Familjeföretaget som erbjuder hemtjänst med hjärta och värme

Publicerad fredag 20 april 2018

Famntaget
Famntagets caféverksamhet
Famntagets medarbetare

SKRIVET I SAMARBETE MED FAMNTAGET OMSORG
Famntaget Omsorg är familjeföretaget som erbjuder stockholmare individuellt utformad hemtjänst som utförs med hjärta och värme. 

Famntaget Omsorg startade 2009 av Mari Eriksson med verksamhet i Stockholm. Mari är utbildad arbetsterapeut och undersköterska. För henne är det viktigt att se det friska i alla människor och vad som är möjligt att klara av istället för att se begränsningar. Detta synsätt var inspiration till att starta en egen hemtjänstverksamhet

- Vi ger alltid värme och omtanke till våra kunder och vi gör det från hjärtat, säger Mari. 

 

Specialiserade demensteam
Många av Famntagets kunder har en demenssjukdom. För att klara de utmaningar som det innebär arbetar Famntaget med specialiserade demensteam. Kunder med demenssjukdom har svårt att uttrycka sina behov och önskningar. Därför samarbetar varje demensteam med biståndshandläggare, vårdcentraler och närstående. 

Efter flera år av systematiskt kvalitetsarbete finns nu tydliga rutiner och ett kundorienterat arbetssätt. Famntaget har idag den kompetens som krävs för att hantera svåra ärenden med stora insatser. Självklart tar Famntaget även emot kunder som bara behöver några få insatser.

- Alla är välkomna att höra av sig till oss så hjälper vi till att lösa de hemtjänstinsatser som du eller din närstående behöver, säger Mari. 

Aktiviteter en viktig del i vardagen.
Famntaget ser till att kunderna kommer iväg på olika aktiviteter. - Vi föreslår då en lämplig ledsagare som man trivs med och känner förtroende för berättar Mari.

Famntaget ordnar också naturliga mötesplatser för att motverka isolering och psykisk ohälsa. För att kunderna ska få social stimulans har Famntaget startat caféverksamhet. Besökarna umgås, lyssnar på musik och njuter av kaffe och kaka i solen.

- Vi har många kunder som är isolerade och inte träffar andra människor. Caféet är ett uppskattat utflyktsmål även för förbipasserande äldre, berättar Mari.

Glad kund-projekt
Famntagets olika ”Glad kund”- projekt är uppskattade. Medarbetare har tillsammans med kunder tagit fram sina favoritrecept och lagat mat tillsammans, vilket resulterade i Famntagets egen kokbok, komplett med bilder och recept.

- Ett projekt handlade om att göra det lilla extra för våra kunder som fick önska sig något, som att gå på restaurang, café eller att besöka ett museum säger Mari.

Anledningen till att Famntaget fått positiv uppmärksamhet beror på att medarbetarna har stort kundfokus och hittar lösningar på kundernas behov och önskemål. 

- Våra kunder ska uppleva att livet känns meningsfullt och glädjefyllt avslutar Mari. 

 
Kontakta Mari på tel 070 - 417 34 50 eller mejla kontakter@famntaget.se