Mälarhem/Mälarkoti uppfyller Vårdföretagarnas medlemskrav för transparens och öppenhet

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och bransch­organisation för vård­givare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftsform. Alla med­lemmar i Vårdföretagarna ska redovisa information om sina verksam­heter, för att allmänheten enklare ska kunna få relevant information om enskilda privata utförare.

Nedan redovisas informationen för Mälarhem/Mälarkoti

Kontaktinformation

Organisation
Hemsida
Gatuadress
Vetterslundsgatan 5
Postnummer
724 62
Postort
Västerås
Telefonnummer
010-761 32 83
E-post
malarhem.verksamhetschef@norlandia.com
Kontaktperson
Karita Frick, verksamhetschef

Basfakta om verksamheten

Verksamhetens mål och inriktning:

Välkommen till Mälarhem/Mälarkoti, ett trivsamt äldreboende med finsk inriktning som vänder sig till dig som är finsktalande med en demenssjukdom och/eller omfattande omvårdnadsbehov. Verksamheten omgärdas av en lugn och lantlig miljö med promenadavstånd till rogivande grönområden. I direkt anslutning finns goda kommunikationsförbindelser till Västerås affärer, caféer, och övriga serviceinrättningar.

Norlandia är på uppdrag av Västerås stad ansvarig för driften av verksamheten.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
26
Språk
Svenska
Finska

Kvalitet

Verksamhetens arbete med kvalitetssäkring:

Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.

För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.

Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål

Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom: 
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut

Kvalitetsregister
Certifieringar
<p>Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt&nbsp;<a href="https://www.svenskcertifiering.se/iso9001.html">ISO 9001</a>&nbsp;kvalitet</p>

Personal

Personal på verksamheten:

Under ledning av verksamhetschef arbetar omsorgspersonal och sjuksköterskor med tillgång till rehabpersonal, med vård och omsorg till våra boende.

norlandia personal

 

Ägare, styrelse, ekonomi

Bolagsfakta:
Ägare:
Sjukfrånvaro:
6,6% sjukfrånvaro för Norlandia Care AB för 2017. Beräkningsgrund: Sjukfrånvaro dag 2-365