Stenungsunds kommunala hemtjänst

Stenungsunds kommunala hemtjänst

Strandvägen 15, Stenungsund

Typ av insats
Avlösning
Omvårdnad
Service
Ledsagning
Besök hemsida
Kontakta verksamheten inför ditt hemtjänstval

Om oss

Hos oss på Stenungssunds kommunala hemtjänst sätter vi dina behov i centrum. För oss är det viktigt att du ska få ett gott bemötande och känna dig delaktig och ha inflytande över din hemtjänst. 

Vi arbetar efter visionen ”Alltid bästa möjliga möte”. Vår strävan är att alla vi möter ska känna sig sedda och respekterade.

En hemtjänst i framkant
Vi är en innovativ hemtjänst som är i ständig utveckling! Vi ligger i framkant med den senaste tekniken, bland annat använder vi:
- mobilen för att öppna dörren hos dig
mobilen för att dokumentera våra besök
kameror för tillsyn på natten för att slippa väcka dig med ett fysiskt besök
digital medicinsignering för en säkrare medicinhantering

Organisation
Organisationsform
Kommunal

Tjänster

Hemtjänst
Vi utför hemtjänst utifrån ditt biståndsbeslut som du beviljats av kommunen, du kan tex beviljas service- och omsorgsinsatser, nattillsyn, avlösning, ledsagarservice och trygghetslarm. 

De omvårdnadsinsatser vi kan erbjuda inkluderar bland annat:
- olika former av personlig omvårdnad, som till exempel dusch och av- och påklädning.

De serviceinsatser vi kan erbjuda inkluderar:
- Inköp, i närmaste affär, bank eller post vid ett tillfälle per vecka.
- Tvätt, vid behov kan du även få hjälp med att stryka kläder och enklare sömnad.
- Städning, här kan du läsa mer om vad som ingår i städning.

Trygghetslarm
Trygghetslarm, kan bidra till att öka din möjlighet att bo kvar hemma. Vetskapen om att snabbt kunna få hjälp om det behövs skapar goda möjligheter att leva ett normalt liv.

Hemgångsteam
I samband med utskrivning från sjukhus erbjuds insatser via vårt Hemgångsteam.

Typ av insats
Avlösning
Omvårdnad
Service
Ledsagning

Arbetssätt

Kontinuitet
Vi har som mål att du ska få träffa så få personer som möjligt. För omsorgstagare med en demenssjukdom försöker vi hålla ner antalet ännu mer. 

Kontaktperson
Alla omsorgstagare får en kontaktperson som har ett större helhetsansvar för dig, de besöker dig oftare och ansvarar för din genomförandeplan.

Genomförandeplan
Du och din kontaktperson skriver en genomförandeplan. Syftet med genomförandeplanen är att du ska ha möjlighet att vara med och påverka hur du vill ha din hemtjänst så du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt och känna dig trygg. Genomförandeplanen följs upp en gång per år eller vid behov. 

Förebygga och lindra symtom vid demens
För att förebygga och lindra symtom som uppkommer vid en demenssjukdom jobbar vi utefter BPSD. All personal har en grundläggande utbildning inom BPSD. Två undersköterskor har extra utbildning och finns där som stöd för personalen om de har frågor. 

Senior Alert
Vi jobbar utifrån metoden Senior Alert för att förebygga till exempel trycksår, undernäring och fall.

Personal

Merparten av vår personal som jobbar hos oss är utbildade undersköterskor och/eller har mångårig erfarenhet av arbete inom vård och omsorg. Gemensamt för vår personal är att de månar om våra omsorgstagare och fokus ligger på att de ska ha det bra.

Här jobbar också samordnare, planerare och enhetschefer. 

Omsorgshandledare
Omsorgshandledare har specialistkompetens inom områden som välfärdsteknik, geriatrik och demens och stöttar övrig personal med sin specialistkompetens. 

Språk
Vår personal talar och förstår ett flertal språk. Om du vill veta vilka är det bara att kontakta oss. 

Språk
Svenska
Kollektivavtal
Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal.

Mat

Om du i ditt biståndsbeslut fått beviljat måltidsstöd hjälper vi dig med enklare matlagning i ditt hem. Vi kan även göra dig sällskap vid måltiderna.

Är du i behov av specialkost beställer vi det via kommunens målidsservice. 

Kvalitet

Vi jobbar ständigt med att förbättra kvalitén. Bland annat utgår vi från undersökningen Socialstyrelsen (Äldreguiden) som årligen genomförs bland våra omsorgstagare för att ta reda på vad vi kan göra bättre.

Synpunkter och klagomål
Har du synpunkter eller klagomål kan du framföra dem antingen via Stenungsunda hemsida eller via blanketten som finns i din omsorgspärm.

Varje månad ställer vi frågan till dig om du är nöjd eller om det finns något vi kan förbättra.

   

Kvalitetsregister
Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Medborgarservice på Stenungsunds kommun
Gatuadress
Strandvägen 15
Postnummer
444 31
Postort
Stenungsund
Vill du bli kund hos oss?

Kontakta Biståndsenheten via kommunens växel på telefon 0303-73 00 00 eller skriv ut en ansökningsblankett. Blanketten finner du här och skickas till Vård Omsorg i Stenungsunds kommun.

Söker du jobb?

Kolla in karriärsajten . Här kan du läsa mer om Stenungsunds kommun som arbetsgivare och vad vi kan erbjuda dig.

Har du frågor?

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.