Ersta hemtjänst - Södermalm

Ersta hemtjänst - Södermalm

Rosenlund: Fatburs brunnsgata 21-23, Klippan: Erstagatan 3G, Stockholm

Typ av insats
Omvårdnad
Service
Ledsagning
Tilläggstjänster
Besök hemsida
Kontakta verksamheten inför ditt hemtjänstval

Om oss

Ersta hemtjänst Södermalm – vi ser människan
Vi erbjuder stöd och omsorg så att du ska kunna fortsätta att bo kvar hemma. Utifrån ditt biståndsbeslut planerar vi tillsammans hur hjälpen ska utföras. Du som kund har även möjlighet att vara med på våra kostnadsfria träffar och aktiviteter. Välkommen till en idéburen hemtjänst!

På Södermalm har vi två verksamheter
- Ersta hemtjänst Södermalm Klippan erbjuder hemtjänst till dig som bor områdena öster om Götgatan - bland annat Ersta, Sofia, Katarina, Hammarby sjöstad samt Gamla stan och Henriksdal.

Ersta hemtjänst Södermalm Rosenlund erbjuder hemtjänst till dig som bor på eller väster om Götgatan - bland annat Rosenlund, Tanto, Zinkensdamm, Hornstull, Reimerholme, Mariatorget och Slussen.

Kort om Ersta diakoni
Ersta diakoni är Sveriges största idéburna aktör inom vård och omsorg. Vi har bedrivit vård och omsorg sedan 1851, alltid med människan i centrum. Vårt ekonomiska överskott går tillbaka till verksamheten och på så sätt skiljer vi oss från många andra vård- och omsorgsgivande företag. Förutom äldreomsorg driver vi bland annat Ersta sjukhus, socialt arbete, utbildning och forskning. Läs mer om oss på vår hemsida.

Organisation
Organisationsform
Idéburen verksamhet
Verksamhetens storlek (antal kunder)
Cirka 280 kunder på Södermalm

Tjänster

Hemtjänst
Att få hemtjänst innebär att du får hjälp och stöd i din vardag. Det kan till exempel vara hjälp med tvätt, matinköp, städning och personlig omvårdnad.

Egen natt- och larmpatrull
Vi har egen natt- och larmpatrull vilket innebär att du kan känna dig trygg med att det är våra medarbetare som besvarar dina larm dygnet runt samt besöker dig som har nattinsatser.


Vill du ha mer hjälp än vad ditt biståndsbeslut beviljar?
Då erbjuder vi hushållsnära tjänster med RUT-avdrag. Exempel på tjänster är: städning, inköp, ledsagning och pyntning inför storhelger.

Aktiviteter
Alla våra hemtjänster erbjuder kostnadsfria aktiviteter för dig som är kund hos oss. Kom och träffa andra, fika, ät lunch, var med på en filmvisning eller följ med på en utflykt. Utbudet kan variera mellan våra hemtjänster utifrån lokala förutsättningar. Du kan få mer information via våra medarbetare eller på vår hemsida. Välkommen!

Du kan även ta del av ett brett utbud av bland annat musik, samtal och konst via Ersta kulturscen. Plats är Ersta kyrka – ta del av programmet.

Typ av insats
Omvårdnad
Service
Ledsagning
Tilläggstjänster

Arbetssätt

Vår värdegrund
Ersta diakonis värderingar grundar sig i vår utgångspunkt och övertygelse att alltid "se människan”. Värdegrunden har vi med oss sedan grundandet på 1850-talet.

Kontinuitet

Upplevelsen av kontinuitet, närhet och trygghet är viktigt och vi försöker i möjligaste mån begränsa antalet personer som deltar i din omvårdnad.

Kontaktperson

Vi arbetar i små grupper och du får en kontaktperson som ansvarar för det mesta som rör dig och som ser till att din hemtjänst anpassas efter dina behov och önskemål. Det är viktigt för oss att du trivs och känner dig trygg med din kontaktperson.

Genomförandeplan

Utifrån ditt biståndsbeslut planerar vi din omsorg tillsammans med dig och lägger upp en genomförandeplan för hur din hjälp ska utföras.

Personal

En förutsättning för att du ska känna dig nöjd är engagerad och kompetent personal, därför väljer vi våra medarbetare med stor omsorg. Våra medarbetare har bred kompetens med omfattande erfarenhet av äldreomsorg. Personalen består av undersköterskor och vårdbiträden. All personal har tystnadsplikt.

Språk
Svenska
Kollektivavtal

Ersta har kollektivavtal med Fremia (HVO-avtal)

Mat

Mat är en viktig del i vardagen. Vi kan hjälpa till med enklare matlagning hos våra kunder. Vi kan även leverera färdiglagade måltider hem till dig med biståndsbeslut för matlådor.

Kvalitet

Dina synpunkter är viktiga för oss. Genom att berätta för oss vad du tycker – positivt som negativt – ger du oss möjlighet att få veta vad vi gör bra och hur vi kan bli ännu bättre. Du kan alltid lämna dina synpunkter till våra medarbetare, via telefon eller skriftligen.

Dokumentation
För att hjälpa dig på bästa sätt kräver Socialtjänstlagen att vi dokumenterar vad vi gör och vad som händer hos dig. Dokumentationen säkerställer att du får den hjälp som kommunens biståndsbedömare har beviljat dig. Den hjälper även oss att agera rätt om något skulle hända dig. Dokumentationen samlar vi i din personakt. Du kan alltid ta del av din personakt om du vill veta vad som har dokumenterats.

Kontakt

Organisation
Hemsida
Kontaktperson
Fanny Josefsson, verksamhetschef Klippan
08-714 60 24
Nathalie Ödbrink, verksamhetschef Rosenlund
08-714 66 78
Gatuadress
Rosenlund: Fatburs brunnsgata 21-23, Klippan: Erstagatan 3G
Postnummer
116 91
Postort
Stockholm
Vill du bli kund hos oss?

Du är alltid välkommen att kontakta oss. Om du vill välja oss som hemtjänstleverantör så behöver du ett biståndsbeslut från kommunen. Detta ansöker du om hos en biståndshandläggare på kommunen på 08-508 08 000 (växel).

Söker du jobb?

Kolla in karriärsajten . Här kan du läsa mer om Ersta diakoni som arbetsgivare och vad vi kan erbjuda dig.

Har du frågor?

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.