Knivsta kommuns hemtjänst

Knivsta

Verksam i

Hela kommunen, tätort och landsbygd.

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning

Om oss

Knivsta kommuns hemtjänst är inte vilken hemtjänst som helst, utan vi finns bara i Knivsta. Vi kan kommunen utan och innan. Inte sällan både bor och arbetar personalen i närområdet. Deras långa erfarenhet - många har jobbat här i över 25 år - har byggt ett stort förtroende i relationen till kunderna och till andra verksamheter. Vi rör oss över hela kommunen och det är alltid lätt att få tag på någon av oss. Skulle något hända, får vi snabbt reda på det.

När vi sedan kommer hem till dig, är vi inte stressade eller jäktade. Vi hänger av oss jackan, sätter oss ner i lugn och ro och går igenom vad som ska göras tillsammans med dig. Den lilla extra tiden som är så viktig för att bara samtala eller dricka kaffe tar vi oss gärna. Dessa mervärden och den kompetens vi erbjuder tror vi har varit starkt bidragande till att vi lyckats hålla en hög, jämn kvalité över tid.

Vi på Knivsta kommunala hemtjänst är stolta över att Socialstyrelsens årliga undersökning Äldreguiden visade att hela 93 procent av våra kunder är nöjda med oss som sin hemtjänstutförare.

Just nu håller vi i Knivsta kommun på med ett projekt inom väldfärdsteknik i syfte att utveckla hemtjänsten för att underlätta för våra hemtjänstkunder.

Organisation

Knivsta kommun

Tjänster

Hemtjänst
Vi tillhandahåller de tjänster som ingår i ditt beslut om bistånd. Exempel på servicetjänster är städning, inköp eller att tvätta. Exempel på omvårdnadstjänter är exempelvis hjälp med personlig hygien, sänggående och påklädnad.

Hemsjukvård
Vi har delegerad hemsjukvård som utförs av personalen i hemmet. Hemtjänsten har ett nära samarbete med hemsjukvårdens sjuksköterskor.

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning

Arbetssätt

Kunden ska inte uppleva att personalen är stressad. På hemtjänsten har vi ett levande arbetssätt där saker får ta sin tid. När vi kommer in hos kunden tar vi av oss jackan, sätter oss ner i lugn och ro och går igenom vad som ska göras. Personalen jobbar efter geografiska områden så att de alltid har nära till nästa kund.

Inom hemtjänsten har vi ett nära samarbete med kommunens anhörigkonsulent och med flera lokala frivilligorganisationer.

Kontaktperson

En personal fungerar som kontaktman och befinner sig ofta i närområdet och kan rycka in på kort varsel. Ytterligare en person har god personkännedom om kunden. Vi har valt att jobba med detta extra kontaktmannaskap för att minimera risken att du som kund får träffa personer du inte är van vid.

Dokumentation

Vi för social journal enligt lag som du när som helst har rätt att ta del av. Utöver den sociala journalen för vi noteringar om avvikelser, det vill säga när saker gått fel eller om det skett misstag. Detta för att kunna se på avvikelserna i efterhand och minimera risken att de upprepas.

Personal

På Knivsta kommuns hemtjänst jobbar cirka 60 personer. Vi strävar efter att alla ska ha en undersköterskeutbildning, därför anställer vi endast undersköterskor vid nyrekrytering.

Personalgruppen består av blandade personligheter som alla har det gemensamt att de bryr sig om våra kunder och är engagerade för att de ska ha det bra. Vi har en relativt jämn könsfördelning, och en stor spridning i åldrar. 

Ett uppskattat inslag i vår verksamhet är hörselombudet. Hon kan justera hörapparater, rengöra och ställa in, ordna batteribyten, ETC. Då slipper kunden åka till hörcentralen och vi eliminerar mycket krångel och onödig väntan.

Hemtjänsten utför delegerad hemsjukvård, vilket innebär att personalen kan utföra enklare sjukvård i hemmet. 

Kompetensutveckling

Vi satsar aktivt på att vidareutbilda personal till undersköterskor, bland annat genom att möjliggöra för personer att studera lite under arbetstid. All vår personal går vidareutbildningen Demens ABC och hygienutbildning.

Språk

Svenska, Arabiska, Engelska

Mat

Om biståndsbeslutet så tillåter, lagar vi gärna mat hemma hos dig. I annat fall får du matlådor från Sodexo. Genom oss får du en meny med olika rätter som du kan välja mellan. 

Leverantör

Sodexo

Kvalitet

Det finns blanketter för klagomål i kundpärmen hemma hos varje kund. Man kan även fylla i dessa digitalt på Knivsta kommuns hemsida, eller så går det bra att ringa till oss.

Som ett led i kvalitetsarbetet har vi infört nyckelfria lås.

Kontakt

Organisation

Knivsta kommun

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

018-34 70 00

Kontaktperson

Enhetschef hemtjänst

Gatuadress

Faktorns gata 6

Postnummer

741 75

Postort

Knivsta

Vill du bli kund hos oss?

Kontakta en biståndshandläggare i vår kommun. Det går även bra att ringa direkt till oss, så hjälper vi dig vidare.

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

018-34 70 00

Translate

Tyck till