Skarpnäcks kommunala hemtjänst

Stockholm

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning

Om oss

Välkommen till oss på Skarpnäcks kommunala hemtjänst!

Vi får ofta höra av våra kunder att vår styrka är att vi är respektfulla och duktiga på bemötande. Vi är helt enkelt måna om att lära känna dig som kund så att vi kan anpassa oss efter dina önskemål och intressen. På så sätt blir det alltid ett trevligt möte när vi kommer på besök. 

Hemligheten bakom vår styrka är inte bara erfarna och duktiga medarbetare utan även upplägget i att vi är indelade i mindre geografiska grupper i Skarpnäck. Då träffar i så stor utsträckning som möjligt så få personer som möjligt.  

Vi värdesätter det personliga mötet och att skapa en långvarig relation med dig som kund. Det gör vi bland annat genom att vara flexibla och anpassa oss efter dina önskemål och behov. 

Organisation

Stockholms stad

Verksamhetens storlek (antal kunder)

500 inklusive kunder med trygghetslarm

Tjänster

Vi utför alla de hemtjänstinsatser som du beviljats av din biståndshandläggare på Stockholms stad. Det kan till exempel vara personlig omvårdnad, promenader, hjälp med handling, städning, tvätt och följeslagning till läkare.

Vi är flexibla
För oss är det viktigt att du har möjlighet att välja hur vi ska spendera tiden hos dig. Om du en dag till exempel hellre vill ta en promenad kan vi flytta på städningen till en annan dag.  

Avlösning
Vi kan även erbjuda avlösning. Då håller vi dig sällskap så att din anhöriga, som annars tar hand om dig, har möjlighet att lämna hemmet under några timmar. 

Hjälp under natten
Vi är tillgängliga från 07.00 till 22.00. Om du behöver hjälp under natten är det personal från vår underleverantör som besöker dig.

Typ av insats

Avlösning, Omvårdnad, Service, Ledsagning

Arbetssätt

Som ny kund hos oss går vi tillsammans med dig igenom hur dina vardagsrutiner ser ut och hur vi kan anpassa oss efter dig. Syftet är att lära känna dig, dina önskemål och behov så vi kan hittat ett arbetssätt som du trivs och känner dig trygg med.

Träffa medarbetare du känner
Vi är indelade i mindre personalgrupper som jobbar i specifika områden i Skarpnäck. På så sätt träffar du medarbetare som du känner sedan tidigare och som vet hur du vill ha det. Vi är också måna om att lägga schemat så att du träffar medarbetare som vi vet att du trivs tillsammans med.

När vi behöver ta in vikarier jobbar de alltid inom det område de jobbat i tidigare. 

Anhöriga
Vi hör ofta av oss till dina anhöriga för att berätta om små saker som hänt i vardagen. På så sätt kan de känna sig närvarande även om de inte har möjlighet att själva vara på plats.

Personal

Vi får ofta höra att vår styrka ligger i att vi är respektfulla och duktiga på bemötande. Vi är alltid måna om att det ska vara trevligt när vi kommer på besök.

Majoriteten av vår omvårdnadspersonal är utbildade undersköterskor, några är vårdbiträden. De flesta av våra medarbetare har en grundutbildning inom demens genom Svenskt Demenscentrums webbutbildningar.

Flera av våra medarbetare bor i området och har därför god lokalkännedom och kan tipsa om bra lunchrestauranger, fotvårdare och frisörer. 

Förutom omvårdspersonal jobbar här också planerare/administratörer vars jobb bland annat är att lägga schemat så du får träffa personer som du känner och trivs tillsammans med. Vi har också två enhetschefer som har det övergripande ansvaret. 

Tillsammans har vi lång och gedigen erfarenhet av att hjälpa kunder oavsett förutsättningar.

Kompetensutveckling

Alla medarbetare har en individuell kompetensplan som vi följer.

Stockholms stad erbjuder våra vårdbiträden att utbilda sig till undersköterska under arbetstid.

Språk

Svenska, Engelska, Spanska, Tigrinja

Mat

Utifrån dina önskemål kan vi antingen hämta mat från en närliggande lunchrestaurang, leverera kylda matlådor eller att vi kommer hem till dig och lagar maten där.

Kvalitet

Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten. Varje år genomförs brukarundersökningar för att få fram vad vi är bra på och vad vi skulle kunna förbättra. På våra gruppmöten, som vi har två gånger i månaden, diskuterar vi saker som kommit upp i verksamheten vilket kan resultera i nya rutiner. Alla Lex Sarah-anmälningar diarieförs.

Vi uppmuntrar våra kunder att kontakta oss om de har synpunkter och klagomål, på så sätt kan vi utveckla och förbättra verksamheten. Synpunkter och klagomål behandlas på samma sätt oavsett om de når oss muntligt eller skriftligt. Vi återkopplar alltid till dig muntligt och om du vill kan du även få ett skriftligt svar. 

Vi använder Stockholms stads ledningssystem för bland annat planering, uppföljning och utveckling av verksamheten. Ledningssystemet bidrar även till lärande och kvalitetsutveckling av vår verksamhet.

Vi dokumenterar alla besök enligt socialtjänstens riktlinjer. 

Kontakt

Organisation

Stockholms stad

Hemsida

Besök hemsida

Kontaktperson

Enhetschef Norra området:
Jessica Fredriksson, 08-508 15 525

Enhetschef Södra området:
Marie-Louise Bukowski, 08-508 15 517

Gatuadress

Rusthållarvägen 6

Postnummer

128 41

Postort

Bagarmossen

Vill du bli kund hos oss?

Om du vill bli kund hos oss på Skarpnäcks kommunala hemtjänst behöver du först ansöka om ett biståndsbeslut hos Stockholm stad. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ansöka eller ring Äldre direkt på 08-80 65 65.

Kontakta/Ställ en fråga till verksamheten

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Translate

Tyck till