Lyckavägen

Om oss

Välkommen till Lyckavägen
I en vacker miljö i byn Tibble, två kilometer utanför centrala Leksand, ligger kommunens nybyggda särskilda boende Lyckavägen, som öppnades i december 2021.

Nybyggnationen är en tillbyggnad till det gamla boendet, som även genomgått en renovation. Lyckavägen att bestå av fyra flyglar med modern standard samt flera ytor för social samvaro, såväl inom som utomhus. Totalt finnas åtta små enheter, där det endast bor nio personer per enhet.

Boendet vänder sig till dig som inte längre kan bo kvar hemma på grund av ett ökat vård- och omsorgsbehov eller demenssjukdom.

Omgivningen
Lyckavägen ligger på en höjd och har därför strålande utsikt över ängar med betande djur, Limsjön och älven. Runt huset finns flera möjligheter att slå sig ner och njuta av naturen och att strosa runt i omgivningen. Den rymliga trädgården färdigställs under våren/sommaren 2022. 

Organisation
Organisationsform
Kommunal

Boendet

Allmän beskrivning

Din lägenhet
Lägenheten är 32 kvm om ett rum med trinett och rymligt badrum. Här finns säng och fasta takarmaturer, i övrigt inreder du med möbler och saker som du trivs med. Två väggar har tavellist med krokar, vilket underlättar tavelupphängningen. Att spika/skruva upp tavlor är därför inte tillåtet, ej heller vägghängd TV

Lounge, sportbar och Café
Förutom flera inbjudande sittgrupper runt om i huset, finns det två stora samlingssalar, Loungen med en sportbar samt Caféet, där det arrangeras dans, musikunderhållning, sportkvällar, kalas och andra önskade aktiviteter. Båda lokalerna har en kamin för sköna stunder framför brasan då höstkvällarna gör sitt intåg.

TV, telefon och internet
Lägenheten har fiber vilket ger digitala lösningar för data, TV och telefoni. Flytt av olika abonnemang sker av dig.

Praktiskt att tänka på vid inflyttningen
- Ta med mediciner, recept och hygienartiklar som tandborste, tandkräm, tvål, schampo, rakapparat, kam, nagelsax, örontermometer.
- Ta med dina hjälpmedel såsom rullstol, rollator, duschstol, digital kalender, duschstol, stöd- och vändhandtag i säng.
- Ta med ditt färdtjänstkort som kan behövas då du vill besöka vänner och bekanta.
- Tänk på att ordna med hemförsäkring för ditt nya boende. 

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
72
Avdelningar
8
Hyra
5067 - 5867 kr/mån

Aktiviteter

En aktiv vardag inom och utomhus
Lyckavägen erbjuder många olika möjligheter till sociala samvaro men även platser för egna stunder samt möten med närstående. 

På varje enhet finns matsal och vardagsrum samt en inglasad balkong där vi kan spendera tid långt in på hösten. På entrésidan finns en boulebana. Då hela trädgården är anlagd kommer det även att finnas pergola, en grillplats, odlingslådor samt ett utegym.

Du bestämmer själv hur din dag ska se ut. För den som gilla att vistas utomhus, finns det goda möjligheter då Lyckavägen ligger i en omgivning med trevliga strövområden i vacker natur. Runt huset finns även promenadslingor samt sittplatser för avkoppling och sällskapliga aktiviteter. 

I det lilla biblioteket erbjuds möjlighet till bokcirklar med diskussioner om intressanta författare. I salongen kan du besöka frisör eller fotvårdare enligt överenskommelse.

Vardagliga aktiviteter som erbjuds är högläsning, bakning, spel, bingo, pyssel och mycket mer. Varje fredag ordnas gofika. Vi avsätter tid för individuella aktiviteter och utgår då ifrån dina behov och önskningar.

Träning
För den som är träningssugen finns ett litet gym där du kan träna styrka och balans, individuellt eller med hjälp av personalen. Fysioterapeuten hjälper till med ett personligt träningsprogram för dig.Även utomhusgymmet kan användas för individuell träning.

Mat & Dryck

Måltiderna ska vara trivsamma stunder som är glädjande att se fram emot och som uppmärksammas lite extra vid helgdagar och högtider. Vi tar till vara alla tillfällen till trevlig samvaro, bjuder in till midsommarfest, vår- och jullunch, firar bemärkelsedagar etcetera.

Dina besökare får gärna köpa mat/kaffe och äta tillsammans med dig i Caféet. Meddela oss en dag i förväg så beställer vi extra portioner. Maten betalas via faktura från vår kostenhet. Om du vill nyttja kokmöjligheten i din lägenhet, säg till personalen så hjälper vi dig med det.

Dagens måltider
”Frukost på säng” eller i matsalen – det väljer du själv vid den tiden som passar dig. Vi serverar gröt, ägg, yoghurt och smörgåsar med kaffe/te.

Mellanmål serveras vid 11-tiden.

Lunch klockan 12.30; Det serveras en huvudrätt och en efterrätt.

Kaffe med dopp vid klockan 15.00

Middag klockan 16.30; Det serveras en lättare rätt, exempelvis soppa, omelett eller gröt.

Kvällsfika; Du serveras en senare kvällsfika vid den tid som passar dina kvällsvanor bäst. Att känna sig mätt inför natten ökar förutsättningen för en god sömn.

Vård & Omsorg

Planering för din vård och omsorg
Vi arbetar med ett hälsofrämjande synsätt vilket innebär att stärka välbefinnandet genom stöd och hjälp, att i möjligaste mån klara sig själv i det dagliga livet. Inom två veckor efter inflyttning, upprättar din näransvarig en genomförandeplan tillsammans med dig, för att kunna anpassa stödet och insatserna efter dina önskemål och behov.

Inom kort får du också träffa enhetschefen, sjuksköterskan och fysioterapeuten eller arbetsterapeuten, som är med och planerar för dina omvårdnadsbehov. Du erbjuds därefter två gånger per år ett uppföljningsmöte med berörda personer. Genom vårt förebyggande arbetssätt med regelbunden uppföljning, kan vården och omsorgen anpassas med nya insatser efter dina förändrade behov. 

Din levnadsberättelse
Vi ser gärna att du även skriver en levnadsberättelse, där vi kan se vad som har format ditt liv och vilken sysselsättning som är viktig för dig idag. Utifrån den och genomförandeplanen, två viktiga underlag i vårt arbete, ser vi till att du får en så individanpassad och meningsfull dag som möjligt. Om du vill, får dina närstående gärna vara delaktiga i planeringen och vardagsbestyren.

Din säkerhet
Vi har tystnadsplikt vilket innebär att vi inte får berätta för utomstående om dig och dina förhållanden här. Vi får enligt lag inte heller ta emot pengar eller gåvor av dig och dina närstående.

Avgift
Du betalar en avgift enligt beslut som grundar sig på inlämnad inkomstuppgift. I avgiften ingår inte läkarbesök, tandläkarbesök, besök hos optiker, mediciner eller resor till och från läkare. Vid frågor gällande avgifter kontakta kommunens avgiftshandläggare på telefon 0247-801 77.

Tilläggstjänster

Hårvård och Fotvård kan bokas av extern utförare som kommer till verksamheten och utför behandlingar i Salongen.

Personal

Vi finns för din trygghet och service
Enhetschefen finns på plats vardagar och har det övergripande ansvaret för verksamheten.

Undersköterskor/vårdbiträden finns tillgängliga dygnet runt. En av dem blir din näransvarig som du och dina närstående kommer att ha mest kontakt med.

Den näransvarige:
- Ska lära känna dig (och dina närstående)
-Håller dina närstående informerade om dig, i överenskommen omfattning
- Ombesörjer nyanskaffning av kläder, hygienartiklar, hjälpmedel och personliga saker
-Ser till att tid bokas för klippning, fotvård, tandläkare, färdtjänst och övriga sociala kontakter.

Sjuksköterska
Sjuksköterskan är på plats dagtid vardagar, övrig tid finns kommunens joursjuksköterska tillgänglig.

Arbetsterapeuter och fysioterapeuter
Arbetsterapeuter och fysioterapeuter finns tillgängliga vardagar utifrån dina behov.

Läkare
Läkaren från vårdcentralen besöker oss varje vecka. Prata med vår sjuksköterska om du önskar träffa läkaren. Du kan även ha kvar din tidigare läkare, men då behöver du besöka hen på vårdcentralen eller lasarettet.

Tandvården besöker oss varje år.

Språk
Svenska
Kollektivavtal
Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal.

Kvalitet

Systematiskt arbetssätt för att säkerställa god kvalitet
För att säkerställa kvaliteten i Leksands kommuns verksamheter för kund och personal, arbetar vi enligt ett systematiskt arbetssätt. Vi följer upp både ekonomi- och kvalitetsresultat, analyserar, värderar samt planerar och prioriterar och förbättrar verksamheten regelbundet.

Vi arbetar efter de rutiner, processer och de framtagna styrdokument som beskriver och fastställer det som behövs för att säkerställa verksamhetens kvalitet.

Ledningsgruppen för sociala sektorn ansvarar för att resultat från statistikdatabaser och nationella kundundersökningar sammanställs och presenteras för enhetschefer på ett sätt som gör att dessa lätt kan se egna verksamhetens kvalitetsnivå jämfört med andra liknande verksamheter, jämförelser med andra kommuner och jämförelse med tidigare års resultat.

Utöver detta görs målgruppsundersökningar om det finns förhållningssätt och attityder hos personal som kan leda till brister i verksamhetens kvalitet.

Klagomål och synpunkter
Inkomna rapporter, klagomål och synpunkter och avvikelsehantering analyseras, utreds, dokumenteras, åtgärdas och sammanställs av respektive berörda enhetschef för att vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet. Enhetschef skickar dessa vidare till avdelningschef och ledningsgruppen. Klagomål, synpunkter och riskanalyser med åtgärder sammanställs regelbundet till ansvariga politiker.

Kvalitetsregister
Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Hemsida
Gatuadress
Tibble Lyckavägen 6
Postnummer
793 36
Postort
Leksand
Vill du bli kund hos oss?

Om du är intresserad av att bo på Lyckavägens särskilda boende, kontaktar du biståndshandläggaren i Leksands kommun, 0247-800 00. Vid övriga frågor som om boendet är du välkommen att kontakta oss direkt via telefonnummer ovan.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Lyckavägen

Leksands kommun

Söker du jobb?

Kolla in karriärsajten . Här kan du läsa mer om Leksands kommun som arbetsgivare och vad vi kan erbjuda dig.

Har du frågor?

Har du frågor? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå en signal.

För frågor om jobb klicka här.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.