3 glada hjärtan

Karlskrona

Verksam i

Karlskrona stad, Lyckeby, Nättraby, Rödeby och Jämjö

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Om oss

Välkommen till 3 glada hjärtan – en hemtjänst med omtanke. Vi på 3 glada hjärtan tycker det är viktigt att du ska känna dig trygg med din hemtjänst. Ett sätt att skapar denna trygghet är att vi jobbar i mindre personalgrupper om fem personer. På så sätt lär du känna oss och vi dig. Vår hemtjänst bygger på att vi erbjuder dig en mer personcentrerad hemtjänst som är anpassad efter dig, dina behov och önskemål. Det är det där lilla extra som vi alltid hinner med som vi själva anser gör oss unika.

Vi vill att du ska ha möjlighet att bo kvar hemma så länge som du själv önskar. Vi hittar på saker med våra kunder. När kommunen erbjuder olika tillställningar som dans och sommarfiranden meddelar vi dig och uppmuntrar dig att delta. Vi bjuder även in till egna fester för att du ska få komma ut och vara sociala med andra i samma situation.

3 glada hjärtan bildades under hösten 2012 av ett par tjejer med erfarenhet från vård och hemtjänst. Med många olika idéer om hur vi kunde erbjuda en bra hemtjänst startade vi företaget som sedan starten växt och idag har många nöjda kunder. 

I kommunens egna kvalitetsundersökningar får 3 glada hjärtan alltid höga betyg av våra kunder och det är något som vi jobbar hårt för att fortsätta få. På 3 glada hjärtan sätter vi vår personal i fokus, vi tycker det är viktigt med en glad personal för då trivs de på jobbet och utför en bättre hemtjänst hos dig. Vi vill att både du och vår personal ska trivas tillsammans.

Organisation

3 glada hjärtan

Verksamhetens storlek (antal kunder)

100-149 i Karlskrona kommun

Tjänster

Hemtjänst
3 glada hjärtan erbjuder hemtjänst till alla som fått det beviljat av kommunens biståndshandläggare. Vi utför samtliga sysslor som du kan behöva hjälp med för att kunna bo kvar hemma. Det kan handla om att städa, hjälpa till med tvätten, leverera mat, hjälp med att äta och dricka, klä på sig och hjälp med den personliga hygienen.

Två gånger om året har du möjlighet att byta ett städtillfälle mot en fönsterputsning. I vår hemtjänst ingår även tvättning. Vi har en egen tvättstuga och vi stryker och manglar dina saker och du får dem åter inom en vecka. När vi kommer hem och städar hos dig tar vi alltid med oss egna städprodukter, detta är inget som kostar extra för dig.

Sjukgymnastik
Vi hjälper till med kontakt med sjukgymnast och kan hjälpa dig hemma med din hemrehabilitering. Om vi ser ett behov kan vi även beställa hjälpmedel. Vi hjälper till med kontakten med vårdcentralen.

Tilläggstjänster
Behöver du hjälp med något som inte ingår i ditt biståndsbeslut erbjuder vi hushållsnära tjänster med RUT-avdrag. Vi vänder oss både till hemtjänstkunder som vill komplettera sin hemtjänst och till andra som saknar biståndsbeslut och själv vill bestämma över innehållet i sina tjänster. Vi samarbetar med ett företag som erbjuder ROT-tjänster. Så om du behöver hjälp med målning eller snickerier hemma kan vi ordna detta till dig. 
 

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning, Tilläggstjänster

Arbetssätt

Kontinuitet

Vi jobbar i mindre arbetsteam om fem personer där alla är insatta i din hemtjänst. Eftersom det är så pass få personer som besöker dig lär ni känna varandra väl och du behöver inte känna att det är en främling som stiger in i ditt hem.

Kontaktperson

När du blir kund hos oss blir du utsedd en kontaktperson och en vise kontaktperson.Det är din kontaktperson som utför den mesta av din städning. Eftersom städningen ofta tar längre tid hinner ni på så sätt lära känna varandra bättre. Din kontaktperson håller kontakten med dig och försäkrar sig om att din hemtjänst håller hög kvalitet.

Genomförandeplan

Tillsammans med din kontaktperson skriver ni en genomförandeplan där ni kommer överens om hur du vill ha din hemtjänst utförd baserat på ditt biståndsbeslut. Det kan handla om vilka dagar eller tider som du vill att vi besöker dig. Din genomförandeplan uppdateras med jämna mellanrum och din kontaktperson ansvar för att planen följs och att du är nöjd med den.

Dokumentation

Vi dokumenterar våra besök hos dig genom Mobipen. Det är den penna som vi loggar in med när vi kommer till dig och sedan även loggar ut när vi åker. Med pennan skriver vi ner vad som hänt under vårt besök hos dig. Allt som vi skriver ner med pennan skickas vidare till vårt datasystem. Sjuksköterskor från kommunen kan gå in och läsa om det skett ett fall eller något annat som rör din hälsa.

Personal

Vi är ett team bestående av ett 40-tal personer. Merparten av dem som jobbar hos oss är undersköterskor. Utöver detta har många även lång erfarenhet från hemtjänst. Vårt arbete leds av teamledare och en enhetschef. Vi har även en områdeschef och en övergripande verksamhetschef.

Vi värdesätter personliga egenskaper hos våra anställda. Vår personal är lyhörd, empatisk, har ett intresse för andra människor och visar en glädje för sitt jobb. De har förmågan att anpassa sig efter dina behov.

Flexibilitet är viktigt, ibland besöker vi kunder som kräver mer energi och med andra behöver vi visa ett lugn. Vi är alltid noggranna och omsorgsfulla i alla handlingar rörande din hemtjänst. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda en god service och omvårdnad till våra kunder. Alla ska kunna svenska både i tal och skrift. 

 

Språk

Svenska, Albanska, Arabiska, Engelska, Polska

Kollektivavtal

Kollektivavtal är tecknat med Vårdföretagarna

Mat

Vi levererar mat till dig från Fregatten som är ett kök på ett äldreboende i kommunen. Maten hämtas och lämnas varm hos dig. Du har alltid möjlighet att välja mellan två olika rätter och om du vill ha sallad och dessert kan du beställa till det.

Leverantör

Fregatten

Kvalitet

Vi på 3 glada hjärtan bygger vårt kvalitetsarbete på noggrann planering, dokumenterat genomförande samt granskning och uppföljning. Det utvecklar vår verksamhet och stärker säkerheten för såväl kunder som personal. Vår verksamhetschef är utbildad kvalitetsledare och en gång i månaden samlas vi för att diskutera och åtgärda olika avvikelser eller klagomål som kommit upp sedan sist.

Kvalitetsarbetet är en ständigt pågående process. Samtidigt som vi lägger stor vikt vid att utveckla enkla men effektiva redskap som skapar mervärde i det dagliga arbetet är vi mycket noga med granskningen av verksamhetens olika delar.

Synpunkter och klagomål
Vi på 3 glada hjärtan värnar om att du som kund eller anhörig skall trivas och känna trygghet med oss som utförare. Det är därför viktigt att vi får veta om du har synpunkter, klagomål eller förslag på förbättring av vår verksamhet. Lever vi inte upp till dina förväntningar så vill vi veta det för att kunna förbättra oss. Via denna länk kan du lämna dina klagomål, synpunkter och förslag på förbättring. Du hittar även denna blankett i din omsorgspärm.

Lex Sahra
3 glada hjärtan jobbar med Lex Sahra enligt socialtjänstlagen. Det innebär att den som arbetar med att ge service och omvårdnad inom socialtjänstens område är skyldig enligt lag att rapportera missförhållanden och risk för missförhållanden i verksamheten.

Certifieringar

Vi har som framtida mål att certifiera oss enligt OHSAS 18001 och ISO 900.

Kontakt

Organisation

3 glada hjärtan

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

0455-38 47 70

Kontaktperson

Karolina Engman

Gatuadress

Gullbernavägen 31

Postnummer

371 47

Postort

Karlskrona

Vill du bli kund hos oss?

Har du frågor rörande den hemtjänst som vi på 3 glada hjärtan kan erbjuda dig är du välkommen att kontakta oss.

Om du är i behov av hemtjänst eller vill byta hemtjänstutförare ska du kontakta din biståndshandläggare på Karlskrona kommun. Du når dem lättast genom att ringa till växeln på 0455-30 30 00.

Söker du jobb?

För att vi ska kunna ge en god omsorg och hög service till våra kunder behöver du som är intresserad av att arbeta hos oss ha en bred kompetens i form av utbildning från gymnasieskolans omvårdnadsprogram eller motsvarande utbildning. Vi ser gärna att hu har erfarenhet från hemtjänst. kan du läsa mer om vad vi söker och våra lediga tjänster. 

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

0455-38 47 70

Translate

Tyck till