Om oss
Välkommen till Hedegården, ett trivsamt äldreboende vackert beläget i Stenkullen strax utanför Lerum. Verksamheten omgärdas av trevliga villakvarter och rogivande grönområden. Fastigheten har en spännande arkitektur med stora fönsterpartier som ger ett ljust och luftigt utrymme. Flexlinjen stannar utanför vår entré.
Norlandia är på uppdrag av Lerums kommun ansvarig för driften av verksamheten.
Boendet
Hedegården erbjuder 56 lägenheter fördelat på sex avdelningar. Varje enhet har kök, matsal, vardagsrum och balkong eller uteplats där vi umgås, intar måltider och genomför en del aktiviteter. I vår utemiljö erbjuder vi utevistelse och utomhusaktiviteter.
Aktiviteter
Vi anordnar regelbundet aktiviteter och kulturella evenemang. Vår målsättning är att skapa en aktiv, social och meningsfull tillvaro med utevistelse, promenader, gymnastik, bingo och högläsning för att nämna några exempel.
Varje vecka presenterar vi ett veckoprogram baserat på de boendes önskemål. Programmet redogör även för årets fester och högtider samt besök av lokala föreningar och intresseorganisationer. Utöver de gemensamma aktiviteterna erbjuds de boende egentid med sin kontaktman för individuella aktiviteter.
Mat & Dryck
På Hedegården har vi ett stort tillagningskök där vår kock och kökspersonal tillagar vällagade måltider från grunden. Husmanskost står ofta på menyn men också nya spännande smaker. Inför servering skapar omsorgspersonalen en lugn, trivsam och harmonisk måltidsmiljö.
Huvud- och mellanmålen serveras i avdelningarnas gemensamma matsal och för de boende som önskar äta i sin lägenhet kommer vi in med måltiden. Våra matintresserade boende får givetvis delta när vi bakar och förbereder måltiderna.
Vi tillämpar pedagogisk måltid vilket innebär att personalen deltar under måltiderna för att skapa en social och harmonisk atmosfär. Under helgerna sätter vi guldkant på tillvaron för att förhöja stämningen, och naturligtvis firar vi årets högtider och traditioner med traditionsenlig mat och dryck.
Vård & Omsorg
Vi erbjuder en trygg, säker och individanpassad vård och omsorg dygnet runt. Teamet kring den äldre med kontaktman, kurator, sjuksköterska och rehabpersonal säkerställer den äldres behov av omsorg och sjukvård.
Våra kontaktmän arbetar för att de boende ska trivas och ombesörjer att all omsorg utförs enligt den äldres behov och önskemål.
Personal
Under ledning av verksamhetschef arbetar omsorgspersonal, kurator och med tillgång till kommunens sjuksköterskor, arbetsterapeut och fysioterapeut med vård och omsorg till våra boende.
Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal
Kvalitet
Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.
För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.
Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål
Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom:
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut
Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt ISO 9001
Kontakt
För att få en boendeplats på Hedegården krävs ett biståndsbeslut från Lerums kommun. För mer information om hur du ansöker om en plats, vänligen kontakta biståndshandläggare på tel-nummer 0302-52 10 00 (växeln).
Hitta hit
Har du frågor?
Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.