Hem
  • Translate
  • Lyssna
  • Sök
  • Favoriter
  • Sök
  • Bra att veta
    • Bra att veta
    • Tjänster hemma
      • Tjänster du köper själv
        • Så funkar RUT
        • Alternativ och komplement till hemtjänst
      • Hemtjänst
        • Vad kan du få hjälp med?
        • Hit vänder du dig
        • Ansökningsprocessen steg för steg
        • Hemtjänst efter sjukhusvistelse
        • Biståndshandläggarens roll
        • Att välja hemtjänst
        • Vad kostar hemtjänst?
        • Kontinuitet - samma personer, tid och sätt
        • Tilläggstjänster
        • Hemtjänst i praktiken
        • Hemtjänst på annan ort
      • Fixarservice
      • Hemsjukvård
      • Tandvård i hemmet
        • Munhälsobedömning och nödvändig tandvård
        • Tandvårdstödsintyg
        • Mobil tandvård
    • Boende
      • Bo kvar
        • Hjälp med underhåll
        • Service och omvårdnad
        • Så gör du boendet mer funktionellt och säkert
        • Socialt liv och aktiviteter
      • Bostäder för seniorer
        • Seniorboende
          • Service och omvårdnad
          • Tillgänglighet och trygghet
          • Socialt liv och aktiviteter
          • Så hittar du ett seniorboende
          • Vad kostar det?
          • Åldersgränser
        • Trygghetsboende
          • Service och omvårdnad
          • Tillgänglighet och trygghet
          • Socialt liv och aktiviteter
          • Så hittar du ett trygghetsboende
          • Vad kostar det?
          • Åldersgränser
      • Äldreboende
        • Hit vänder du dig
        • Ansökningsprocessen steg för steg
        • Äldreboende efter sjukhusvistelse
        • Biståndshandläggarens roll
        • Att välja äldreboende
        • Hur snabbt får du din plats?
        • Korttidsboende
        • Söka äldreboende i annan kommun?
        • Vad kostar äldreboende?
        • Parboende
        • Tilläggstjänster
        • Äldreboende i praktiken
      • Jämför boendeformer
      • Bidrag och stöd
    • Gemenskap
      • Mötesplatser och träffpunkter
      • Organisationer och föreningar
      • Sällskap
      • Volontärorganisationer
      • Dagverksamhet
        • Vad kostar dagverksamhet?
    • Smarta produkter och hjälpmedel
      • Nära kontakt med dina kära
      • Minska risken för halkolyckor
      • Så gör du ditt hem mer brandsäkert
      • Förskrivning av hjälpmedel
        • Hit vänder du dig
        • Hur går det till?
        • Vad kostar det?
        • Fritt val av hjälpmedel
        • Hjälpmedel på annan ort
        • Hjälpmedel på äldreboende
    • Kommunal äldreomsorg
      • Vad kan du få hjälp med?
      • Hit vänder du dig
      • Ansökningsprocessen steg för steg
      • Biståndshandläggarens roll
      • Organisationsformer inom äldreomsorg
      • Ansvar/samverkan kommun och region
      • Valfrihet inom äldreomsorg
      • Bedöma kvalitet
      • Hjälp att föra din talan
      • Överklagan och klagomål
      • Vad kostar äldreomsorg?
      • Omsorg när du reser bort
        • Hemtjänst på annan ort
        • Transport till annan ort
    • Stöd och omsorg vid demenssjukdom
      • Stöd för dig som anhörig
      • Bo hemma med demenssjukdom
        • Dagverksamhet vid demenssjukdom
        • Hemtjänst vid demenssjukdom
          • Anhörigas roll vid hemtjänst
      • Flytta till demensboende
        • Växelvård vid demenssjukdom
        • Permanentboende vid demenssjukdom
        • Boendemiljö
        • Personalen på boendet
        • Anhörigas roll vid flytt
      • Personalens kompetens
    • Närstående/anhörig
      • Stöd för dig som närstående/anhörig
  • Inspiration
  • Tips och guider
  • Seniorval
    • Seniorval
    • Om oss
      • Seniorvals söktjänst
      • Redaktionellt material
      • Kontakt
    • Samarbeta med oss
    • Vänner
    • Ge en gåva
    • Press
    • Jobb
    • Villkor
      • Villkor för användning av kontaktformulär
    • Personuppgifter
    • Cookies
    • Sitemap
  • Hem
  • Hemtjänst
  • Hägersten-Älvsjö hemtjänst
    Hägersten-Älvsjö hemtjänst
  • Om oss
  • Tjänster
  • Arbetssätt
  • Personal
  • Mat
  • Kvalitet
  • Kontakt
  • Söker du jobb?

Hägersten-Älvsjö hemtjänst

Stockholm

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning

Besök hemsida

Kontakta verksamheten inför ditt hemtjänstval
  • Om oss
  • Tjänster
  • Arbetssätt
  • Personal
  • Mat
  • Kvalitet
  • Kontakt
  • Söker du jobb?

Om oss

Hägersten-Älvsjö hemtjänst är stadsdelens kommunala alternativ. Vi strävar efter att alla våra kunder ska känna trygghet och bli bemötta med respekt och empati. Vi arbetar för att alla som önskar ska kunna bo kvar i det egna hemmet med en god vård och ett gott bemötande från oss.

Dina behov står i centrum
Vi arbetar utifrån våra kunders behov och låter dem stå i centrum. Vi lägger stor vikt vid att hjälpen utformas på bästa sätt.

Vår enhet är indelad i mindre geografiska områden med en eller fler arbetsgrupper per område. På så sätt kommer du som kund att lära känna de personer som besöker dig.

Liljeholmen är indelat i: Aspudden (Axelsberg, Örnsberg, Aspudden), Midsommarkransen (Kransen, Hökmossen, Västberga), Trekanten (Gröndal, Nybohov och Årstadal). Hägersten är indelat i Fruängen, Västertorp (Mälarhöjden, Västertorp) och Hägerstensåsen. Älvsjö är indelad i Långbro, Solberga, Älvsjö och Örby.

Demensgrupp
Vi har en särskild demensgrupp och dememsombud i alla områden som arbetar med kunder som har en demenssjukdom. Där arbetar 12 personer med spetskompetens inom demenssjukdomar. I gruppen jobbar vi med särskilda metoder och personalen har kunskap i bland annat taktil massage.

Demensgruppen jobbar även med avlösning i hemmet så att anhöriga som lever med någon med demenssjukdom kan få avlastning.

Sedan 2018 är Hägersten-Älvsjö demensgrupp Silviahemcertifierad vilket innebär att personalen genomgått en utbildning inom demensvård. 2020 förnyades vårt certifikat till 2024.
 

 
 
 

Här hittar du våra personallokaler
- Hanna Paulisgata 4, 129 55 Hägersten
- Lövholmsvägen 31, 117 65 Stockholm
- Hägerstensvägen 250, 129 35 Hägersten
- Riksdalervägen 4, 129 32 Hägersten
- Spikskogatan 3, 125 44 Älvsjö

Organisation

Stockholms stad

Inriktning

Demens

Tjänster

Vi utför alla de tjänster som ingår i ditt biståndsbeslut. Exempel på omvårdsinsatser vi utför är stöd vid duschinsats, påklädning, stöd vid måltidssituationen, ledsagning, avlösning och avlastning för anhöriga.

Exempel på serviceinsatser vi utför är städ, tvätt och inköp. Städning utförs delvis av vår underleverantör Adlersson och främst hos de kunder som bara har serviceinsatser.

Trygghetslarm
Dag och kväll är det vår egen personal som kommer när det larmar. Nattetid har vi underleverantör som besvarar trygghetslarm. Alla larm besvaras inom 30 minuter.

Nattinsats
Har du behov av hjälp på natten så har vi underleverantör som utför beställda nattinsatser.

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning

Arbetssätt

Levnadsberättelse
Inom demensgruppen arbetar vi med levnadsberättelser. Tillsammans med oss skriver kunden om sitt liv och vad man uppskattar och inte. Detta är en bra hjälp för personalen när de bemöter personer med minnesproblematik.

Demensgruppens arbetsmetoder:
- Anhörigstöd
- Taktil massage, skapar ro och tillit
- Levnadsberättelser, personens livsmönster, värderingar och preferenser
- Rim/ramsor, "vårdar sång" lockar fram minnen och skratt, glädje
- Checklistor, verktyg för att säkerställa att det dagliga arbetet följer riktlinjerna och fokuserar på personcentrerad omvårdnad
- BPSD-registret

Kontinuitet

Vi arbetar för att du som kund ska träffa så få olika personer som möjligt. Arbetsgrupperna jobbar i mindre geografiska områden vilket underlättar en hög kontinuitet. Vi har fasta vikarier och vi försöker se till att det är samma vikarier som jobbar i samma arbetsgrupp så att de är välbekanta för kunderna.

Kontaktperson

Här hos oss på Hägersten-Älvsjö hemtjänst får du en kontaktman som tillsammans med dig planerar hur insatserna ska genomföras utifrån rambeställningen. Kunder med större omvårdnadsbehov eller de som ingår i demensgruppen har också en vice kontaktperson. Kontaktpersonen är den som i största möjliga mån som kommer hem till kunden.

Genomförandeplan

Som ny kund hos oss gör vi ett hembesök då vi går igenom biståndsbeslutet. Utifrån det skriver kontaktmannen tillsammans med dig som kund en genomförandeplan som beskriver vad ni kommer överens om och om du har några önskemål om hur insatserna ska utföras. Genomförandeplanen uppdateras en gång i halvåret och vid behov.

Personal

Här arbetar 170 fastanställda undersköterskor, vårdbiträden och omkring 120 vikarier. I varje arbetsgrupp finns planerare. Här jobbar också en enhetschef, två biträdande enhetschefer och tre samordnare.

Personalen i demensteamet och demensombuden har specialkunskaper inom demens. Många i personalen har gått utbildningar inom psykiatri. 

Kompetensutveckling

Vi arbetar för att de i personalen som inte har undersköterskekompetens ska få det och får studera på arbetstid. Vi har anhörigombud i varje arbetsgrupp. Dessa kan stötta och hjälpa anhöriga vid behov. Vi erbjuder anhöriga ett ankomstsamtal så att de får möjlighet att prata enskilt. Vi har även hygienombud, måltidsombud, palliativa ombud som får kontinuerliga utbildningsinsatser.

Språk

Svenska, Arabiska, Finska, Spanska, Turkiska

Mat

Beroende på ditt biståndsbeslut lagar personalen antingen maten hemma hos dig eller hämtar matlådor från ett närliggande restaurang utifrån biståndsbeslut. Skulle du vilja ha mat från en annan restaurang så försöker vi ordnar det.

I alla våra arbetsgrupper finns måltidsombud som är extra ansvarig för frågor som rör mat och måltidssituationen. Måltidsombuden har kontinuerliga möten med en dietist från stadsdelsförvaltningen som förmedlar vidare kunskapen till sina arbetsgrupper. Om någon av våra kunder till exempel tappar i vikt så uppmärksammar personalen det och förmedlar informationen till dietist ifrån Aleris.

Leverantör

Olika beroende på läge.

Kvalitet

Vi arbetar med stadens integrerade ledningssystem.

Synpunkter och klagomål
Får vi synpunkter tar vi till oss dem och diskuterar dem och därefter återkopplar vi till kund eller anhörig. Vi tittar alltid på de årliga brukarundersökningarna och ser vad det är vi kan förbättra. När vi får en ny kund så informerar vi om en blankett som heter ”Mina synpunkter” som man kan fylla i och lämna till oss. Det går också bra att ringa och framföra sina synpunkter.

Vi har en säker nyckelhantering och förvarar dina nycklar i ett digitaliserat nyckelskåp på våra kontor.

Kvalitetsutvärderingar

Kommunens brukarundersökning

Läs mer om att bedöma kvalitet

Kvalitetsregister

Demensgruppen rapporterar till BPSD.

Kontakt

Organisation

Stockholms stad

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

08-508 22 565

E-post

annecharlotte.persson@stockholm.se

Kontaktperson

Anne Charlotte Persson, enhetschef

Gatuadress

Lövholmsvägen 31

Postnummer

117 65

Postort

Stockholm

Vill du bli kund hos oss?

För att bli beviljad hemtjänst behöver du ansöka om ett biståndsbeslut hos Stockholm stad. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ansöka eller ring Äldre direkt på 08-80 65 65. Har ni frågor ringa gärna till oss

Söker du jobb?

Är du intresserad av att jobba tillsammans med oss på Hägersten-Älvsjö hemtjänst? Skicka då ett personligt brev och CV till vår enhetschef Ann Charlotte på annecharlotte.persson@stockholm.se så hör hon av sig om det finns lediga jobb.

Hägersten-Älvsjö hemtjänst

    Kontakta oss

Bilder och video

Har du frågor?

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

08-508 22 565

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är).

Villkor för användning av kontaktformulär

Guide till att välja hemtjänst

Så kan du gå tillväga när du ska välja hemtjänstleverantör.

  • Om oss
  • Press
  • Jobb
  • Samarbeta med oss
  • Vänner
  • Ge en gåva
  • Villkor
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Följ oss på Facebook
  • Följ oss på LinkedIn
  • Sitemap
  • © Seniorval.se

Dela

  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela via e-post

Translate