Hedegården

Om oss

Välkommen till Hedegården, ett trivsamt äldreboende vackert beläget i Stenkullen strax utanför Lerum. Verksamheten omgärdas av trevliga villakvarter och rogivande grönområden. Fastigheten har en spännande arkitektur med stora fönsterpartier som ger ett ljust och luftigt utrymme. Flexlinjen stannar utanför vår entré.

Norlandia är på uppdrag av Lerums kommun ansvarig för driften av verksamheten. 

Organisation
Organisationsform
Företag
Driftsform
Entreprenad

Boendet

Allmän beskrivning

Hedegården erbjuder 56 lägenheter fördelat på sex avdelningar. Varje enhet har kök, matsal, vardagsrum och balkong eller uteplats där vi umgås, intar måltider och genomför en del aktiviteter. I vår utemiljö erbjuder vi utevistelse och utomhusaktiviteter.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
56
Avdelningar
6

Aktiviteter

Vi anordnar regelbundet aktiviteter och kulturella evenemang. Vår målsättning är att skapa en aktiv, social och meningsfull tillvaro med utevistelse, promenader, gymnastik, bingo och högläsning för att nämna några exempel.

Varje vecka presenterar vi ett veckoprogram baserat på de boendes önskemål. Programmet redogör även för årets fester och högtider samt besök av lokala föreningar och intresseorganisationer. Utöver de gemensamma aktiviteterna erbjuds de boende egentid med sin kontaktman för individuella aktiviteter.

Norlandia aktiviteter

Mat & Dryck

På Hedegården har vi ett stort tillagningskök där vår kock och kökspersonal tillagar vällagade måltider från grunden. Husmanskost står ofta på menyn men också nya spännande smaker. Inför servering skapar omsorgspersonalen en lugn, trivsam och harmonisk måltidsmiljö.

Huvud- och mellanmålen serveras i avdelningarnas gemensamma matsal och för de boende som önskar äta i sin lägenhet kommer vi in med måltiden. Våra matintresserade boende får givetvis delta när vi bakar och förbereder måltiderna.

Vi tillämpar pedagogisk måltid vilket innebär att personalen deltar under måltiderna för att skapa en social och harmonisk atmosfär. Under helgerna sätter vi guldkant på tillvaron för att förhöja stämningen, och naturligtvis firar vi årets högtider och traditioner med traditionsenlig mat och dryck.

Norlandia måltid

Vård & Omsorg

Vi erbjuder en trygg, säker och individanpassad vård och omsorg dygnet runt. Teamet kring den äldre med kontaktman, kurator, sjuksköterska och rehabpersonal säkerställer den äldres behov av omsorg och sjukvård.

Våra kontaktmän arbetar för att de boende ska trivas och ombesörjer att all omsorg utförs enligt den äldres behov och önskemål.

Personal

Under ledning av verksamhetschef arbetar omsorgspersonal, kurator och med tillgång till kommunens sjuksköterskor, arbetsterapeut och fysioterapeut med vård och omsorg till våra boende.

 

Norlandia personal

Språk
Svenska
Kollektivavtal

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kvalitet

Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.

För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.

Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål

Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom: 
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut

Certifieringar

Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt ISO 9001

Kvalitetsregister
Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Annelie Mattsson, verksamhetschef
Gatuadress
Ölslanda Gärde 157
Postnummer
443 60
Postort
Stenkullen
Vill du bli kund hos oss?

För att få en boendeplats på Hedegården krävs ett biståndsbeslut från Lerums kommun. För mer information om hur du ansöker om en plats, vänligen kontakta biståndshandläggare på tel-nummer 0302-52 10 00 (växeln).

Hitta hit

Vägbeskrivning

Hedegården

Lerums kommun

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.