunens biståndshandläggare.

Tilläggstjänster
Vi har även möjlighet att hjälpa dig med tilläggstjänster som ligger utanför ditt biståndsbeslut, som till exempel fönsterputs eller snöskottning.

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning, Hemsjukvård, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Kontinuitet

Vi är måna om att erbjuda våra kunder en god kontinuitet. Därför använder vi planeringssystemet MobilOmsorg vilket hjälper oss att lägga schemat så du alltid träffar din kontaktman eller annan person du känner till sedan tidigare.

Kontaktperson

Tillsammans med dig bestämmer vi vem ur vår personalgrupp som blir din kontaktman. Det är din kontaktman som oftast besöker dig och är den personen du kan vända dig till om det är något särskilt. Du får även en vice kontaktman som besöker dig när din kontaktman är på semester eller är sjuk.

Genomförandeplan

Vid första besöker skriver vi tillsammans en genomförandeplan som beskriver när, var och hur du vill ha din hemtjänst utförd. Genomförandeplanen gås igen en gång per år eller när ditt behov förändras.

Personal

Personstöd Mälardalen leds av vår VD, vi har en verksamhetschef och varje verksamhetsområde har sin egna enhetschefer. Ute i hos våra kunder jobbar undersköterskor och vårdbiträden. Hos oss jobbar även samordnare, en pressansvarig och administrativ personal. 

Kompetensutveckling

Vi anordnar egna kurser inom områden som förflyttningsteknik, hjärt- och lungräddning, etik och bemötande, hot och våld. Vi deltar även i kurser via kunskapsguiden.se och våra medarbetare har också genomgått kursen Demens ABC.

Språk

Svenska, Arabiska, Engelska, Finska, Franska, Kurdiska, Somaliska, Thai

Kollektivavtal

Kollektivavtal är tecknat med Vårdföretagarna

Mat

Utifrån vad du beviljats i ditt biståndsbeslut kan vi antingen leverera matlådor eller laga mat hemma hos dig. När vi lagar maten hemma hos dig får du självklart vara med och önska vad du vill äta. Var uppmärksam på att om du vill att vi ska sitta med under måltiden som stöd är detta en biståndsbedömd insats.

Matlådorna levereras från lokala restauranger nära dig. Restaurangerna som vi har avtal med har vi noga valt ut efter god kvalitet på maten till ett bra pris.

Leverantör

Mormors, Falkenbergska Kvarnen och Slow Down

Kvalitet

Arbetet styrs i grunden av policys och rutiner som noga tas fram för att ge en god kvalitet i det arbete som utförs på arbetsplatsen och hos kund. Vi utvärderar och ser över Socialstyrelsens årliga enkät och har den sedan som hjälp för att förbättra det som kan förbättras. Vi har även en avvikelsehantering där enhetschef får in avvikelser som sammanställs och återkopplas på arbetsplatsträffar, direkt med kund eller medarbetare beroende på typ av avvikelse.

Vi tar tacksamt emot dina synpunkter och klagomål så vi kan förbättra vår verksamhet. Vi har en blankett för synpunkter och klagomål. Du kan nå oss dygnet runt, dagtid på kontorstelefon samt jourtelefon under nätter och helger.

Trygghet och säkerhet: För att du ska känna dig säker med att lämna över dina nycklar till oss använder vi speciella nyckelskåp med kodlås.

Varje år sammanställer vi ett kvalitetsbokslut.

Övrigt

VD Tony Blomqvist utsågs av Svenskt Näringsliv till Västmanlands läns mest företagsamma 2014.

Kontakt

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

021-475 72 00

Kontaktperson

Enhetschefer: Bengt Akterhag och Claus Meyer

Gatuadress

Hörntorpsvägen 2

Postnummer

724 71

Postort

Västerås

Vill du bli kund hos oss?

Om du vill anlita oss som din hemtjänstutförare ska du kontakta en biståndshandläggare på Västerås kommun då du behöver ett biståndsbeslut. Självklart kan du även kontakta oss direkt om du har frågor.

Söker du jobb?

Skulle du vilja jobba tillsammans med oss? Via vår hemsida kan du läsa vilka lediga tjänster vi har just nu. 

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

021-475 72 00

Translate

Tyck till