Anki Bakkes Hemtjänst
Ringvägen 39 B, Stockholm
Om oss
Det viktigaste för oss är att du med vår hjälp ska kunna bo hemma så länge du själv önskar. Vi prioriterar alltid dig som kund och lyssnar på dina önskemål.
Som alla andra hemtjänster har vi ett biståndsbeslut som vi följer men det viktiga för oss är att du kan utforma vad du vill ha hjälp med när vi besöker dig. Skulle du känna för att gå ut och ta en promenad istället för att vi enbart städar den dagen så gör vi självklart det. Det är ditt hem och dina behov.
Vi lägger stort fokus på att vara behjälpliga gällande ditt biståndsbeslut för vi vet att orken inte alltid finns där. Tillsammans med dig går vi igenom vad du behöver och om det är något du vill ändra på. Det är du som bestämmer!
Tjänster
Vi hjälper dig med det du har fått beviljat från din biståndshandläggare. Exempel på tjänster är boendestöd, ledsagning, anhörigavlösning, städning, inköp, tvätt, personlig hygien, sänggående och påklädnad.
Tilläggstjänster
Om du som kund behöver mer hjälp än vad du är beviljad erbjuder vi tilläggstjänster. Exempel på tjänster är promenad, personlig assistans för läkarbesök eller annat, skötsel av husdjur, fönsterputs, utökad tid för städning och handling, sysselsättning/aktiviteter och taktilmassage.
Arbetssätt
Anki Bakkes Hemtjänst värnar om den egna individens rätt att kunna få utforma sitt eget liv och kunna fortsätta leva så självständigt som möjligt. Vi strävar inte efter att bli en stor hemtjänst utan för oss är det viktigt att ledningen och medarbetarna jobbar nära varandra och alltid finns där för våra kunder och anhöriga.
Hela vår verksamhet grundar sig i att du som kund ska känna dig trygg i ditt egna hem därför är kontinuitet den viktigaste delen i vårat arbete. Du har alltid en kontaktperson som har det övergripande ansvaret för dina insatser och ser till att färdtjänst, sjukhusbesök osv blir bokade. Om du har många insatser per månad har vi en kontaktperson för kvällen samt en för helgen om den ordinarie ej arbetar då.
Vi utgår efter ett biståndsbeslut och utser sedan en kontaktperson som gör upp en genomförandeplan tillsammans med dig. Den personen ansvarar för att dina önskemål framkommer i planen. Utifrån detta arbete planeras sedan insatserna. Du kommer att har en kontaktperson som har det övergripande ansvaret gällande omvårdnad, sjukvård och eventuell kontakt med anhöriga.
Med kunden i fokus upprättas en genomförandeplan utifrån beställt biståndsbeslut. Genomförandeplanen går ut på att du ska kunna påverka hur insatserna ska utformas och vilka tider de ska göras. Kontaktpersonen ser till att alla önskemål samt viktig information uppdateras i planen samt vidarebefordras till samordnare och övriga medarbetare som är i kontakt med dig.
För att du som kund och dina närstående ska kunna följa vårt arbete dokumenterar vi i tidsredovisningsappen Paragå när vi besökt dig, hur länge, vilket arbete vi utfört samt vad vi samtalat om. Om du önskar kan vi även tillhandahålla en kontaktbok som finns på plats hemma hos dig, den skriver vi i efter varje besök.
Personal
Alla fasta medarbetare har undersköterskeutbildning, flertalet har även mentalskötarutbildning och specialinriktade påbyggnadsutbildningar inom tex minnessjukdomar och psykiska funktionshinder. Alla talar flytande svenska och har man som kund behov av hjälp på ett annat språk försöker vi alltid tillgodose det. Vi arbetar utifrån en gemensam värdegrund att du oavsett social, fysisk, psykisk och etnisk bakgrund blir bemött med samma respekt och integritet.
Mat
Vi arbetar aktivt för att våra kunder ska få lagad mat hemma istället för enbart matlådor från närliggande restauranger då vi vill försäkra oss om att varje individ får den näring han/hon behöver och även får igång aptiten genom att vara delaktig och kunna känna lukter.
Medarbetarna har kunskap om hur de ska reagera på varningssignaler som trötthet, förvirring och halvätna måltider. De har ett nära samarbeta med distriktssköterskor som kan tillhandahålla näringsdrycker och specifika kostråd samt håller koll om viktnedgång uppstår.
Vi utgår från biståndsbeslut som kan innefatta leverans, hämtning av matlådor, matlagning med sällskap och kvällsmål. Vi hämtar våra matlådor från närliggande restauranger som erbjuder tre olika maträtter, salladsbuffé och efterrätt. Vegetarisk/passerad mat går även att få.
Vi anpassar kosten efter dina behov till exempel vegetarisk/passerad och lättuggad mat på grund av dålig tandstatus, sväljsvårigheter och allergier. Lämplig dryck serveras alltid till måltiderna.
Kvalitet
Vi har kvalitetshandledare, kvalitetssamordnare och äldrepedagoger som utövar regelbunden uppföljning av verksamheten, medarbetarna och ute hos våra kunder.
Kontakt
Du ringer oss på 01662026 eller mailar till info@ankibakkeshemtjanst.se. Vi informerar dig om företaget, arbetssätt, personal och de tjänster vi kan erbjuda. Du är även välkommen att besöka oss. Därefter hänvisar dig vidare till äldre direkt 08-80 65 65 (aldredirekt.service@stockholm.se) där du ber om att få välja oss som din hemtjänst.
Har du frågor?
För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.