AB SOLOM Hemtjänst
Om oss
SOLOM är det trygga hemtjänstalternativet i Sollentuna. Vi ägs av kommunen och lägger våra resurser på de som är viktigast för oss – våra kunder. Hos oss är det alltid du och dina anhöriga som är i centrum. Vi gör allt för att du ska kunna bo kvar hemma och få den hjälp som du behöver.
Vi hjälper dig med alla de insatser som du har blivit beviljad i ditt biståndsbeslut. Hos oss arbetar människor i olika åldrar och med olika bakgrund och vi kan erbjuda tjänster på en rad olika språk. Vi lägger stor vikt vid att den hjälp du får utformas på ett sätt så att det blir bra för dig. Vår strävan är att hitta det goda samspelet mellan dig som kund, dina anhöriga och personalen som kommer hem till dig.
Vår personlighet och kulturen hos oss på SOLOM beskrivs med våra tre värdeord: glädje, engagemang och respekt – GER. De präglar hela vår verksamhet.
Förutom hemtjänst driver vi också äldreboenden och korttidsboende i kommunen. SOLOM är en seriös aktör med kollektivavtal för alla medarbetare.
Tjänster
Hur gör jag för att välja SOLOM?
För att välja oss behöver du ett biståndsbeslut från kommunen. Om du inte har hemtjänst idag så är första steget att ta kontakt med Vård- och omsorgskontoret på Sollentuna kommun. Dem når du på 08-579 210 00. Vi berättar gärna mer för dig om du är osäker på hur du ska gå tillväga!
Vi utför alla de tjänster som du har fått beviljade i ditt biståndsbeslut. Exempel på tjänster som vi hjälper dig med är inköp, tvättning, städning och hjälp med den personliga hygienen eller annan omvårdnad.
Arbetssätt
Personlig och nära omvårdnad
Allt vi gör – gör vi tillsammans med dig. Hos oss får du en fast omsorgskontakt, vars uppgift är att lära känna just dig. Tillsammans tar vi sedan fram en plan som beskriver hur, vad, när och av vem dina insatser ska utföras.
Genomförandeplan
När du har valt oss som din hemtjänstutförare kommer vi hem till dig för ett första möte där vi går igenom förväntningar, frågor och önskemål. Med utgångspunkt i vilken hjälp du har fått beviljad gör vi en plan på vad vi ska göra, när och hur. Vi upprättar då första delen av genomförandeplanen som beskriver din hjälp, vad som krävs av oss och vad du förväntar dig.
Personal
Kompetenta medarbetare
Hos oss arbetar utbildade undersköterskor och vårdbiträden med lång erfarenhet av vård och omsorg. SOLOMs hemtjänst har även fått utmärkelsen Stjärnmärkt vilket innebär att personalen har utbildning i demensomsorg via Svenskt Demenscentrum.
Vi är omkring 60 tillsvidareanställda. Arbetet leds av en verksamhetschef tillsammans med en biträdande verksamhetschef. För varje område finns även en teamledare och en samordnare. Hos oss jobbar också undersköterskor med specialkunskaper i äldrepsykiatri.
Våra medarbetare är engagerade och lyhörda och behärskar svenska språket, både muntligt och skriftligt. Talar du som kund ett annat språk är det vår ambition att åstadkomma en god lösning.
De som besöker dig har alltid arbetskläder och identitetsbrickor som visar att de kommer från SOLOM.
Mat
Beroende på vilka insatser du som kund har beviljats så kan vi antingen hjälpa dig att laga enklare måltider hemma eller leverera färdiga matlådor. Vi jobbar med kvalitetssäker mathantering och maten levereras alltid kyld i en kylväska. Utifrån biståndsbeslut kan vi hjälpa till att värma och lägga upp maten och sitta med vid måltiden.
Vi uppmärksammar om någon har svårt att äta eller har dålig aptit och försöker lösa det. Vår matleverantör kan ordna olika typer av specialkost för den som behöver.
Kvalitet
Nöjda kunder och hög kvalitet
Förra hösten prisades SOLOMs hemtjänst på kommunens Kvalitetsgala. I konkurrens med övriga utförare utsågs man som vinnare i kategorin “Högst brukarnöjdhet” vilket baseras på resultaten från den Nationella brukarundersökningen som årligen utförs av Socialstyrelsen.
SOLOMs hemtjänst har även som enda utförare i kommunen erhållit maximal kvalitetsbonus sedan starten i maj 2023 när systemet infördes. Kvalitetsbonusen baseras bland annat på att utföraren har en välfungerande verksamhet, hög andel utbildade undersköterskor och stor andel tillsvidareanställd personal.
Kontakt
För att bli kund hos oss behöver du ett biståndsbeslut från Sollentuna kommun. Kontakta en biståndshandläggare på Sollentuna kommun för mer information. Självklart kan du kontakta oss om du har andra frågor gällande vår hemtjänst.
Har du frågor?
Se ovan för kontaktuppgifter till respektive område.