Hemtjänsten

Hemtjänsten

Tingsbacka, Storgatan 20, Arjeplog

Typ av insats
Avlösning
Omvårdnad
Service
Ledsagning
Kontakta verksamheten inför ditt hemtjänstval

Om oss

Behöver du hjälp i hemmet med det du inte klarar av själv, då kan du ansöka om hemtjänst hos oss på Arjeplog kommun. Vi hjälper dig med olika hemtjänstinsatser för att du ska ha möjlighet att bo hemma med hjälp av hemtjänst så länge du önskar.

Ansökningsprocessen går ofta fort då vi har ett gott samarbete och korta beslutsvägar inom vår organisation. Om du behöver hjälp ska du inte tveka att kontakta en biståndshandläggare på kommunen som utreder vilken typ av hjälp som just du behöver.

Kontaktuppgifter till våra biståndshandläggare:
Erika Forsberg, 0961 - 141 92
Sofia Grödén, 0961-142 45.
Här hittar du vår blankett för att ansöka om hemtjänst.

Vill vill att du ska känna trygghetInom Arjeplogs kommunala hemtjänst är det viktigt att du känner dig trygg med oss och att du inte känner stress. Därför har vi ett arbetssätt som innebär att vi inte räknar minuter. Det viktigaste för oss är att din hjälp blir utförd efter dina förutsättningar, oavsett hur lång tid det tar.

Organisation
Organisationsform
Kommunal
Verksamhetens storlek (antal kunder)
Cirka 90-100 omsorgstagare

Tjänster

Vi hjälper dig med alla de sysslor som du beviljats i ditt biståndsbeslut från kommunen. När du ansöker om hemtjänst är det en biståndshandläggare som utreder ditt behov av stöd. Därför är det viktig att innan mötet med din biståndshandläggare fundera på vad i din vardag som är svårt och som du skulle kunna behöva hjälp med. Här är exempel på insatser som du kan ansöka om:

Hemtjänst
Hemtjänst består av både personlig omvårdnad och service. Omvårdnadsinsatser tillgodoser dina grundläggande fysiska, psykiska och sociala behov. Till service räknas städning, hushållssysslor, inköp och ärenden, tvätt/klädvård, matlagning/matdistribution samt trygghetslarm.

Inköp
Om du behöver hjälp med att handla kan du ansöka om hjälp med inköp. Då hjälper vi dig med att handla en gång i veckan och levererar varorna hem till dig. 

Avlösning i hemmet
Bor du tillsammans med en person som har hemtjänst och har svårt att klara sig själv hemma. Då kan du får avlösning vilket innebär att vi kommer hem och håller din anhörige sällskap så du kan känna dig trygg med att lämna hemmet. 

Ledsagning
En ledsagare kommer hem till dig och följer sedan med och hjälper dig att uträtta ärenden eller göra en aktivitet. Ledsagning kan ske vid ett tillfälle eller vara regelbundna.

Trygghetslarm
Via trygghetslarmet kan du kalla på hjälp dygnet runt om du har behov av akut hjälp. Då är det personal från oss som kommer.

Trygghetsringning
Innebär att vi ringer upp dig på överenskomna tider för att höra hur du har det eller för att bara prata en stund. Denna service vänder sig främst till dig som bor ensam.

Trygghetsrigning

Tillsyn på natten
Då är det vår nattpatrull som besöker dig för tillsyn på natten.

Medicinsk delegering från sjuksköterska
Vi kan via delegering från sjuksköterska hjälpa dig med medicingivning, omläggningar eller annan medicinsk hjälp som din sjuksköterska ordinerat.  

Matleverans
Du kan ansöka om att få leverans av mat hem till dig. Läs mer under rubriken Mat. 

Typ av insats
Avlösning
Omvårdnad
Service
Ledsagning

Arbetssätt

Fast omsorgskontakt ger god kontinuitet
För att säkerställa god kontinuitet får du som omsorgstagare en egen fast omsorgskontakt. Det är din omsorgskontakt som gör de flesta besöken hos dig, ansvarar för kontakt med anhöriga, biståndshandläggare om du skulle behöver fler insatser och andra kontakter som t.ex. sjukvården. 

Vi är en mindre personalgrupp och vi försöker alltid se till att du får besök av medarbetare som du känner sedan innan och känner förtroende för. Om vi skulle bli försenade till dig ringer vi alltid och meddelar dig det. 

Genomförandeplan
Vi finns här för dig för att du ska må bra och känna dig trygg i ditt hem. Därför är det viktigt att du är med och utformar hur din beviljade hemtjänst ska utföras för att du kan känna dig bekväm. Genom att vara med och skriva din genomförandeplan får du möjlighet att berätta om dina rutiner och hur du vill att vi ska anpassa oss efter dom, till exempel vilken tid du vill gå upp, vilka dagar du vill duscha och hur du vill bli bemött. Vi försöker alltid anpassa oss efter dina önskningar och individuella behov.

Bra scheman – både för medarbetare och omsorgstagare
Våra planerare som lägger scheman jobbar även ute hos våra omsorgstagare några dagar i veckan för att få en uppfattning om hur man lägger det bästa schemat. Detta är en fördel både för medarbetare och omsorgstagare. 

Personal

Vi har de bästa förutsättningarna att erbjuda dig en god hemtjänst då de flesta av våra medarbetare är utbildade undersköterskor med stor yrkesstolthet. I hemtjänsten jobbar cirka 30 medarbetare samt några vikarier. Alla har olika erfarenheter och ålder.

Duktiga på samarbete
Biståndshandläggare som utreder ditt behov av hemtjänst, omsorgspersonal, planerare, rehab-personal och andra organisationer som är involverade i din vård och omsorg samarbetar väl för att kunna erbjuda dig en bra upplevelse av våra tjänster. 

Nyckelhantering
Har du blivit beviljad insatser av kommunen får du en mekanisk nyckelgömma som är godkänd och certifierad enligt svensk stöldskyddsförenings skyddsklass 3. I nyckelgömman förvaras din extra nyckel tryggt på din dörr. Vi har med oss nyckel till nyckelgömman så vi kan komma in och hjälpa dig. 

Arbetskläder och namnbrickor
När våra medarbetare besöker dig har de på sig en namnbricka. De bär också speciella kläder med kommunens logga på så du lätt kan se att de kommer från vår hemtjänst.

Hemtjänstpersonal Arjeplog

Språk
Svenska
Finska
Ryska
Samiska
Kollektivavtal

Ja, våra medarbetare är anslutna till ett kollektivavtal.

Mat

Via kommunen kan du ansöka om att få mat levererad till din dörr. Maten kommer från vårt centralkök i kommunen och anpassas efter dina behov eller allergier. Bor du i tätort får du leverans av varm mat två gånger om dagen. Bor du längre ut på landsbygden får du en leverans av fryst mat en gång i veckan. Vi kan även hjälpa till med lättare matlagning och servera frukost.

Behöver du mer hjälp kan vi hjälpa till att lägga upp maten och även sitta ner för en trevligare måltid.

Mat hemtjänst Arjeplog

Leverantör
Kommunens centralkök

Kvalitet

Insatserna som du som omsorgstagare är beviljad följs upp med hemtjänstchef och/eller biståndshandläggare. Personalen har dokumentationsskyldighet så de håller koll på att alla omsorgstagare får de insatser de är beviljade och uppföljning på detta sker flera gånger per dag både digitalt och till viss del via papper.

Vi har flera rutiner för hur personalen ska agera om någon till exempel inte öppnar dörren vid besök till hur hanteringen om larmen slutar att fungera. 

Vi följer upp våra resultat från kvalitetsregister som Kolada och Äldreguiden för att jobba med förbättringar i verksamheten.

Synpunkter och klagomål
I första hand vänder du dig till din kontaktperson eller de andra medarbetarna i arbetslaget. Du kan även kontakta enhetschefen per telefon, via brev eller e-post. 

Kvalitetsregister
Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Gatuadress
Tingsbacka, Storgatan 20
Postnummer
930 90
Postort
Arjeplog
Vill du bli kund hos oss?

Om du behöver hjälp ska du inte tveka att kontakta en biståndshandläggare på kommunen som utreder vilken typ av hjälp som just du behöver.

Kontaktuppgifter till våra biståndshandläggare:
Erika Forsberg, 0961 - 141 92
Sofia Grödén, 0961-142 45
Här hittar du vår blankett för att ansöka om hemtjänst.

Ansökningsprocessen går ofta fort då vi har ett gott samarbete och korta beslutsvägar inom vår organisation.

Söker du jobb?

Kolla in karriärsajten Go Care. Här kan du läsa mer om Arjeplogs kommun som arbetsgivare och vad vi kan erbjuda dig.

Har du frågor?

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.