Ditt Liv
Kvartsvägen 2, Kvissleby
Om oss
Ditt Liv Hemtjänst är ett familjeföretag som drivs av mor och dotter som båda har lång erfarenhet från hemtjänst och sjukvård. Vi är verksamma i Njurunda område, mellan Bredsand och Bommen. Vi sätter människan i fokus, att man ska känna sig sedd och delaktig i vardagen. Vi månar om att vår personal ska brinna för sitt arbete och att våra kunder ska vara bekanta med alla medarbetare som kommer hem till dem.
Varje sommar ordnar vi sommarlunch vid havet för alla våra kunder och på julen är det jullunch med firande i kyrkans sockenstuga. Dessa brukar vara väldigt populära inslag som ger seniorerna en chans att träffas under festliga omständigheter.
Tjänster
Vi utför alla tjänster som kunden blivit beviljade i sitt biståndsbeslut. Exempel på serviceinsattser vi utför är städ, tvätt, inköp. Exempel på omvårdnadsinsatser är dusch, påklädning, förflyttning, ledsagning.
Vi är bemannade mellan 07-22. Denna tid har vi även larmjour. Övrig tid tar kommunen över.
Hemsjukvård bedrivs i samråd med distriktssjuksköterska, vi kan ge insulin, utföra såromläggning och hjälpa till med läkemedel. Vi kan hjälpa till med rehabilitering i samråd med fysioterapeut (sjukgymnast) eller arbetsterapeut på kommunen. Till exempel stå- och gåträning, rehabilitering efter frakturer.
Tilläggstjänster
Vi erbjuder tilläggstjänster till vår hemtjänstkunder. Exempel på tjänster kan vara sällskap,städning, fönsterputs trädgårdsskötsel, matlagning och promenader. Dessa tjänster kan du få rabatterade genom RUT-avdrag, då betalar du bara halva arbetskostnaden inklusive moms. Resten dras som skattereduktion av Skatteverket upp till 50 000 kronor per person och år för de som fyllt 65 år.
Arbetssätt
Vi arbetar för att bibehålla det friska hos våra kunder och för att hjälpa dem att göra så mycket av vardagssysslorna de kan. Det kan handla om att delta i matlagning, städning och påklädning. Vi värnar om en aktiv tillvaro och vi försöker i största möjliga mån ta med kunderna ut på till exempel promenad.
Ditt Liv använder telefoner kopplade till ett system där personalen kan göra journalanteckningar och daganteckningar. Dessa gås igenom av verksamhetsansvarig som då är insatt i våra kunders liv och kan vara stöd till både personal och kund om det skulle behövas. I systemet finns också våra scheman.
Vi ett relativt litet företag och strävar efter att kunden ska känna igen alla som kommer hem till dem. I första hand är det din kontaktman som kommer till dig. På så sätt vet den medarbetare som kommer vad just du behöver och hur du vill ha din hemtjänst utförd. Nya medarbetare går alltid bredvid erfaren personal och får hälsa på alla innan den går själv.
Alla kunder har en kontaktman som i största möjliga mån sköter inköp, städ, tvätt och personlig hygien. Det är kontaktmannen som oftast kommer hem till dig.
All kunder har en egen genomförandeplan. Den bygger på de hemtjänstinsatser du beviljats från kommunen och dina önskemål om hur du vill att vi ska utföra din hemtjänst.
Personal
Ditt Liv drivs av mor och dotter med lång erfarenhet från hemtjänst och akutsjukvård. Vår personal får kontinuerlig fortbildning inom till exempel demens och förflyttningsteknik. Varje år genomgår personalen en Hjärt-lungräddningskurs. Vi värdesätter fortbildning och för oss är det viktigt att personalen håller sig uppdaterad och kan utvecklas hos och med kunderna. Det finns en demenssjuksköterska på kommunen som vi kan kontakta vid behov.
Några i personalen har fyrbenta vänner som ibland följer med matte/husse på jobbet. De kan även följa med hem till dig om du så önskar.
Nya medarbetare får en introduktionsutbildning i hur vi jobbar på Ditt Liv. I början går de även bredvid vår personal för att bekanta sig med våra kunder och arbetssätt.
Mat
Vi lagar mat hemma med de som vill. Det går också att få matlådor hemlevererade. Det går att antingen få från kommunens leverantör eller två lokala alternativ.
Kvalitet
Vi tar emot synpunkter direkt vid hembesöken, skriftligen eller så kan man ringa. Vi försöker åtgärda synpunkter och klagomål snarast. Verksamhetsansvarig är själv ute hos kunderna för att se att allt fungerar som det ska och så våra kunder får ett ansikte på de som jobbar på kontoret. Varannan vecka samlas all personal och går igenom de synpunkter som eventuellt har kommit in från kunderna. Vi går också igenom behovet just nu, hur kunderna mår, om någon har blivit bättre eller sämre eller om det finns särskilda önskemål.
Kontakt
Kontakta biståndshandläggare på Sundsvalls kommun på nummer 060-192550. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss via formuläret nedan.
Har du frågor?
För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.