Vaxholms stads hemtjänst

Vaxholms stads hemtjänst

Kapellgatan 2, Vaxholm

Verksam i
Hela Vaxholm stad
Typ av insats
Omvårdnad
Service
Ledsagning
Besök hemsida
Kontakta verksamheten inför ditt hemtjänstval

Om oss

Vaxholms stad hemtjänst är en kommunal hemtjänst med lång erfarenhet. Vi har stor lokal kännedom och förankring. Vilket många av våra kunder upplever som en stor trygghet. Många av våra anställda bor själva i kommunen och det är inte ovanligt att vi och våra kunder har gemensamma bekanta.

Vi tillgodoser dina behov på ett tryggt och säkert sätt utifrån dina biståndsbeviljade insatser inom områden som omsorg, servicetjänster, matdistribution, trygghetstelefon och nattpatrull. Vi har en nära och kontinuerlig dialog med dig som kund och även dina närstående om du så önskar. Vi månar om din integritet och ditt självbestämmande och vill gärna vara ett stöd för dig i din vardag och din närmiljö. Vårt mål är att bibehålla och gärna öka vårt redan höga nöjd-kund-index.

Sedan 2019 är vår hemtjänst Stjärnmärkt, vilket innebär att vår personal gått en utbildning inom demenssjukdomar via Svenskt Demenscentrum. 

Du kan välja oss som hemtjänstutförare oavsett var i kommunen du bor, detta gäller även dig som bor på en ö.

Telefon- och besökstider
Måndag – fredag är telefonen till hemtjänstens kontor öppen mellan kl. 07.00 – 16.00, lunchstängt kl. 12.00-13.00. Telefonnumret är 08-522 426 44. 

Vi tar även emot besök på kontoret, måndag - fredag mellan kl. 8.00-12.00 och 13.00-16.00. Hör gärna av dig innan ditt besök!

Organisation
Organisationsform
Kommunal

Tjänster

Vi erbjuder dig de tjänster som du blivit beviljad utifrån ditt beståndsbeslut från Vaxholms stad. Om du ännu inte fått ett biståndsbeslut kan du läsa mer om processen genom att klicka här.

Exempel på tjänster vi kan hjälpa dig med är: matdistribution, trygghetslarm, städ, tvätt, inköp, nattillsyn, hjälp med den personliga hygienen, ledsagning/promenader, besök då och då för att se att du mår bra och omsorgsinsatser vid livets slutskede.

För de personer som blivit beviljad hjälp nattetid, fått trygghetstelefon eller beviljad matdistribution är det vi som utför dessa tjänster eftersom de inte ingår i kundvalssystemet i Vaxholms stad.

Typ av insats
Omvårdnad
Service
Ledsagning

Arbetssätt

Vi tänker på miljön därför använder vi cyklar och elbilar. 

Kontinuitet
Vi vill kunna erbjuda en hög kontinuitet. Därför är personalen indelade att jobba inom olika geografiska områden så du träffar samma personer. Självklart respekterar vi dina specifika önskemål om vem eller vilka som du vill ska besöka dig i möjligaste mån.
Kontaktperson
Som kund hos oss blir du tilldelad ditt eget kontaktteam. Tillsammans skriver ni en genomförandeplan som beskriver hur du vill ha din hemtjänst utförd baserat på de tjänster som du fått beviljat i ditt biståndsbeslut. Det är även ditt kontaktteam som bland annat håller kontakten med dina anhöriga, sjukvården och arbetsterapeut.

Personal

Vår personal består till omkring 90 procent av utbildade undersköterskor. Vi blev av Stockholms län blev utsedda till den hemtjänsten i länet som har högst antal utbildade vårdbiträden inom demensvård. Något som vi är mycket stolta över. Vi har också tillgång till en Silviasyster som har en specialutbildning inom demens. Alla som arbetar hos oss är vidareutbildade inom demensvård och omsorg. Vi har även anhörigkonsulenter som kan hjälpa till vid behov.

Sedan 2019 är vår hemtjänst Stjärnmärkt, vilket innebär att vår personal gått en utbildning inom demenssjukdomar via Svenskt Demenscentrum. Syftet med utbildningen är att ge personalen kunskap och verktyg för att kunna utveckla det personcentrerade arbetet.

Vi har ett nära samarbete med psykiatrin och vi har även undersköterskor som har en specialutbildning inom området.

Vi har också lång erfarenhet av palliativ vård i hemmet, vård i livets slutskede.

Alla våra medarbetare talar och förstår svenska väl. Många är dessutom flerspråkiga, kommer från olika bakgrunder och har kunskap om och erfarenhet av andra kulturer vilket vi ser som en stor tillgång och styrka!

Språk
Arabiska
Kollektivavtal
Personalen omfattas av ett kollektivavtal

Mat

Beroende på vad du fått beviljat i ditt biståndsbeslut kan du antingen få mat levererad eller att vi kommer hem till dig och lagar något enklare.

Om du får maten levererad till dig kommer den från Eatery AB. Maten lagas från grunden och är miljösmart. Du kan alltid välja mellan tre rätter, kött, fisk och vego. Vid alla storhelger ingår efterrätt. Maten lagas kvällen innan den når dig. Om du vill kan vi hjälpa dig att värma den. Maten håller väldigt god kvalitet, är näringsberäknad och uppskattad av våra kunder. Om du har särskilda behov eller allergier så anpassas rätterna till detta.

Leverantör

Eatery AB

Kvalitet

I Vaxholm stad har vi ett utarbetat kvalitetsledningssystem som vi även på Vaxholms stads hemtjänst följer. Alla synpunkter och klagomål dokumenteras och diarieförs. De noteras, registreras och självklart tar vi lärdom för att det inte ska upprepas igen.

Vi jobbar strukturerat och rättssäkert. All kommunikation sker genom vårt egna system som ingen annan utifrån har tillgång till. Sekretess är viktigt för oss.

Alla medarbetare har ID-brickor så att du vet vilka som kommer hem till dig och givetvis har de även tystnadsplikt.

Kontakt

Organisation
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Marie Sagrelius, enhetschef
Ulf Plath, samordnare
Sofia Cichini, samordnare
Erika Kull Pettersson, bitr. enhetschef
Gatuadress

Kapellgatan 2

Postort

Vaxholm

Vill du bli kund hos oss?
För att bli kund hos oss ska du kontakta biståndshandläggaren på Vaxholms stad. Om du har andra frågor om oss är du välkommen att kontakta via kontaktuppgifterna ovan. Du kan även ringa vår samordnare på 08-522 42 644.

Har du frågor?

För att göra ett bra val av hemtjänst behöver du prata med verksamheten. Kontakta dem via formuläret nedan eller slå dem en signal direkt.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.