Kvarnåsen

Om oss

Välkommen till Kvarnåsen, ett trivsamt boende som vänder sig till dig med en demenssjukdom och/eller omfattande omvårdnadsbehov. Vi har även en psykogeriatrisk inriktning på en av våra enheter. Verksamheten ligger i centrala Årjäng med promenadavstånd till kommunikationsförbindelser, affärer, caféer, och övriga serviceinrättningar.

Norlandia är på uppdrag av Årjängs kommun ansvarig för driften av verksamheten. 

Inriktning/Profil
Psykogeriatrik
Organisation
Organisationsform
Företag
Driftsform
Entreprenad

Boendet

Allmän beskrivning

Kvarnåsen erbjuder 93 lägenheter fördelade på nio enheter. Varje enhet har kök, matsal/vardagsrum och möjlighet till utevistelse. I våra gemensamhetsutrymmen umgås vi, intar måltider och genomför aktiviteter. I Pelarsalen finns en mötesplats där våra aktivitetsansvariga anordnar aktiviteter utifrån önskemål

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
93
Avdelningar
9

Aktiviteter

På Kvarnåsen anordnar vi regelbundet aktiviteter och kulturella evenemang. Vår målsättning är att skapa en aktiv, social och meningsfull tillvaro med utevistelse, promenader, gymnastik, bingo och högläsning för att nämna några exempel.

Varje vecka presenterar våra aktivitetsombud ett veckoprogram baserat på de boendes önskemål. Programmet redogör även för årets fester och högtider samt besök av lokala föreningar och intresseorganisationer.

Här firar vi födelsedagar, traditioner och anordnar olika festligheter – allt för att de äldre ska uppleva Gott liv – varje dag!

norlandia aktiviteter

Mat & Dryck

Mat och måltider är en av höjdpunkterna under dagen
Vi förbereder måltiderna i våra kök och inför servering skapar omsorgspersonalen en lugn, trivsam och harmonisk måltidsmiljö.

Huvud- och mellanmålen serveras i varje vånings gemensamma matsal och för de boende som önskar äta i sin lägenhet kommer vi in med måltiden. Våra matintresserade boende får givetvis delta när vi bakar och förbereder måltiderna.

Vi tillämpar pedagogisk måltid vilket innebär att personalen deltar under måltiderna för att skapa en social och harmonisk atmosfär. Under helgerna sätter vi guldkant på tillvaron för att förhöja stämningen, och naturligtvis firar vi årets högtider och traditioner med traditionsenlig mat och dryck.

Norlandia mat

Var lagas maten?
Måltiderna tillagas av kockarna i kommunens restaurangkök som ligger i entréplanet.

Vård & Omsorg

Vi erbjuder en trygg, säker och individanpassad vård och omsorg dygnet runt. Teamet kring den äldre med kontaktman, sjuksköterska och rehabpersonal säkerställer den äldres behov av vård och omsorg.

Våra kontaktmän arbetar för att de boende ska trivas, och säkerställer att all omsorg utförs enligt den äldres behov och önskemål.

Personal

Under ledning av två verksamhetschefer arbetar omvårdnadspersonal, sjuksköterskor och rehab-personal med vård och omsorg till våra boende.

 

norlandia personal

Språk
Svenska
Kollektivavtal
Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal.

Kvalitet

Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.

För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.

Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål

Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom: 
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut

Certifieringar

Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt ISO 9001 kvalitet

Kvalitetsregister
Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Karin Fredriksson, verksamhetschef
Gatuadress
Kvarnåsgatan 13
Postnummer
672 29
Postort
Årjäng
Vill du bli kund hos oss?

För att få en boendeplats på Kvarnåsen krävs ett biståndsbeslut från Årjängs kommun. För mer information om hur du ansöker om en plats, vänligen kontakta kommunens biståndshandläggare på tel-nr 0573-141 00 (växel).

Hitta hit

Vägbeskrivning

Kvarnåsen

Årjängs kommun

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.