Hemtjänst på annan ort
Du som har hemtjänst har möjlighet att få samma stöd även om du reser bort en period. Det kan till exempel handla om att du besöker anhöriga i en annan kommun under jul och påsk eller bor i en sommarstuga under sommaren.
Här är en guide till hur du ordnar detta.
Kontakta en biståndshandläggare i din hemkommun och berätta att du planerar att bo tillfälligt någon annanstans. Biståndshandläggaren gör då en beställning till den kommunen du planerar att bo i tillfälligt. Du behöver alltså inte själv meddela den andra kommunen.
Berätta för biståndshandläggaren var den tillfälliga bostaden ligger och hur länge du planerar att vara där.
Tala om ifall du behöver mer eller mindre hjälp än vanligt under vistelsen. Bor du med släkt eller vänner kanske det inte behövs hjälp med matlagning och handling till exempel.
Tänk igenom hur den tillfälliga bostaden är utformad och om det finns saker som är bra för hemtjänsten att veta om. Finns det trappor, är dusch- och badutrymmet mindre än i din vanliga bostad eller ligger de i en annan byggnad? Är bostaden utrustad med disk- och tvättmaskin eller har högre trösklar än din vanliga bostad? Ju mer du berättar desto bättre kan den tillfälliga hemtjänsten planera för dig.
Fem till sex veckor innan du önskar hemtjänst i en annan kommun behöver du meddela din hemkommun.
Du har alltid rätt att få hemtjänst i en annan kommun under förutsättning att de får veta det i tid så att de kan planera och informera sin personal.
Om du ska bo tillfälligt i en kommun med valfrihet inom hemtjänsten kan du välja vilken leverantör som ska utföra din hemtjänst. För tips om vad du ska tänka på när du väljer läs våra Tips för att välja hemtjänst.
För att få en överblick över vilka hemtjänstleverantörer som finns titta i Seniorvals söktjänst.
Om det händer något medans du är borta som gör att ditt behov av omsorg ändras så vänder du dig till sjukvården eller biståndshandläggare i den kommun du befinner dig i. De kommer att ordna den hjälp du behöver.