Hem
  • Translate
  • Lyssna
  • Sök
  • Favoriter
  • Sök
  • Bra att veta
    • Bra att veta
    • Tjänster hemma
      • Tjänster du köper själv
        • Så funkar RUT
        • Alternativ och komplement till hemtjänst
      • Hemtjänst
        • Vad kan du få hjälp med?
        • Hit vänder du dig
        • Ansökningsprocessen steg för steg
        • Hemtjänst efter sjukhusvistelse
        • Biståndshandläggarens roll
        • Att välja hemtjänst
        • Vad kostar hemtjänst?
        • Kontinuitet - samma personer, tid och sätt
        • Tilläggstjänster
        • Hemtjänst i praktiken
        • Hemtjänst på annan ort
      • Fixarservice
      • Hemsjukvård
      • Tandvård i hemmet
        • Munhälsobedömning och nödvändig tandvård
        • Tandvårdstödsintyg
        • Mobil tandvård
    • Boende
      • Bo kvar
        • Hjälp med underhåll
        • Service och omvårdnad
        • Så gör du boendet mer funktionellt och säkert
        • Socialt liv och aktiviteter
      • Bostäder för seniorer
        • Seniorboende
          • Service och omvårdnad
          • Tillgänglighet och trygghet
          • Socialt liv och aktiviteter
          • Så hittar du ett seniorboende
          • Vad kostar det?
          • Åldersgränser
        • Trygghetsboende
          • Service och omvårdnad
          • Tillgänglighet och trygghet
          • Socialt liv och aktiviteter
          • Så hittar du ett trygghetsboende
          • Vad kostar det?
          • Åldersgränser
      • Äldreboende
        • Hit vänder du dig
        • Ansökningsprocessen steg för steg
        • Äldreboende efter sjukhusvistelse
        • Biståndshandläggarens roll
        • Att välja äldreboende
        • Hur snabbt får du din plats?
        • Korttidsboende
        • Söka äldreboende i annan kommun?
        • Vad kostar äldreboende?
        • Parboende
        • Tilläggstjänster
        • Äldreboende i praktiken
      • Jämför boendeformer
      • Bidrag och stöd
    • Gemenskap
      • Mötesplatser och träffpunkter
      • Organisationer och föreningar
      • Sällskap
      • Volontärorganisationer
      • Dagverksamhet
        • Vad kostar dagverksamhet?
    • Smarta produkter och hjälpmedel
      • Nära kontakt med dina kära
      • Minska risken för halkolyckor
      • Så gör du ditt hem mer brandsäkert
      • Förskrivning av hjälpmedel
        • Hit vänder du dig
        • Hur går det till?
        • Vad kostar det?
        • Fritt val av hjälpmedel
        • Hjälpmedel på annan ort
        • Hjälpmedel på äldreboende
    • Kommunal äldreomsorg
      • Vad kan du få hjälp med?
      • Hit vänder du dig
      • Ansökningsprocessen steg för steg
      • Biståndshandläggarens roll
      • Organisationsformer inom äldreomsorg
      • Ansvar/samverkan kommun och region
      • Valfrihet inom äldreomsorg
      • Bedöma kvalitet
      • Hjälp att föra din talan
      • Överklagan och klagomål
      • Vad kostar äldreomsorg?
      • Omsorg när du reser bort
        • Hemtjänst på annan ort
        • Transport till annan ort
    • Stöd och omsorg vid demenssjukdom
      • Stöd för dig som anhörig
      • Bo hemma med demenssjukdom
        • Dagverksamhet vid demenssjukdom
        • Hemtjänst vid demenssjukdom
          • Anhörigas roll vid hemtjänst
      • Flytta till demensboende
        • Växelvård vid demenssjukdom
        • Permanentboende vid demenssjukdom
        • Boendemiljö
        • Personalen på boendet
        • Anhörigas roll vid flytt
      • Personalens kompetens
    • Närstående/anhörig
      • Stöd för dig som närstående/anhörig
  • Inspiration
  • Tips och guider
  • Seniorval
    • Seniorval
    • Om oss
      • Seniorvals söktjänst
      • Redaktionellt material
      • Kontakt
    • Samarbeta med oss
    • Vänner
    • Ge en gåva
    • Press
    • Jobb
    • Villkor
      • Villkor för användning av kontaktformulär
    • Personuppgifter
    • Cookies
    • Sitemap
  • Hem
  • Hemtjänst
  • AB SOLOM Hemtjänst
Vi hjälper dig med vardagssysslorna.
Promenad i friska luften.
Vi utformar hjälpen tillsammans.
Vårt mål är att du ska känna dig trygg.
    AB SOLOM Hemtjänst
  • Om oss
  • Tjänster
  • Arbetssätt
  • Personal
  • Mat
  • Kvalitet
  • Kontakt
  • Söker du jobb?

AB SOLOM Hemtjänst

Sollentuna

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning

Besök hemsida

Kontakta verksamheten inför ditt hemtjänstval
  • Om oss
  • Tjänster
  • Arbetssätt
  • Personal
  • Mat
  • Kvalitet
  • Kontakt
  • Söker du jobb?

Om oss

Att bo kvar i sin bostad, även när man behöver vård och omsorg, är något som många värderar högt. Vår hemtjänst underlättar vardagen för dig som behöver stöd och hjälp i hemmet.

SOLOM är Sollentuna kommuns eget vård- och omsorgsföretag och Sollentunas största hemtjänstutförare. Vi finns i hela kommunen och har lokalkontor i Tureberg och Edsberg. Vi har lång erfarenhet av äldreomsorg och hemtjänst.

Vi hjälper dig med alla de insatser som du har blivit beviljad i ditt biståndsbeslut. Hos oss arbetar människor i olika åldrar och med olika bakgrund och vi kan erbjuda tjänster på en rad olika språk. Vi lägger stor vikt vid att den hjälp du får utformas på ett sätt så att det blir bra för dig. Vår strävan är att hitta det goda samspelet mellan dig som kund, dina anhöriga och personalen som kommer hem till dig.

Vår personlighet och kulturen hos oss på SOLOM beskrivs med våra tre värdeord: glädje, engagemang och respekt – GER. De präglar hela vår verksamhet. 

Förutom hemtjänst driver vi också äldreboenden och dagverksamheter i kommunen. SOLOM är en seriös aktör med kollektivavtal för alla medarbetare.


Organisation

AB SOLOM

Verksamhetens storlek (antal kunder)

350

Tjänster

Hemtjänst
Vi utför alla de tjänster som du har fått beviljade i ditt biståndsbeslut från Sollentuna kommun. Exempel på tjänster som vi hjälper dig med är inköp, tvättning, städning och hjälp med den personliga hygienen eller annan omvårdnad.

Typ av insats

Omvårdnad, Service, Ledsagning

Arbetssätt

Vårt uppdrag är att hjälpa dig med de insatser som din handläggare har beviljat. Med dina behov och förväntningar som utgångspunkt utformar vi en gemensam plan för hur du vill ha din hjälp utförd.

Hjälpen omfattar dygnets alla timmar, vardag som helgdag. Omfattningen på hjälpinsatserna kan variera mellan hjälp några timmar i månaden till flera gånger per dygn.

Våra medarbetare bär arbetskläder och identitetsbricka som visar att de kommer från SOLOM.

Kontaktman
Vår ambition är att du ska få en personlig omvårdnad. Alla som har hemtjänst från SOLOM har en utsedd kontaktman, vars uppgift är att lära känna dig som kund.

Genomförandeplan
När du har valt oss som din hemtjänstutförare kommer vi hem till dig för ett första möte där vi går igenom förväntningar, frågor och önskemål. Med utgångspunkt i vilken hjälp du har fått beviljad gör vi en plan på vad vi ska göra, när och hur. Vi upprättar då första delen av genomförandeplanen som beskriver din hjälp, vad som krävs av oss och vad du förväntar dig.

Från det att vi fått uppdraget har vi 24 timmar på oss att börja med hemtjänsten. Det sker självklart efter överenskommelse med dig.

Efter ett par veckor när vi har lärt känna varandra går vi igenom genomförandeplanen och uppdaterar den om det behövs. Den uppdateras sedan två gånger per år eller när dina behov förändras.


Personal

Vi är omkring 90 fastanställda. Arbetet leds av en verksamhetschef tillsammans med två biträdande verksamhetschefer. I varje område finns även en teamledare och en samordnare.

Vi har många medarbetare som valt att stanna hos oss i många år. De som kommer hem till dig är i stor utsträckning utbildade undersköterskor, men även vårdbiträden med erfarenhet av vård och omsorg. Alla som tillsvidareanställs har en undersköterskeutbildning och vi strävar efter att ständigt öka andelen undersköterskor. Hos oss jobbar också undersköterskor med specialkunskaper i äldrepsykiatri. 

Våra medarbetare är engagerade och lyhörda och behärskar svenska språket, både muntligt och skriftligt. Talar du som kund ett annat språk är det vår ambition att åstadkomma en god lösning. De som besöker dig har alltid identitetsbrickor som visar att de kommer från SOLOM.

Kompetensutveckling

All personal inklusive vikarier går kurs i lyft- och förflyttningsteknik. Alla fastanställda går också kurs i dokumentation. Vi har ombud som går hygienutbildning och som lär ut till övrig personal.

Språk

Svenska, Arabiska, Engelska, Finska, Persiska, Spanska, Tigrinja, Turkiska

Mat

Beroende på vilka insatser du som kund har beviljats så kan vi antingen hjälpa dig att laga enklare måltider hemma eller leverera färdiga matlådor. Vi jobbar med kvalitetssäker mathantering och maten levereras alltid till kunderna kyld i en kylväska. Utifrån biståndsbeslut kan vi hjälpa till att värma och lägga upp maten och sitta med vid måltiden.

Vi uppmärksammar om någon har svårt att äta eller har dålig aptit och försöker lösa det. Vår matleverantör kan ordna olika typer av specialkost för den som behöver.

Leverantör

Restaurang Trekanten

Kvalitet

För att säkerställa en hög kvalitet arbetar vi med olika nyckeltal. Till exempel tittar vi på antalet avböjda besök som en kund haft. Ser vi att en kund ofta avböjer så försöker vi hitta förklaringen till det och se om det är någonting i rutinerna som vi kan ändra. I detta arbete är kontaktpersonen väldigt viktig och tillsammans med samordnare och teamledare försöker vi hitta ett sätt som gör att kunden känner sig trygg och nöjd.

Alla kunder har avvikelseblanketter hemma i sin kundpärm som man kan fylla i om man har synpunkter eller klagomål. Du kan också ringa eller framföra synpunkter direkt till personalen så försöker vi åtgärda det så fort som möjligt. Du kan även ladda ner och skriva ut en blankett och skicka den till oss per post.

Kontakt

Organisation

AB SOLOM

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

Tureberg, Helenelund, Tors backe:
08-128 248 70

Edsberg, Häggvik, Viby, Norrviken samt Rotebro:
08-128 246 20

E-post

hemtjanst@solom.se

Kontaktperson

Verksamhetschef:
Samar Alkass, 08-128 247 31

Bitr. verksamhetschef
Camilla Magnusson, 08-128 240 44

Postort

Sollentuna

Vill du bli kund hos oss?

För att bli kund hos oss behöver du ett biståndsbeslut från Sollentuna kommun. Kontakta en biståndshandläggare på Sollentuna kommun för mer information. Självklart kan du kontakta oss om du har andra frågor gällande vår hemtjänst.

SOLOM på FacebookSOLOM på Instagram

Söker du jobb?

Vi söker fler medarbetare som vill vara med och skapa vård och omsorg med hög kvalitet och stark utveckling! SOLOMs medarbetare är mycket kompetenta, har ett stort engagemang och är utvecklingsorienterade. Läs mer här. 

AB SOLOM Hemtjänst

    Kontakta oss

Bilder och video

Vi hjälper dig med vardagssysslorna.

Vi hjälper dig med vardagssysslorna.

Promenad i friska luften.

Promenad i friska luften.

Vi utformar hjälpen tillsammans.

Vi utformar hjälpen tillsammans.

Vårt mål är att du ska känna dig trygg.

Vårt mål är att du ska känna dig trygg.

Har du frågor?

Se ovan för kontaktuppgifter till respektive område.

Tureberg, Helenelund, Tors backe:
08-128 248 70

Edsberg, Häggvik, Viby, Norrviken samt Rotebro:
08-128 246 20

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är).

Villkor för användning av kontaktformulär

Guide till att välja hemtjänst

Så kan du gå tillväga när du ska välja hemtjänstleverantör.

  • Om oss
  • Press
  • Jobb
  • Samarbeta med oss
  • Vänner
  • Ge en gåva
  • Villkor
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Följ oss på Facebook
  • Följ oss på LinkedIn
  • Sitemap
  • © Seniorval.se

Dela

  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela via e-post

Translate