Aleo Omsorg - Täby
Åkerbyvägen 188, Täby
Om oss
Välkommen till oss på Aleo Omsorg där vi arbetar med omsorg från hjärtat!
Vi är ett familjeföretag som varit verksamma i Täby sedan 2017. Med över 20 års erfarenhet av att jobba inom vård- och omsorg. Aleo har som mission att bli Sveriges mest serviceinriktade omsorgsföretag.
Som hemtjänstföretag står vi och faller med vår personal. Vi vet att om våra medarbetare trivs på jobbet så kommer de göra de ett bra jobb hemma hos dig! Att hitta rätt medarbetare och få dem att trivas är en prioriterad fråga för oss. Vi erbjuder våra anställda en bra arbetsmiljö och givande uppgifter och möjligheten att ta sig tid med varje kund.
Kontinuitet är en förutsättning för god omsorg. Därför ser vi till att du får möjlighet att verkligen lära känna personalen som jobbar med dig. En genomsnittlig månad träffar du sex av våra medarbetare.
Vi är stolta över att ha fått Täby kommuns kvalitetspris. Utmärkelsen bygger på nationella brukarundersökningar och andra kundnöjdhetsundersökningar.
Tjänster
Hemtjänst
Vi på Aleo Omsorg utför alla de hemtjänstinsatser som du beviljats i ditt beslut om hemtjänst från Täby kommun. Det kan vara både omvårdnadsinsatser, som hjälp med personlig hygien, och servicetjänster som hjälp med hemmasysslor.
Städteam för extra bra städning
Om du beviljats servicetjänster som består av städning och tvätt utförs dessa sysslor av vårt städteam som är proffs på att utföra dessa sysslor. På så sätt kan våra medarbetare som är inriktade på vård- och omsorg fokusera på vad de är bäst på. Det är alltid samma personal som städar hos dig, så vida de inte är sjuka eller har semester.
Ledsagning
Vi erbjuder även ledsagning. Det innebär att vi följer med till på till exempel privata ärenden eller till vårdcentralen. Vi kan även utföra längre ledsagningar om du köper detta privat via RUT avdraget.
Avlösning
Vi erbjuder avlösning till anhöriga som vårdar en anhörig i hemmet. Då avlöser vi dig som anhörig så du kan utföra privata ärenden eller få lite tid för dig själv utan att behöva oroa dig för din anhörig.
Tilläggstjänster
Behöver du extra hjälp utöver vad du beviljats i ditt hemtjänstbeslut? Då kan vi erbjuda dig att köpa till dessa tjänster med hjälp av RUT-avdrag. Vi kan till exempel hjälpa till med städning, hänga upp gardiner, avlösning eller någon annan tjänst som omfattas av RUT-avdraget. Prata med oss så hittar vi en bra lösning för dig.
Arbetssätt
Vår verksamhet bygger på ledorden: kontinuitet, service och bemötande.
Kontinuitet
Kontinuitet är en förutsättning till trygg och god omsorg. Därför träffar du endast ett begränsat antal av våra medarbetare. Vi tycker det är viktigt att du verkligen får lära känna personalen som jobbar med dig. För att säkerställa god kontinuitet är vår verksamhet uppdelad i mindre team begränsade till olika geografiska områden. I varje team finns en teamledare samt ett få antal medarbetare. Vi har också personal som endast jobbar dag, eller endast kväll.
Kontaktperson
Självklart får du en egen kontaktperson som ansvarar för att du får en god omsorg. Det är också din kontaktperson som du oftast träffar. Vid vårt första möte med dig försöker vi lära känna dig och därefter hitta en kontaktperson som vi tror att du kommer att trivas tillsammans med.
Genomförandeplan
Som ny kund hos oss träffar du först vår verksamhetsledare och koordinator som går igenom med dig hur du vill ha din hemtjänst utförd. Utifrån ditt biståndsbeslut och dina önskemål skriver vi sedan en genomförandeplan.
Moderna hjälpmedel för bästa omsorgen
Vi på Aleo Omsorg ligger i framkant när det gäller välfärdsteknik. Vi använder digitala hjälpmedel för att kommunicera inom organisationen. Vår personal ute på fältet har alltid tillgång till information och support från kontoret i realtid. Även lås och nycklar hanteras digitalt via välfärdsplattformen Phoniro Care som alla hemtjänstutförare i Täby använder.
Personal
Vi strävar efter att alla våra medarbetare som jobbar inom omsorgen ska vara utbildade undersköterskor. En viktig egenskap som vi söker hos våra medarbetare är att alla ska ha en hög social kompetens, vilket vi ser som den viktigaste egenskapen om man ska jobba inom hemtjänsten. Vi har även några vårdbiträden som alla har flera års erfarenhet av att jobba inom äldreomsorgen.
På kontoret jobbar vår verksamhetschef, affärschef, koordinator, teamledare, administratör och controller.
Vi har flera kunder med demens därför har flera av våra medarbetare kunskap eller erfarenhet av att jobba med personer med en demenssjukdom.
Språk
All personal talar, förstår och dokumenterar på god svenska. Vi har personal som har andra språk som modersmål och det kan vara till hjälp om kunden inte förstår svenska.
Röster från våra kunder
”Bra organisation med bra personal, enkla flexibla vid behov, bra bemötande hela vägen o snabba återkopplingar vid frågeställningar!”
”Aleo var mycket omtänksamma och tillmötesgående och gjorde allt de kunde för att tillgodose mina föräldrars behov. Jag kände att mina föräldrar var i trygga händer.”
”Underbar personal som tog väl hand om min man och vi kände oss båda väldigt trygga med dem. De gav också mig som anhörig uppmuntrande, stöttande ord som betydde mycket för mig. Tack vare dem kunde vi leva tillsammans hemma det sista året.”
Kompetensutveckling
Vi har vår egen akademi som vi kallar för Aleo Academy där där personal får tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling inom ämnen som demens, basala hygienrutiner och palliativ vård.
Ja, vi är anslutna till Fremia (KFO)
Mat
Om du beviljats hjälp med matlagning av kommunen kan vi antingen leverera matlådor eller hjälpa till med enklare matlagning i hemmet.
Vi samarbetar idag med två restauranger här i Täby som har fokus på husmanskost. Vi tar emot din beställning och levererar matlådor hem till dig. Maten är anpassad efter våra kunders behov.
Vår personal är genomgående duktiga på att laga mat och vi kan även hjälpa till med beredning och tillagning av enklare måltider.
Kvalitet
Att upprätthålla god kvalitet i verksamheten är något som vi ständigt jobbat hårt för och som även gett resultat. Vi är stolta över att vi har tilldelats Täby kommuns kvalitetspris som bland annat baseras på kundnöjdhet.
Synpunkter och klagomål
Vi uppmanar dig som kund att ta kontakt med oss om du har en synpunkt eller klagomål, utan er återkoppling kan vi inte bli bättre. Så fort vi får in en synpunkt gör vi vårt bästa för att så snabbt som möjligt åtgärda det.
Här kan du läsa vad våra kunder tycker om oss.
Kontakt
För att bli hemtjänstkund hos oss behöver du kontakta en biståndshandläggare på Täby kommun och ansöka om hemtjänst. När du beviljats hemtjänst kan du sedan välja oss på Aleo Care som din hemtjänst. Har du redan hemtjänst kan du även byta till oss. Om du har frågor om processen eller om vår verksamhet är du välkommen att kontakta oss.
Har du frågor?
För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.