Attendo Villa Ryd

Om oss

Äldreboende för demenssjuka
Attendo Villa Ryd äldreboende drivs av Attendo på uppdrag av Linköpings kommun. Äldreboendet ligger i ett naturskönt läge med fin trädgård och goda utevistelser samt med skogen runt knuten.

Ryds centrum finns inte så långt därifrån med allt ifrån frisör till bageri.

Här arbetar vi aktivt för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att personer som drabbats av demenssjukdom ska få en god vård och omsorg, utifrån sina egna behov.

Varmt välkommen till Villa Ryd!

Organisation
Organisation form
Företag
Driftsform
Entreprenad

Boendet

Allmän beskrivning

Här finns det 21 lägenheter, fördelade på två våningsplan. Lägenheterna om cirka 30 kvm består av ett rum med ett pentry samt ett handikappanpassat badrum med toalett och dusch. Varje lägenheten har balkong alternativt en uteplats. På Villa Ryd finns en gemensam matsal och vardagsrum där vi har gemensamma aktiviteter.

 

Attendo Nära - Ett sätt att umgås och kommunicera mellan boende och närstående

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
21
Lägenheterna
ca 30 kvm

Aktiviteter

Den fina trädgården ger möjlighet till utevistelse med härliga planteringar att påta med. Det erbjuds daglig utevistelse och promenader. Det finns en aktivitetsansvarig som planerar dagliga aktiviteter utifrån behov och önskemål. Det kan vara alltifrån bakning, pyssel och målning.

Mat & Dryck

God Mat-konceptet – mer än bara menyer
Attendos God Mat-koncept är mer än bara menyer och recept, det är ett helhetsgrepp på hur vi på Attendo jobbar med mat och måltider på våra verksamheter. För oss på Attendo är en god måltid inte bara det som ligger på tallriken. Det handlar om så mycket mer - om rummet och omgivningen där allt från rätt temperatur, färgsättning och möblemang spelar in. Det handlar om mötet i samband med måltiden där möjligheter ska finnas för till exempel social interaktion för de som vill det. Mat och dryck ska också vara aptitlig för ögat och stämningen ska höja lusten att äta hos våra kunder.

Att servera god mat på ett aptitligt sätt i en trevlig miljö är inte svårt för oss – Det är en självklarhet!

Attendo mat

Vård & Omsorg

Dagliga aktiviteter utifrån behov och önskemål
På Villa Ryd utses en kontaktman som har ett utökat ansvar gentemot dig och dina anhöriga. Kontaktpersonen är ditt stöd i det dagliga livet och en länk till dina närstående. En genomförandeplan upprättas där dina önskemål och hjälpinsatser beslutas tillsammans. 

Personal

Engagerade medarbetare
Medarbetargruppen består av verksamhetschef, undersköterskor samt en omvårdnadsansvarig sjuksköterska. Sjuksköterskekontakt finns dygnet runt.

På Villa Ryd finns en läkare som är på plats en gång i veckan, eller vid behov. Personalen arbetar utifrån BPSD och är utbildade inom detta.

Sjukgymnast och arbetsterapeut finns tillgängliga för att prova ut hjälpmedel, lägga upp träningsprogram samt handleda personalen. De kommer även ut till enheten en gång i veckan. Vidare finns även fotvård och frisör att tillgå vid behov.

Språk
Vår personal är flerspråkig, ta gärna kontakt med oss om du har frågor angående språk!

Språk
Svenska

Kvalitet

För att säkerställa att vi på Attendo ger vård och omsorg av god kvalitet har vi utvecklat ett verktyg för att mäta kvaliteten i våra verksamheter. Vi kallar det för kvalitetstermometern. Läs gärna mer om Attendos kvalitetsarbete här.

Kontakt

Organisation
Organisationsform
Företag
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Rihab Alazawi Verksamhetschef
Gatuadress

Rydsvägen 9C

Postnummer
584 39
Postort

Linköping

Vill du bli kund hos oss?

Om du är intresserad av att veta mer eller flytta hit är du välkommen att kontakta oss, det går bra att både maila och ringa. Vi ser fram emot att höra från dig!

Hitta hit

Vägbeskrivning

Attendo Villa Ryd

Linköpings kommun

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.