Edshultgården
Edshultsvägen 15, Leksand Karta
Om oss
Välkommen till Edshultsgården
Edshultsgårdens historia startade redan 1970 då huset byggdes som ålderdomshem. Därefter har flera renoveringar och utbyggnader skett, bland annat har fastigheten fått en restaurang. Boendet har en trivsam trädgård som rymmer både lusthus och trevliga sittplatser bland rabatter och äppelträd. Idag är Edshultsgården ett boende för personer med demenssjukdom.
Omgivningen
Edshultsgården ligger i ett lugnt bostadsområde med fina promenadvägar och närhet till ”noret”, som gör det lätt att besöka affärer och att uträtta andra ärenden. Boendets centrala placering underlättar även för besökare att ta sig hit såväl till fots som med cykel, eller att ta bussen som stannar ett stenkast ifrån oss.
Boendet
Din lägenhet
Lägenheten är 30 kvm och består av ett rum med kokvrå och ett rymligt badrum. I lägenheten finns säng, sängbord och fasta takarmaturer, i övrigt möblerar du med egna möbler och saker som du trivs med. Sänglinne och handdukar står vi för. Ett låsbart förråd tillhör lägenheten.
TV, telefon och internet
Lägenheten har fiber vilket ger digitala lösningar för data, TV och telefoni. Flytt av olika abonnemang sker av dig.
Praktiskt att tänka på vid inflyttningen
- Ta med mediciner, recept och hygienartiklar som tandborste, tandkräm, tvål, schampo, rakapparat, kam, nagelsax, örontermometer.
- Ta med dina hjälpmedel såsom rullstol, rollator, duschstol, digital kalender, duschstol, stöd- och vändhandtag i säng.
- Ta med ditt färdtjänstkort som kan behövas då du vill besöka vänner och bekanta.
- Tänk på att ordna med hemförsäkring för ditt nya boende.
Aktiviteter
En aktiv vardag inom och utomhus
Du bestämmer själv hur din dag ska se ut och vad du vill delta i. Vår vackra utemiljö används från tidig vår till sen höst. Här kan man strosa runt, umgås över en fika i lusthuset eller bara koppla av en stund för sig själv. Många av aktiviteterna flyttas också ut så vi kan njuta av det sköna vädret så länge som möjligt.
Varje avdelning har ett gemensamt vardagsrum och en matsal med balkong. Dessutom finns en större samlingssal där det ordnas musikunderhållning samt en gemensam matsal som har öppet mellan 12-14, där du kan umgås över en lunch tillsammans med dina närstående.
Mat & Dryck
Måltiderna ska vara glädjande att se fram emot. Vi uppmärksammar helgdagar och högtider, firar Nobeldagen, äter surströmming och kräftor, bakar rulltårtor på Rulltårtans dag samt ordnar grillkvällar i vår trädgård. Närstående bjuds in till midsommarfirande, vår- och jullunch. Vid bemärkelsedagar uppvaktar vi jubilaren (om så önskas) med tårta och festligheter. Alla tillfällen till trevlig samvaro tas till vara.
Dagens alla måltider
Frukost
”Frukost på säng” eller i matsalen – det väljer du själv vid den tiden som passar dig. Vi serverar gröt, ägg, yoghurt och smörgåsar med kaffe/te.
Mellanmål
Vid 11-tiden serveras ett litet mellanmål.
Lunch klockan 13.00
Till lunch serveras en huvudrätt och en efterrätt.
Kaffe med dopp klockan 15.00
Middag klockan 17.30
Till middagen serveras en lättare rätt, exempelvis soppa, omelett eller gröt.
Kvällsfika
Att känna sig mätt inför natten ökar förutsättningen för en god sömn. Du serveras därför en senare kvällsfika vid tidpunkt som passar dina kvällsvanor bäst.
Vård & Omsorg
Planering för din vård och omsorg
Vi arbetar med ett hälsofrämjande synsätt vilket innebär att stärka välbefinnandet genom stöd och hjälp, att i möjligaste mån klara sig själv i det dagliga livet. Inom två veckor efter inflyttning, upprättar din näransvarig en genomförandeplan tillsammans med dig, för att kunna anpassa stödet och insatserna efter dina önskemål och behov.
Inom kort får du också träffa enhetschefen, sjuksköterskan och fysioterapeuten eller arbetsterapeuten, som är med och planerar för dina omvårdnadsbehov. Du erbjuds därefter två gånger per år ett uppföljningsmöte med berörda personer. Genom vårt förebyggande arbetssätt med regelbunden uppföljning, kan vården och omsorgen anpassas med nya insatser efter dina förändrade behov.
Din levnadsberättelse
Vi ser gärna att du även skriver en levnadsberättelse, där vi kan se vad som har format ditt liv och vilken sysselsättning som är viktig för dig idag. Utifrån den och genomförandeplanen, två viktiga underlag i vårt arbete, ser vi till att du får en så individanpassad och meningsfull dag som möjligt. Om du vill, får dina närstående gärna vara delaktiga i planeringen och vardagsbestyren.
Din säkerhet
Vi har tystnadsplikt vilket innebär att vi inte får berätta för utomstående om dig och dina förhållanden här. Vi får enligt lag inte heller ta emot pengar eller gåvor av dig och dina närstående.
Avgift
Du betalar en avgift enligt beslut som grundar sig på inlämnad inkomstuppgift. I avgiften ingår inte läkarbesök, tandläkarbesök, besök hos optiker, mediciner eller resor till och från läkare. Vid frågor gällande avgifter kontakta kommunens avgiftshandläggare på telefon 0247-801 77.
Hårvård och fotvård kan vi ombesörja i huset via externa företagare.
Personal
Vi finns för din trygghet och service
Enhetschefen finns på plats vardagar och har det övergripande ansvaret för verksamheten.
Undersköterskor/vårdbiträden finns tillgängliga dygnet runt. En av dem blir din näransvarig som du och dina närstående kommer att ha mest kontakt med.
Den näransvarige:
- Ska lära känna dig (och dina närstående)
-Håller dina närstående informerade om dig, i överenskommen omfattning
- Ombesörjer nyanskaffning av kläder, hygienartiklar, hjälpmedel och personliga saker
-Ser till att tid bokas för klippning, fotvård, tandläkare, färdtjänst och övriga sociala kontakter.
Sjuksköterska
Sjuksköterskan är på plats dagtid vardagar, övrig tid finns kommunens joursjuksköterska tillgänglig.
Arbetsterapeuter och fysioterapeuter
Arbetsterapeuter och fysioterapeuter finns tillgängliga vardagar utifrån dina behov.
Läkare
Läkaren från vårdcentralen besöker oss varje vecka. Prata med vår sjuksköterska om du önskar träffa läkaren. Du kan även ha kvar din tidigare läkare, men då behöver du besöka hen på vårdcentralen eller lasarettet.
Tandvården besöker oss varje år.
Kvalitet
Systematiskt arbetssätt för att säkerställa god kvalitet
För att säkerställa kvaliteten i Leksands kommuns verksamheter för kund och personal, arbetar vi enligt ett systematiskt arbetssätt. Vi följer upp både ekonomi- och kvalitetsresultat, analyserar, värderar samt planerar och prioriterar och förbättrar verksamheten regelbundet.
Vi arbetar efter de rutiner, processer och de framtagna styrdokument som beskriver och fastställer det som behövs för att säkerställa verksamhetens kvalitet.
Ledningsgruppen för sociala sektorn ansvarar för att resultat från statistikdatabaser och nationella kundundersökningar sammanställs och presenteras för enhetschefer på ett sätt som gör att dessa lätt kan se egna verksamhetens kvalitetsnivå jämfört med andra liknande verksamheter, jämförelser med andra kommuner och jämförelse med tidigare års resultat.
Utöver detta görs målgruppsundersökningar om det finns förhållningssätt och attityder hos personal som kan leda till brister i verksamhetens kvalitet.
Klagomål och synpunkter
Inkomna rapporter, klagomål och synpunkter och avvikelsehantering analyseras, utreds, dokumenteras, åtgärdas och sammanställs av respektive berörda enhetschef för att vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet. Enhetschef skickar dessa vidare till avdelningschef och ledningsgruppen. Klagomål, synpunkter och riskanalyser med åtgärder sammanställs regelbundet till ansvariga politiker.
Kontakt
Om du är intresserad av en lägenhet på Edshultsgården kontaktar du biståndshandläggare på Leksands kommun, 0247-800 00. Vid övriga frågor som rör boendet är du välkommen att kontakta oss direkt via telefonnummer ovan.
Hitta hit
Söker du jobb?
Kolla in karriärsajten Go Care. Här kan du läsa mer om Leksands kommun som arbetsgivare och vad vi kan erbjuda dig.
Har du frågor?
Har du frågor? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå en signal.
För frågor om jobb klicka här.