Hem
  • Translate
  • Lyssna
  • Sök
  • Favoriter
  • Sök
  • Bra att veta
    • Bra att veta
    • Tjänster hemma
      • Tjänster du köper själv
        • Så funkar RUT
        • Alternativ och komplement till hemtjänst
      • Hemtjänst
        • Vad kan du få hjälp med?
        • Hit vänder du dig
        • Ansökningsprocessen steg för steg
        • Hemtjänst efter sjukhusvistelse
        • Biståndshandläggarens roll
        • Att välja hemtjänst
        • Vad kostar hemtjänst?
        • Kontinuitet - samma personer, tid och sätt
        • Tilläggstjänster
        • Hemtjänst i praktiken
        • Hemtjänst på annan ort
      • Fixarservice
      • Hemsjukvård
      • Tandvård i hemmet
        • Munhälsobedömning och nödvändig tandvård
        • Tandvårdstödsintyg
        • Mobil tandvård
    • Boende
      • Bo kvar
        • Hjälp med underhåll
        • Service och omvårdnad
        • Så gör du boendet mer funktionellt och säkert
        • Socialt liv och aktiviteter
      • Bostäder för seniorer
        • Seniorboende
          • Service och omvårdnad
          • Tillgänglighet och trygghet
          • Socialt liv och aktiviteter
          • Så hittar du ett seniorboende
          • Vad kostar det?
          • Åldersgränser
        • Trygghetsboende
          • Service och omvårdnad
          • Tillgänglighet och trygghet
          • Socialt liv och aktiviteter
          • Så hittar du ett trygghetsboende
          • Vad kostar det?
          • Åldersgränser
      • Äldreboende
        • Hit vänder du dig
        • Ansökningsprocessen steg för steg
        • Äldreboende efter sjukhusvistelse
        • Biståndshandläggarens roll
        • Att välja äldreboende
        • Hur snabbt får du din plats?
        • Korttidsboende
        • Söka äldreboende i annan kommun?
        • Vad kostar äldreboende?
        • Parboende
        • Tilläggstjänster
        • Äldreboende i praktiken
      • Jämför boendeformer
      • Bidrag och stöd
    • Gemenskap
      • Mötesplatser och träffpunkter
      • Organisationer och föreningar
      • Sällskap
      • Volontärorganisationer
      • Dagverksamhet
        • Vad kostar dagverksamhet?
    • Smarta produkter och hjälpmedel
      • Förskrivning av hjälpmedel
        • Hit vänder du dig
        • Hur går det till?
        • Vad kostar det?
        • Fritt val av hjälpmedel
        • Hjälpmedel på annan ort
      • Hjälpmedel på äldreboende
      • Brandsäkra köptips
      • Halksäkra köptips
    • Kommunal äldreomsorg
      • Vad kan du få hjälp med?
      • Hit vänder du dig
      • Ansökningsprocessen steg för steg
      • Biståndshandläggarens roll
      • Organisationsformer inom äldreomsorg
      • Ansvar/samverkan kommun och region
      • Valfrihet inom äldreomsorg
      • Bedöma kvalitet
      • Hjälp att föra din talan
      • Överklagan och klagomål
      • Vad kostar äldreomsorg?
      • Omsorg när du reser bort
        • Hemtjänst på annan ort
        • Transport till annan ort
    • Stöd och omsorg vid demenssjukdom
      • Stöd för dig som anhörig
      • Bo hemma med demenssjukdom
        • Dagverksamhet vid demenssjukdom
        • Hemtjänst vid demenssjukdom
          • Anhörigas roll vid hemtjänst
      • Flytta till demensboende
        • Växelvård vid demenssjukdom
        • Permanentboende vid demenssjukdom
        • Boendemiljö
        • Personalen på boendet
        • Anhörigas roll vid flytt
      • Personalens kompetens
    • Närstående/anhörig
      • Stöd för dig som närstående/anhörig
  • Inspiration
  • Tips och guider
  • Seniorval
    • Seniorval
    • Om oss
      • Seniorvals söktjänst
      • Redaktionellt material
      • Kontakt
    • Samarbeta med oss
    • Vänner
    • Ge en gåva
    • Press
    • Jobb
    • Villkor
      • Villkor för användning av kontaktformulär
    • Personuppgifter
    • Cookies
    • Sitemap
  • Hem
  • Äldreboende
  • Kvarnbacken
    Kvarnbacken
  • Om oss
  • Boendet
  • Aktiviteter
  • Mat & Dryck
  • Vård & Omsorg
  • Personal
  • Kvalitet
  • Kontakt
  • Söker du jobb?

Kvarnbacken

Stationsgatan 3, Linköping Karta

Typ av plats

Omvårdnad

Besök hemsida

Har du frågor? Kontakta verksamheten

Verksamheten uppfyller Vårdföretagarnas medlemskrav på transparens och öppenhet.

  • Om oss
  • Boendet
  • Aktiviteter
  • Mat & Dryck
  • Vård & Omsorg
  • Personal
  • Kvalitet
  • Kontakt
  • Söker du jobb?

Om oss

Äldreboende i Linköping med prisbelönt trädgård

”Vi gör världen lite bättre, en människa i taget”. I vår vision fokuserar vi på den enskilda människan. Vårt mål och ambition är att varje enskild person i våra verksamheter ska bemötas med respekt och leva ett så gott liv som möjligt.

De värderingar som genomsyrar vår verksamhet kan beskrivas i fyra nyckelord. Dessa är respekt, enkelhet, ansvar och kunskap. Vår vision och våra värderingar är vår ledstjärna såväl i mötet med de som bor och vistas hos oss som när det gäller hur våra medarbetare bemöter varandra. Det är dessa värderingar som ska ta oss mot visionen – varje dag.

Måltider och högtider

Menyn tas fram gemensamt för hela Vardaga i samarbete med kock och dietist. Vi tillagar alla måltider på plats på våra avdelningar så att doften sprids i våra lokaler. Hembakat bröd och bakverk finns tillgängligt varje dag.

Vi uppmärksammar högtider och traditioner. Nobelmiddagen firas med extra findukning, vin i glasen och ibland även personal i balklänning. Självklart är det buffé och småplock till påsk och jul men även kanelbullens- och kladdkakans dag uppmärksammas som en aktivitet. På din födelsedag erbjuds frukost på sängen och en ros på bordet från vår lokala blomsterhandel.

Frukt finns alltid tillgängligt. Fredagsdrinken är populär. Trerättersmiddag till helgen, vin eller öl serveras till dem som önskar.

Platser

Är du intresserad av att bo på Kvarnbacken? Praktisk information om hur du söker plats på äldreboenden hittar du här på Vardaga.se.

Vill du veta mer om hur det är att bo hos oss?

Läs mer om vårt äldreomsorg och vårt koncept Den goda dagen.


Organisation

Vardaga

Organisationsform

Företag

Driftsform

Entreprenad

Boendet

Kvarnbacken är ett sjukhem med 45 platser som ligger i Tannefors/ Linköping nära Stångån med fantastiska gångstråk vid ån och slussen. Till boendet hör en prisbelönt trädgård med boulebana, fjärilsrabatt, växthus, bär- och fruktrabatter samt en näckrosdamm med guldfiskar i. Avdelningarna Linden och Björken har dessutom en stor gemensam balkong att njuta på när vädret är som bäst.

På varje avdelning finns två kök, en gemensam matsal och vardagsrum med möjlighet att titta på TV eller lyssna på musik. I huset finns frisör och fotvård att tillgå om man bokar tid.

Din egen lägenhet är på ca 34 kvm och utrustad med ett mindre trinettkök samt litet kylskåp. Badrummen är handikappanpassade med dusch, tvättmaskin och mindre torkskåp. Det enda som finns i lägenheten är en vårdsäng. All annan möblering tar du med dig. Ett mindre förråd i källare finns att tillgå.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

45

Avdelningar

3

Aktiviteter

Stort fokus läggs på aktiviteter året runt. Kvarnbacken har en egen aktivitetsansvarig som planerar och leder våra aktiviteter i samråd med våra boende. Schema för veckans aktiviteter presenteras på ett synligt sätt och genomförs i samarbete med all personal. Vi erbjuder individuella, grupp och allaktiviteter både dag och kväll. Du väljer själv vad du vill delta i efter ork och intresse. Promenader erbjuds dagligen i den vackra naturen runt Stångån och Tannefors centrum. Några gånger om året erbjuds utflykter till självkostnadspris.

Närstående och anhöriga är alltid välkomna att besöka dig. Vi har regelbundet boenderåd och närståendeträffar där vi pratar om allt som önskas. Vi tar gärna emot synpunkter, önskemål och förslag.


Se film om aktivterna på våra äldreboenden

Mat & Dryck

Mat är en av livets höjdpunkter. Det uppmärksammar Linköpings kommun i sin tävling ”Mat är kultur” 2020. Hos oss är det viktigt att våra pensionärer får äta i en lugn och trevligt måltidsmiljö. Att maten är näringstät, vällagad, smakrik och vackert presenterad för att optimera upplevelsen av måltiden. Vi tillagar och serverar alla våra måltider på plats; frukost, middag, mellanmål, kaffe, kvällsmat, kvällsmål och nattmål. Vi serverar alltid dessert till middagen och man kan alltid be om en alternativ rätt i god tid.


Hör Vardagas måltidschef Ola berätta om maten på våra äldreboenden

Vård & Omsorg

Vardaga erbjuder en omsorg som grundas på självbestämmande, trygghet och meningsfullhet. Gott bemötande och insatser av god kvalitet är vårt motto för alla personalkategorier. Sjuksköterska finns att tillgå dygnet runt. Arbetsterapeut och fysioterapeut finns minst en gång/ vecka samt vid behov om man har särskilda behov av specifik träning som omvårdnadspersonal inte kan genomföra. Vi samarbetar med Tannefors vårdcentral där en läkare kommer en gång/ vecka för att diskutera och genomföra, av sjuksköterskan bokade, hembesök.

Personal

På Kvarnbacken finns omvårdnadspersonal på plats dygnet runt för din trygghet. All personal pratar svenska men vi har även personal med utländsk härkomst som pratar flera språk. I vår verksamhet finns även serviceassistenter som genomför städning, tvätt, matlagning och vissa aktiviteter som till exempel promenader för att avlasta våra undersköterskor så att dom kan göra det dom är bäst på, omvårdnad.

Kompetensutveckling

Våra medarbetare genomgår kontinuerligt Vardagas interna utbildningar inom bland annat demensvård, mat och måltider, hygien samt etik och bemötande.

Språk

Svenska

Kollektivavtal

Kollektivavtal är tecknade genom arbetsgivarförbundet Vårdföretagarna och fackförbunden Vision och Kommunal.

Kvalitet

Kvalitet skapas i mötet med varje individ. Därför är Vardagas ledningssystem för kvalitet, Qualimax, byggt för att ständigt förbättra kvaliteten utifrån de boendes perspektiv, önskningar och behov. Vårt mål är att uppfattas som ett kvalitetsföretag av boende, närstående, uppdragsgivare och medarbetare. För att ge våra medarbetare stöd i kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbetet krävs fungerande struktur och rutiner — det ger trygghet i mötet med de boende och närstående. Vi sätter tydliga kvalitetsmål och leder, styr och följer upp kvaliteten i företaget kontinuerligt med månatliga avstämningar med samtliga chefer.

Kontakt

Organisation

Vardaga

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

073-534 19 04

E-post

Kontaktperson

Simon Zeitelberg, verksamhetschef

Gatuadress

Stationsgatan 3

Postnummer

582 42

Postort

Linköping

Vill du bo här?

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du är intresserad av att bo här. För att få en plats brukar det även behövas ett biståndsbeslut från kommunen.

Du får gärna boka en visning på plats eller digitalt (via Facetime eller Whatsapp) av vårt fina boende. Säkert och enkelt. Välkommen!

Vardaga på FacebookVardaga på Instagram

Hitta hit

Vägbeskrivning

Söker du jobb?

Kolla in karriärsajten Go Care. Här kan du läsa mer om Vardaga som arbetsgivare och vad vi kan erbjuda dig.
 

Kvarnbacken

    Kontakta oss

Bilder och video

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

073-534 19 04

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är).

Villkor för användning av kontaktformulär

Så jobbar vi på Vardaga mot coronaviruset

Läs mer här

  • Om oss
  • Press
  • Jobb
  • Samarbeta med oss
  • Vänner
  • Ge en gåva
  • Villkor
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Följ oss på Facebook
  • Följ oss på LinkedIn
  • Sitemap
  • © Seniorval.se

Dela

  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela via e-post

Translate