Norlandia Norrelid

Om oss

Välkommen till Norlandia Norrelid, ett särskilt boende beläget i centrala Växjö. Hos oss bor du i en trivsam miljö med närhet till stadens affärer, restauranger, caféer, bibliotek, avkopplande grönområden och Växjö domkyrka.

Verksamheten drivs i egen regi och vi välkomnar äldre från hela Sverige. 

Organisation
Organisation form
Företag
Driftsform
Egen regi

Boendet

Allmän beskrivning

Norrelid består av 72 lägenheter fördelade på åtta enheter varav fyra enheter är avsedda för personer med en demenssjukdom. Lägenheterna är på cirka 35 kvadratmeter med eget badrum och pentry. Varje enhet har gemensamma utrymmen såsom kök, matsal, balkonger samt ett stort allrum där vi umgås, intar måltider eller dricker en kopp kaffe. I vår gemensamma trädgård anordnar vi under vår- och sommarmånaderna uteaktiviteter, fester och grillkvällar.

Lediga platser
Demens - Permanent
Omvårdnad - Permanent
Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
72
Avdelningar
Åtta enheter varav fyra är avsedda för personer med en demenssjukdom

Aktiviteter

På Norrelid anordnar vi regelbundet aktiviteter och kulturella evenemang. Vår målsättning är att skapa en aktiv, social och meningsfull tillvaro.

Vår aktivitetsansvarige presenterar varje vecka ett övergripande aktivitetsprogram som är baserat på de boendes behov och önskemål. Programmet redogör även för årets firande av högtider samt besök av lokala föreningar och intresseorganisationer.

 

norlandia aktiviteter

Mat & Dryck

Mat och måltider är en av höjdpunkterna under dagen. Vi förbereder måltiderna i enheternas kök och inför servering skapar omsorgspersonalen en lugn, trivsam och harmonisk måltidsmiljö. Huvud- och mellanmålen serveras i varje enhets gemensamma matsal och för de som önskar äta i sin lägenhet kommer vi in med en måltidsbricka. Är du intresserad av att baka eller delta under förberedelser såsom dukning är du naturligtvis välkommen att hjälpa till.

Vi tillämpar pedagogisk måltid vilket innebär att personalen deltar under måltiderna för att skapa en social och harmonisk atmosfär. Under helgerna sätter vi guldkant på tillvaron för att förhöja stämningen, och naturligtvis firar vi årets högtider och traditioner med traditionsenlig mat och dryck.

 

Norlandia mat

Var lagas maten?
Dafgårds

Vård & Omsorg

Dygnet runt erbjuder vi en god och individanpassad vård och omsorg samt hjälp med dina vardagssysslor. Din kontaktman ansvarar för att du ska trivas på Norrelid samt att din tillvaro utformas så som du önskar.

Din omvårdnadsansvariga sjuksköterska genomför vårdinsatser på ett tryggt, professionellt och ansvarsfullt sätt. Verksamhetens arbetsterapeut och fysioterapeut utprovar vid behov hjälpmedel samt utbildar och handleder omsorgspersonalen i ett hälsofrämjande arbetssätt.

Vård

Sjuksköterska finns att tillgå dygnet runt. Läkare besöker boendet en gång i veckan och det finns då möjlighet till hembesök om det finns behov. Din omvårdnadsansvariga sjuksköterska ansvarar för att genomföra vårdinsatser på ett tryggt, professionellt och ansvarsfullt sätt.

Verksamhetens arbetsterapeut och fysioterapeut utprovar vid behov hjälpmedel samt utbildar och handleder omsorgspersonalen i ett hälsofrämjande arbetssätt. Arbetsterapeut finns här alla dagar, fysioterapeut två gånger i veckan eller när det finns behov. 

Tandhygienist kommer hit till oss, behöver du besöka en tandläkare kan vi eller en anhörig följa med dig. 

Tilläggstjänster

Fotvård har möjlighet att besöka till dig på Norrelid. Tillgång till frisör finns i närområdet.

Personal

Under ledning av verksamhetschef arbetar omsorgspersonal, sjuksköterskor, äldrepedagog, arbetsterapeut och fysioterapeut med vård och omsorg till dig som boende.

 

norlandia personal

 

Kompetensutveckling

Genom Norlandia Care-skolan deltar våra medarbetar i en timmes schemalagd utbildning var sjätte vecka. Ofta är det en medarbetare på boendet som håller i utbildningen, som vår sjuksköterska som lär ut hjärt- och lungräddning eller arbetsterapeuten som utbildar inom lyftteknik.

Våra medarbetare deltar också i externa utbildningar och olika webbutbildningar.

Språk
Engelska
Kollektivavtal

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kvalitet

Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.

För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.

Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål

Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom:
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut

Certifieringar

Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt ISO 9001

Kvalitetsregister
Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Organisationsform
Företag
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Lina Haraldsson, verksamhetschef
Gatuadress
Pär Lagerkvists väg 15
Postnummer
352 43
Postort
Växjö
Vill du bli kund hos oss?

För att få en boendeplats på Norrelid krävs ett biståndsbeslut från Växjö kommun. För mer information om hur du ansöker om en plats, vänligen kontakta kommunens biståndshandläggare på telefonnummer 0470-410 00.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Norlandia Norrelid

Växjö kommun

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.