Assistansbyrån i VG
Fredriksdalsgatan 18 , Göteborg
Om oss
Välkommen till oss på Assistansbyrån!Vi är hemtjänstföretaget som anser att god kommunikation, flexibilitet och självbestämmande är grunden för att kunna erbjuda en god hemtjänst till våra kunder. Flexibla och lösningsorienteradeVi är en flexibel hemtjänst och är alltid måna om att anpassa oss efter dina behov och önskemål. Vill du till exempel ändra tiden när vi kommer? Inga problem, vi är duktiga på att ändra schemat med kort varsel så det passar alla. Våra medarbetare är också flexibla och lösningsorienterade och kan snabbt hitta en bra lösning vid en oförutsedd situation eller vid eventuella problem.SjälvbestämmandeDitt självbestämmande över din hemtjänst är viktig för att du ska känna dig trygg med oss. Direkt vid vårt första möte är du med och bestämmer hur du vill att tiden ska fördelas och hur din hemtjänst ska utföras. Vår senaste kundundersökning visade att våra kunder tycker att vi är duktiga på möjligheten till självbestämmande. God kommunikationVi anser att god kommunikation är viktig, både mellan dig och oss men även internt mellan oss som jobbar på Assistansbyrån. Du kan alltid höra av dig till oss med stort som smått. Vi informerar våra medarbetare om hur du vill ha det så att du får bästa möjliga vård som är anpassad efter dina önskemål och behov.
Cirka 100 kunder i Göteborgs stad
Tjänster
HemtjänstVi på Assistansbyrån utför alla de hemtjänstinsatser du beviljats i ditt beslut om hemtjänst från Göteborgs stad. Det kan till exempel vara personlig omvårdnad, hjälp med städ, tvätt och andra sysslor som rör hemmet. Vi utför även delegerad hälso- och sjukvård som till exempel kan vara hjälp med stödstrumpor, stomi, insulin och annan medicinhantering. Om du har trygghetslarm är det kommunens hemtjänst som svarar på ditt larm dygnet runt.
Arbetssätt
Skyddsutrustning för din trygghetNär vi besöker dig följer vi alla hygienrutiner och använder alltid skyddsutrustning som består av visir, munskydd, handskar, skoskydd och handsprit. KontaktpersonDu får en konkontaktperson som är den person som besöker dig mest. Då man kommer överens bättre med vissa personer försöker vi alltid matcha dig med en person som du trivs med. KontinuitetHög kontinuitet är viktigt för att du ska känna igen oss och känna dig trygg när vi kommer hem till dig. Vi strävar alltid efter att det är en fast personalgrupp som besöker dig. GenomförandeplanVid vårt första möte med dig skriver vi en genomförandeplan. Den innehåller information om vad du behöver hjälp med och hur du vill ha din hjälp utförd. Allt för att du ska få en individuell hemtjänst. Beroende på ändrade behov uppdateras genomförandeplanen.
Personal
Hos oss jobbar utbildad personal som alla har erfarenhet av hemtjänst eller vård och omsorg. Vi strävar efter att all ordinarie personal ska var utbildade undersköterskor. Vi har erfarenhet av att jobba med kunder med en demensdiagnos och psykisk ohälsa.Vad som är gemensamt för våra medarbetare är att de är trevliga, duktiga på bemötande, att lyssna på dig och är lösningsorienterade. Vi försöker alltid matcha ihop dig med medarbetare som du trivs med och kommer bra överens med. Omsorg på ditt språkFlera av våra medarbetare talar fler språk än svenska. Många av våra kunder känner en trygghet i att kunna kommunicera med oss på sitt hemspråk, att vi är väl bekanta med deras kultur och matlagning.
Mat
Vi kan hjälpa dig med matlagning, matberedning eller leverans av matlådor beroende på vad du föredrar. Det är en trygghet i att få äta den mat som man är van vid, även om man behöver hjälp från någon annan att laga den. Våra medarbetare är duktiga på att laga mat och då flera har en mångkulturell bakgrund har vi även kunskaper i hur man lagar traditionella arabiska, persiska och somaliska rätter utöver traditionella svenska maträtter.Via oss kan du även beställa matlådor från Sodexo. Från en meny kan du välja vilka rätter du vill få levererade.
Kvalitet
För oss är det viktigt att du som kund ska uppleva en god kvalitet på din hemtjänst. Därför har vi regelbundna uppföljningar med dig, registrerar allt i din journal och alla dina önskemål. Varje vecka har vi personalmöten då vi diskuterar ny information som kommit upp under veckan så alla är insatta. Vi ber kunder och medarbetare delta i interna undersökningar så vi kan få reda på vad vi är duktiga på och vad vi kan förbättra. Vi jobbar också aktivt med kvalitetsregistren BPSD och Senior Alert.Synpunkter gör oss bättreVi uppmuntrar dig som kund att kontakta oss om du har synpunkter på verksamheten som vi kan förbättra. Alla synpunkter skrivs ner och åtgärdas. Vi använder dem även i utbildningssyfte för att vi ska kunna förbättra oss.
Kontakt
Fredriksdalsgatan 18
Göteborg
Har du frågor?
För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.