Lindåsa äldreboende
Sönnarslövsv 149-14, Tollarp Karta
Om oss
Norlandia Äldreomsorgs äldreboende Lindåsa är ett trivsamt och rogivande äldreboende i Östervång cirka 1,5 km från Tollarp. Här står dina personliga behov och önskemål i centrum. Du bor i en trygg och hemlik miljö med tillgång till våra professionella medarbetare dygnet runt.
Lindåsa drevs tidigare av Frösunda Äldreomsorg, som hösten 2023 blev en del av Norlandia.
Boendet
Norlandia Lindåsa är inrymt i vackra byggnader från 1930-talet med stora och luftiga lokaler. Här finns 38 lägenheter på 25–36 kvm fördelade på sex avdelningar. Samtliga lägenheter har badrum, höj- och sänkbar säng, uttag för egen telefon samt möjlighet till egen TV. Licensen ingår i hyran.
Varje avdelning har ett gemensamt kök och dagrum. Här finns också ett finrum som är vackert möblerat med gamla möbler där vi träffas vid till exempel anhörigträffar, högtider och för kaffe med sju sorters kakor. Utanför äldreboendet finns en trädgård som blommar från vår till höst.
Anpassad boendemiljö
Boendemiljön på Lindåsa är anpassad för dig med kognitiv svikt eller demenssjukdom. Vi lägger därför stor vikt vid att anpassa boendemiljön för att förstärka rumsuppfattningen, göra den hemlik, varm och trygg.
Aktiviteter
Fortsätt leva ett aktivt liv
Ambitionen är att du ska få en meningsfull dag, varje dag, när du bor på Lindåsa. Här kan du välja mellan det stillsamma och enskilda i din lägenhet eller att umgås med grannarna i gemensamma utrymmen. Vi har aktivitetsombud som har till uppgift att erbjuda dig dagliga aktiviteter som passar oavsett vilka förutsättningar du har.
För den som vill erbjuder vi gemensamma aktiviteter, till exempel musik och underhållning, spelkvällar, dans, rörelse eller olika uteaktiviteter beroende på årstid. Allt för att du ska kunna få din dag som du vill ha den.
Du som närstående är viktig
Närstående är oftast involverade i flytt till äldreboendet. Precis som för den äldre som flyttar är det viktigt att de närstående får ett bra samarbete med personalen på våra äldreboenden. Du som närstående får alltid komma och hälsa på. Det finns inga besökstider - detta är din närståendes hem.
Mat & Dryck
Mat för alla sinnen
Äkta matglädje bygger på att maten som serveras är god och näringsriktig. Men lika viktig är själva måltidsupplevelsen: Hur maten serveras, hur dukningen ser ut, om det är lugn och ro, om konversationerna kring matbordet är trevliga. Hos Norlandia får du just det, måltidsupplevelser präglade av god mat, gemenskap och matglädje. Smaklig måltid!
Vård & Omsorg
En personlig kontaktman
Varje boende har en egen kontaktman som har huvudansvar för omsorgen. Kontaktmannen ger extra stöd med vardagliga ting, som att boka tid hos frisören eller tandläkaren. Kontaktmannen ansvarar också för att vården och omsorgen genomförs enligt din genomförandeplan och reviderar den när önskemål ändras. Kontaktmannen är också en länk som håller kontakt med dina närstående.
Personal
Personal för din trivsel
Under ledning av vår verksamhetschef och enhetschefer finns också omsorgspersonal, sjuksköterskor, arbetsterapeut och aktivitetsansvariga medarbetare på plats för våra boende.
Tre sjuksköterskor är schemalagda dagtid måndag–fredag samt att de delar på beredskap kväll, natt och helg med en inställelsetid på 40 min. Läkare kommer en gång per vecka. Vi har också kontinuerlig tillgång till sjukgymnast, frisör, fotvårdsspecialist, tandhygienist och tandläkare.
Kvalitet
Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.
För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.
Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål
Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom:
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut
Kontakt
För att få en boendeplats på Norlandia Lindåsa krävs ett biståndsbeslut från Kristianstads kommun. För mer information om hur du ansöker om en plats, vänligen kontakta kommunens biståndshandläggare på telefonnummer 044-13 50 00.
Hitta hit
Har du frågor?
Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.