Hägersten-Älvsjö hemtjänst
Lövholmsvägen 31, Stockholm
Om oss
Hägersten-Älvsjö hemtjänst är stadsdelens kommunala alternativ. Vi strävar efter att alla våra kunder ska känna trygghet och bli bemötta med respekt och empati. Vi arbetar för att alla som önskar ska kunna bo kvar i det egna hemmet med en god vård och ett gott bemötande från oss.
Dina behov står i centrum
Vi arbetar utifrån våra kunders behov och låter dem stå i centrum. Vi lägger stor vikt vid att hjälpen utformas på bästa sätt.
Vår enhet är indelad i mindre geografiska områden med en eller fler arbetsgrupper per område. På så sätt kommer du som kund att lära känna de personer som besöker dig.
Liljeholmen är indelat i: Aspudden (Axelsberg, Örnsberg, Aspudden), Midsommarkransen (Kransen, Hökmossen, Västberga), Trekanten (Gröndal, Nybohov och Årstadal). Hägersten är indelat i Fruängen, Västertorp (Mälarhöjden, Västertorp) och Hägerstensåsen. Älvsjö är indelad i Långbro, Solberga, Älvsjö och Örby.
Demensgrupp
Vi har en särskild demensgrupp och dememsombud i alla områden som arbetar med kunder som har en demenssjukdom. Där arbetar 12 personer med spetskompetens inom demenssjukdomar. I gruppen jobbar vi med särskilda metoder och personalen har kunskap i bland annat taktil massage.
Demensgruppen jobbar även med avlösning i hemmet så att anhöriga som lever med någon med demenssjukdom kan få avlastning.
Sedan 2018 är Hägersten-Älvsjö demensgrupp Silviahemcertifierad vilket innebär att personalen genomgått en utbildning inom demensvård. 2020 förnyades vårt certifikat till 2024.
Här hittar du våra personallokaler
- Hanna Paulisgata 4, 129 55 Hägersten
- Lövholmsvägen 31, 117 65 Stockholm
- Hägerstensvägen 250, 129 35 Hägersten
- Riksdalervägen 4, 129 32 Hägersten
- Spikskogatan 3, 125 44 Älvsjö
Tjänster
Vi utför alla de tjänster som ingår i ditt biståndsbeslut. Exempel på omvårdsinsatser vi utför är stöd vid duschinsats, påklädning, stöd vid måltidssituationen, ledsagning, avlösning och avlastning för anhöriga.
Exempel på serviceinsatser vi utför är städ, tvätt och inköp. Städning utförs delvis av vår underleverantör Adlersson och främst hos de kunder som bara har serviceinsatser.
Trygghetslarm
Dag och kväll är det vår egen personal som kommer när det larmar. Nattetid har vi underleverantör som besvarar trygghetslarm. Alla larm besvaras inom 30 minuter.
Nattinsats
Har du behov av hjälp på natten så har vi underleverantör som utför beställda nattinsatser.
Arbetssätt
Levnadsberättelse
Inom demensgruppen arbetar vi med levnadsberättelser. Tillsammans med oss skriver kunden om sitt liv och vad man uppskattar och inte. Detta är en bra hjälp för personalen när de bemöter personer med minnesproblematik.
Demensgruppens arbetsmetoder:
- Anhörigstöd
- Taktil massage, skapar ro och tillit
- Levnadsberättelser, personens livsmönster, värderingar och preferenser
- Rim/ramsor, "vårdar sång" lockar fram minnen och skratt, glädje
- Checklistor, verktyg för att säkerställa att det dagliga arbetet följer riktlinjerna och fokuserar på personcentrerad omvårdnad
- BPSD-registret
Vi arbetar för att du som kund ska träffa så få olika personer som möjligt. Arbetsgrupperna jobbar i mindre geografiska områden vilket underlättar en hög kontinuitet. Vi har fasta vikarier och vi försöker se till att det är samma vikarier som jobbar i samma arbetsgrupp så att de är välbekanta för kunderna.
Här hos oss på Hägersten-Älvsjö hemtjänst får du en kontaktman som tillsammans med dig planerar hur insatserna ska genomföras utifrån rambeställningen. Kunder med större omvårdnadsbehov eller de som ingår i demensgruppen har också en vice kontaktperson. Kontaktpersonen är den som i största möjliga mån som kommer hem till kunden.
Som ny kund hos oss gör vi ett hembesök då vi går igenom biståndsbeslutet. Utifrån det skriver kontaktmannen tillsammans med dig som kund en genomförandeplan som beskriver vad ni kommer överens om och om du har några önskemål om hur insatserna ska utföras. Genomförandeplanen uppdateras en gång i halvåret och vid behov.
Personal
Här arbetar 170 fastanställda undersköterskor, vårdbiträden och omkring 120 vikarier. I varje arbetsgrupp finns planerare. Här jobbar också en enhetschef, två biträdande enhetschefer och tre samordnare.
Personalen i demensteamet och demensombuden har specialkunskaper inom demens. Många i personalen har gått utbildningar inom psykiatri.
Mat
Beroende på ditt biståndsbeslut lagar personalen antingen maten hemma hos dig eller hämtar matlådor från ett närliggande restaurang utifrån biståndsbeslut. Skulle du vilja ha mat från en annan restaurang så försöker vi ordnar det.
I alla våra arbetsgrupper finns måltidsombud som är extra ansvarig för frågor som rör mat och måltidssituationen. Måltidsombuden har kontinuerliga möten med en dietist från stadsdelsförvaltningen som förmedlar vidare kunskapen till sina arbetsgrupper. Om någon av våra kunder till exempel tappar i vikt så uppmärksammar personalen det och förmedlar informationen till dietist ifrån Aleris.
Kvalitet
Vi arbetar med stadens integrerade ledningssystem.
Synpunkter och klagomål
Får vi synpunkter tar vi till oss dem och diskuterar dem och därefter återkopplar vi till kund eller anhörig. Vi tittar alltid på de årliga brukarundersökningarna och ser vad det är vi kan förbättra. När vi får en ny kund så informerar vi om en blankett som heter ”Mina synpunkter” som man kan fylla i och lämna till oss. Det går också bra att ringa och framföra sina synpunkter.
Vi har en säker nyckelhantering och förvarar dina nycklar i ett digitaliserat nyckelskåp på våra kontor.
Demensgruppen rapporterar till BPSD.
Kontakt
För att bli beviljad hemtjänst behöver du ansöka om ett biståndsbeslut hos Stockholm stad. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ansöka eller ring Äldredirekt på 08-80 65 65. Har ni frågor ringa gärna till oss
Har du frågor?
För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.