Om oss

Välkommen till Solhem
Solhem är ett trivsamt litet särskilt boende, beläget i ett lugnt villaområde i Insjön. Byggnaden består av två flyglar, Herrgården och Solby, i markplan vilket gör att utemiljön blir lättillgänglig för alla.Solhem vänder sig till dig som inte längre kan bo kvar hemma på grund av ett ökat vård- och omsorgsbehov.

Omgivningen
I närområdet finns trevliga strövområden, en livsmedelsbutik, kyrkan och köpcentrumet Hjultorget.

Organisation
Organisationsform
Kommunal

Boendet

Allmän beskrivning

Din lägenhet
Lägenheten är 25-28 kvm och består av ett rum med kokvrå och ett rymligt badrum. I lägenheten finns säng, sängbord och fasta armaturer, i övrigt inreder du med egna möbler och saker som du trivs med. Sänglinne och handdukar står vi för. Ett låsbart förråd tillhör lägenheten.

TV, telefon och internet
Lägenheten har fiber vilket ger digitala lösningar för data, TV och telefoni. Flytt av olika abonnemang sker av dig.

Praktiskt att tänka på vid inflyttningen
- Ta med mediciner, recept och hygienartiklar som tandborste, tandkräm, tvål, schampo, rakapparat, kam, nagelsax, örontermometer.
- Ta med dina hjälpmedel såsom rullstol, rollator, duschstol, digital kalender, duschstol, stöd- och vändhandtag i säng.
- Ta med ditt färdtjänstkort som kan behövas då du vill besöka vänner och bekanta.
- Tänk på att ordna med hemförsäkring för ditt nya boende. 

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
32
Avdelningar
2
Hyra
3971 - 4405 kr/mån

Aktiviteter

En aktiv vardag inom och utomhus
Det finns flera uteplatser där vi spenderar mycket tid från tidig vår till sen höst. När vädret tillåter dukar vi upp och äter våra måltider ute. Flera aktiviteter flyttas också ut så vi kan njuta av det sköna vädret så länge som möjligt.

Varje flygel har ett TV-rum och en matsal. Därutöver finns Salongen där vi umgås och har önskade aktiviteter samt Restaurangen där du kan äta tillsammans med flera medboende eller närstående. 

Du bestämmer själv hur din dag ska se ut och vad du vill delta i. Kyrkans väntjänst ordnar ofta café med underhållning hos oss. Andra aktiviteter är bokcirklar, musikquiz, modevisning med klädförsäljning, sång och dans samt besök av en terapihund. Dessutom förgyller huskatten stunderna här.

Träning
I vårt gym kan du träna styrka och balans. Fysioterapeuten tar fram ett träningsprogram för dig, och personalen hjälper och stödjer dig vid träningen. Vi har även gruppträning i form av sittgympa.

Mat & Dryck

Måltiderna ska vara glädjande att se fram emot. Vi serverar flera måltider under dagen, vilket gör det möjligt för dig att äta oftare och när det passar just dig. Måltiderna serveras i de gemensamma 216,75matsalarna.

Vi uppmärksammar helgdagar och högtider, äter surströmming och kräftor, ordnar grillkvällar och bjuder in närstående till midsommarfirande, vår- och jullunch. Vid bemärkelsedagar uppvaktar vi jubilaren om så önskas. Alla tillfällen till trevlig samvaro tas till vara.

Besökare får gärna köpa mat/kaffe och äta lunch tillsammans med dig i stora matsalen. Säg till en dag i förväg så vi kan beställa extra portioner. Maten betalas via faktura från vår kostenhet.

Dagens måltider
Liten tidig morgonfika
En bra start på dagen är ”morgonfika på sängen”, då du erbjuds en lätt förfrukost såsom nyponsoppa, smoothie, fil eller en liten smörgås.

Frukost
Därefter serveras en gedignare frukost med bland annat gröt, ägg,yoghurt, frukt, smörgåsar, kaffe och te. Tid och plats för frukosten väljer du själv.

11-fika
Vi dukar upp ett gott mellanmål med tre komponenter – salt, sött och frukt – där du väljer vad som smakar bäst nu, beroende på när du åt din frukost.

Lunch klockan 14.00
Strax innan lunch erbjuder vi en liten aptitretare, exempelvis salta kex med ost. Lunchen består av en huvudrätt och en efterrätt. 

Eftermiddagsfika
Kaffe med dopp serveras när så önskas.

Middag klockan 18.00
Nu serveras en lättare huvudrätt såsom soppa, omelett eller gröt.

Kvällsfika
Att känna sig mätt inför natten ökar förutsättningen för en god sömn. Du serveras därför en senare kvällsfika vid tidpunkt som passar dina kvällsvanor bäst.

Vård & Omsorg

Planering för din vård och omsorg
Vi arbetar med ett hälsofrämjande synsätt vilket innebär att stärka välbefinnandet genom stöd och hjälp, att i möjligaste mån klara sig själv i det dagliga livet. Inom två veckor efter inflyttning, upprättar din näransvarig en genomförandeplan tillsammans med dig, för att kunna anpassa stödet och insatserna efter dina önskemål och behov.

Inom kort får du också träffa enhetschefen, sjuksköterskan och fysioterapeuten eller arbetsterapeuten, som är med och planerar för dina omvårdnadsbehov. Du erbjuds därefter två gånger per år ett uppföljningsmöte med berörda personer. Genom vårt förebyggande arbetssätt med regelbunden uppföljning, kan vården och omsorgen anpassas med nya insatser efter dina förändrade behov. 

Din levnadsberättelse
Vi ser gärna att du även skriver en levnadsberättelse, där vi kan se vad som har format ditt liv och vilken sysselsättning som är viktig för dig idag. Utifrån den och genomförandeplanen, två viktiga underlag i vårt arbete, ser vi till att du får en så individanpassad och meningsfull dag som möjligt. Om du vill, får dina närstående gärna vara delaktiga i planeringen och vardagsbestyren.

Din säkerhet
Vi har tystnadsplikt vilket innebär att vi inte får berätta för utomstående om dig och dina förhållanden här. Vi får enligt lag inte heller ta emot pengar eller gåvor av dig och dina närstående.

Avgift
Du betalar en avgift enligt beslut som grundar sig på inlämnad inkomstuppgift. I avgiften ingår inte läkarbesök, tandläkarbesök, besök hos optiker, mediciner eller resor till och från läkare. Vid frågor gällande avgifter kontakta kommunens avgiftshandläggare på telefon 0247-801 77.

Tilläggstjänster

Hårvård och fotvård kan vi ombesörja i huset via externa företagare.

Personal

Vi finns för din trygghet och service
Enhetschefen finns på plats vardagar och har det övergripande ansvaret för verksamheten.

Undersköterskor/vårdbiträden finns tillgängliga dygnet runt. En av dem blir din näransvarig som du och dina närstående kommer att ha mest kontakt med.

Den näransvarige:
- Ska lära känna dig (och dina närstående)
-Håller dina närstående informerade om dig, i överenskommen omfattning
- Ombesörjer nyanskaffning av kläder, hygienartiklar, hjälpmedel och personliga saker
-Ser till att tid bokas för klippning, fotvård, tandläkare, färdtjänst och övriga sociala kontakter.

Sjuksköterska
Sjuksköterskan är på plats dagtid vardagar, övrig tid finns kommunens joursjuksköterska tillgänglig.

Arbetsterapeuter och fysioterapeuter
Arbetsterapeuter och fysioterapeuter finns tillgängliga vardagar utifrån dina behov.

Läkare
Läkaren från vårdcentralen besöker oss varje vecka. Prata med vår sjuksköterska om du önskar träffa läkaren. Du kan även ha kvar din tidigare läkare, men då behöver du besöka hen på vårdcentralen eller lasarettet.

Tandvården besöker oss varje år.

Språk
Svenska
Kollektivavtal
Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal.

Kvalitet

Systematiskt arbetssätt för att säkerställa god kvalitet
För att säkerställa kvaliteten i Leksands kommuns verksamheter för kund och personal, arbetar vi enligt ett systematiskt arbetssätt. Vi följer upp både ekonomi- och kvalitetsresultat, analyserar, värderar samt planerar och prioriterar och förbättrar verksamheten regelbundet.

Vi arbetar efter de rutiner, processer och de framtagna styrdokument som beskriver och fastställer det som behövs för att säkerställa verksamhetens kvalitet.

Ledningsgruppen för sociala sektorn ansvarar för att resultat från statistikdatabaser och nationella kundundersökningar sammanställs och presenteras för enhetschefer på ett sätt som gör att dessa lätt kan se egna verksamhetens kvalitetsnivå jämfört med andra liknande verksamheter, jämförelser med andra kommuner och jämförelse med tidigare års resultat.

Utöver detta görs målgruppsundersökningar om det finns förhållningssätt och attityder hos personal som kan leda till brister i verksamhetens kvalitet.

Klagomål och synpunkter
Inkomna rapporter, klagomål och synpunkter och avvikelsehantering analyseras, utreds, dokumenteras, åtgärdas och sammanställs av respektive berörda enhetschef för att vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet. Enhetschef skickar dessa vidare till avdelningschef och ledningsgruppen. Klagomål, synpunkter och riskanalyser med åtgärder sammanställs regelbundet till ansvariga politiker.

Kvalitetsregister
Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Enhetschef 0247-805 85
Herrgården 0247-805 90
Solby 0247-805 88
Gatuadress
Boställsvägen 1
Postnummer
793 40
Postort
Insjön
Vill du bli kund hos oss?

Om du är intresserad av en lägenhet på Solhem kontaktar du biståndshandläggare på Leksands kommun, 0247-800 00. Vid övriga frågor som rör boendet är du välkommen att kontakta oss direkt via telefonnummer ovan.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Solhem

Leksands kommun

Söker du jobb?

Kolla in karriärsajten . Här kan du läsa mer om Leksands kommun som arbetsgivare och vad vi kan erbjuda dig.

Har du frågor?

Har du frågor? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå en signal.

För frågor om jobb klicka här.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.