Hem
  • Translate
  • Lyssna
  • Sök
  • Favoriter
  • Sök
  • Bra att veta
    • Bra att veta
    • Tjänster hemma
      • Tjänster du köper själv
        • Så funkar RUT
        • Alternativ och komplement till hemtjänst
      • Hemtjänst
        • Vad kan du få hjälp med?
        • Hit vänder du dig
        • Ansökningsprocessen steg för steg
        • Hemtjänst efter sjukhusvistelse
        • Biståndshandläggarens roll
        • Att välja hemtjänst
        • Vad kostar hemtjänst?
        • Kontinuitet - samma personer, tid och sätt
        • Tilläggstjänster
        • Hemtjänst i praktiken
        • Hemtjänst på annan ort
      • Fixarservice
      • Hemsjukvård
      • Tandvård i hemmet
        • Munhälsobedömning och nödvändig tandvård
        • Tandvårdstödsintyg
        • Mobil tandvård
    • Boende
      • Bo kvar
        • Hjälp med underhåll
        • Service och omvårdnad
        • Så gör du boendet mer funktionellt och säkert
        • Socialt liv och aktiviteter
      • Bostäder för seniorer
        • Seniorboende
          • Service och omvårdnad
          • Tillgänglighet och trygghet
          • Socialt liv och aktiviteter
          • Så hittar du ett seniorboende
          • Vad kostar det?
          • Åldersgränser
        • Trygghetsboende
          • Service och omvårdnad
          • Tillgänglighet och trygghet
          • Socialt liv och aktiviteter
          • Så hittar du ett trygghetsboende
          • Vad kostar det?
          • Åldersgränser
      • Äldreboende
        • Hit vänder du dig
        • Ansökningsprocessen steg för steg
        • Äldreboende efter sjukhusvistelse
        • Biståndshandläggarens roll
        • Att välja äldreboende
        • Hur snabbt får du din plats?
        • Korttidsboende
        • Söka äldreboende i annan kommun?
        • Vad kostar äldreboende?
        • Parboende
        • Tilläggstjänster
        • Äldreboende i praktiken
      • Jämför boendeformer
      • Bidrag och stöd
    • Gemenskap
      • Mötesplatser och träffpunkter
      • Organisationer och föreningar
      • Sällskap
      • Volontärorganisationer
      • Dagverksamhet
        • Vad kostar dagverksamhet?
    • Smarta produkter och hjälpmedel
      • Nära kontakt med dina kära
      • Minska risken för halkolyckor
      • Så gör du ditt hem mer brandsäkert
      • Förskrivning av hjälpmedel
        • Hit vänder du dig
        • Hur går det till?
        • Vad kostar det?
        • Fritt val av hjälpmedel
        • Hjälpmedel på annan ort
        • Hjälpmedel på äldreboende
    • Kommunal äldreomsorg
      • Vad kan du få hjälp med?
      • Hit vänder du dig
      • Ansökningsprocessen steg för steg
      • Biståndshandläggarens roll
      • Organisationsformer inom äldreomsorg
      • Ansvar/samverkan kommun och region
      • Valfrihet inom äldreomsorg
      • Bedöma kvalitet
      • Hjälp att föra din talan
      • Överklagan och klagomål
      • Vad kostar äldreomsorg?
      • Omsorg när du reser bort
        • Hemtjänst på annan ort
        • Transport till annan ort
    • Stöd och omsorg vid demenssjukdom
      • Stöd för dig som anhörig
      • Bo hemma med demenssjukdom
        • Dagverksamhet vid demenssjukdom
        • Hemtjänst vid demenssjukdom
          • Anhörigas roll vid hemtjänst
      • Flytta till demensboende
        • Växelvård vid demenssjukdom
        • Permanentboende vid demenssjukdom
        • Boendemiljö
        • Personalen på boendet
        • Anhörigas roll vid flytt
      • Personalens kompetens
    • Närstående/anhörig
      • Stöd för dig som närstående/anhörig
  • Inspiration
  • Tips och guider
  • Seniorval
    • Seniorval
    • Om oss
      • Seniorvals söktjänst
      • Redaktionellt material
      • Kontakt
    • Samarbeta med oss
    • Vänner
    • Ge en gåva
    • Press
    • Jobb
    • Villkor
      • Villkor för användning av kontaktformulär
    • Personuppgifter
    • Cookies
    • Sitemap
  • Hem
  • Äldreboende
  • Ekbacken
    Ekbacken
  • Om oss
  • Boendet
  • Aktiviteter
  • Mat & Dryck
  • Vård & Omsorg
  • Personal
  • Kvalitet
  • Kontakt

Ekbacken

Orsälvsgatan 23 , Mora Karta

Typ av plats

Demens, Demens korttid, Omvårdnad, Omvårdnad korttid

Besök hemsida

Har du frågor? Kontakta verksamheten

Verksamheten uppfyller Vårdföretagarnas medlemskrav på transparens och öppenhet.

  • Om oss
  • Boendet
  • Aktiviteter
  • Mat & Dryck
  • Vård & Omsorg
  • Personal
  • Kvalitet
  • Kontakt

Om oss

Ekbackens äldreboende ligger naturskönt i västersluttning med närhet till vattnet, strax norr om Mora lasarett med närhet till kommunikation och ett köpcenter. Temat för Ekbacken är kultur, musik och dans, därför är många av aktiviteterna på Ekbacken inspirerat av temat.

Ekbacken ligger i det nya bostadsområdet Noret Norra, där Mora kommun kommer satsa på hållbara hus. På uppdrag av Mora kommun driver A&O verksamheten och vi arbetar för att du som boende ska få uppleva en meningsfull vardag på dina villkor och utifrån dina behov.

Verksamheten drivs av A&O
Vi har drivit äldreomsorg sedan 1993 vilket gör oss till en av de äldsta aktörerna inom vård och omsorg. Fokus har alltid varit att tillhandahålla den bästa möjliga omvårdnad där vi ska förmedla värme, omtanke och trygghet. 

Organisation

A&O Ansvar och Omsorg AB

Organisationsform

Företag

Driftsform

Entreprenad

Boendet

Runt Ekbacken finns anlagda gångstigar och en parkliknande trädgård är anlagd med planteringar och buskar. Alla enheter har egen uteplats med en stor odlingslåda. På baksidan kan vi samlas på den gemensamma uteplatsen och njuta av såväl skog som vatten.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

32

Avdelningar

Fyra boendeenheter

Lägenheterna

  • Rymliga lägenheter
  • Pentry med kyl och frys
  • Garderober
  • Stora badrum med halkfria golv, dusch, tvättmaskin och torktumlare
  • Alla lägenheter ligger på markplan
  • Trygghetslarm finns
  • Trådlöst internet och i varje lägenhet finns förberett för internet

På boendet

  • Ekbacken är vackert färgsatt med färger som utgår från Moradräkten
  • Här finns ett SPA och gemensamhetsutrymmen för social samvaro
  • På varje enhet finns möjligheten till parboende
  • Boendet är nyckelfritt, genom ett modernt lås- och larmsystem
  • Vacker trädgård och utsikt över Orsaälven

Hyra

6 882 - 6 882 kr/mån

Aktiviteter

Temat för Ekbacken är kultur, musik, dans och därför utgår många av våra aktiviteter från vårt tema. Vi erbjuder ett aktivitetsprogram som möjliggör dig att vara delaktig och aktiv. Aktiviteterna är av olika karaktär och utgörs av både rörelse, sång, musik och kultur. Aktiviteterna är både i grupp och individuellt. Individuella aktiviteter är anpassade till individuella önskemål och var och en väljer alltid själv om du vill delta. Exempel på aktiviteter kan vara bingo, delta i vår kör eller annan typ av musikunderhållning.

Vår temacoach har musikalisk och pedagogisk utbildning och ansvarar för aktivitetsprogrammet. Temacoachen utvecklar och planerar givande och inspirerande aktiviteter i nära samarbete med boende, närstående, kontaktmän och övriga medarbetare. Bingo, kör, musikunderhållning, tipspromenad. Tema kultur, musik och dans många av aktiviteterna utgår från temat.

Mat & Dryck

Vi ser måltiden som ett viktigt tillfälle till social samvaro och vi skapar en miljö som är inbjudande och trevlig. Stor vikt läggs vid dukning och uppläggning av maten. Vi erbjuder frukost, lunch och middag samt mellanmål och du väljer själv när och var du vill äta dina måltider.

Verksamheten har ett kostråd där boenderepresentanter och verksamhetens kostombud samlas för att gå igenom synpunkter och förslag för verksamhetens kost och måltidssituation. Även närstående kan bjudas in till kostrådet om intresse finns.


Var lagas maten?

Dafgård

Vård & Omsorg

Levnadsberättelse
Levnadsberättelsen ”Det här är jag” hjälper oss att se vad du har för bakgrund för att lättare kunna anpassa omvårdnaden till hur du vill ha det.

Kontaktperson
Alla som bor på Ekbacken får en kontaktperson som ska skapa trygghet för dig och är ett stöd till dina närstående. Kontaktpersonens viktigaste funktion är att vara ditt ombud och ska föra fram dina önskemål och behov till övriga medarbetare.

Kontaktpersonen håller regelbunden kontakten med närstående och är den person man i första hand vänder sig till med frågor.

Genomförandeplan
En genomförandeplan upprättas i samband med inflyttning. Den fungerar som en arbetsbeskrivning som säkerställer att alla medarbetare vet hur du som boende vill ha det, vilket skapar trygghet och kontinuitet. Genomförandeplanen utvärderas och revideras minst två gånger per år.

Omsorg

Ekbacken är bemannat med personal dygnet runt.

Vård

Tre sjuksköterskor finns på plats under dagtid, under natten har vi möjlighet att kontakta en sjuksköterska. Läkare med geriatrisk erfarenhet kommer en gång i veckan samt vid behov. 

Tilläggstjänster

Frisör och fotterapeut kommer till oss på Ekbacken vid behov.

Personal

Vi har engagerad personal som arbetar utifrån den enskildes behov och intressen. Vi strävar efter att personalen ska vara utbildade undersköterskor. Ekbacken har också en verksamhetschef som ansvarar för hela boendet.


Kompetensutveckling

Vi vill att våra medarbetare ges möjlighet att bredda sin kompetens och hålla sig uppdaterad inom den senaste forskningen och rönen. Att arbeta med utbildning, kompetensutveckling och handledning är en väsentlig del av boendets kvalitetsarbete och våra medarbetares välmående och utveckling.

Språk

Svenska, Arabiska, Engelska

Kollektivavtal

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kvalitet

A&O-modellen
Vi är angelägna om att verksamheten ska hålla en hög kvalitet. Därför ska alla medarbetare i verksamheten vara medvetna om verksamhetens inriktning och övergripande mål. Vi arbetar enligt vår egen modell, A&O modellen, där verksamheten indelas i sektorer och varje sektor har tydligt beskrivna mål. 

Systematiskt kvalitetsarbete
Inom A&O arbetar vi systematiskt med kvalitetssäkring. Vårt ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete bygger på Socialstyrelsens föreskrifter SOSFS 2011:9. I vårt ledningssystem beskrivs processer i verksamheten och vem som har ansvaret för att de ska ske.

Kvalitetsdeklaration
A&O kvalitetsdeklarerar verksamheten enligt Almega Vårdföretagarnas standard. Genom kvalitetsdeklarationen redovisar vi öppet verksamhetens kvalitetsarbete och resultat för allmänheten, beställare och beslutsfattare. Kvalitetsdeklarationen uppdateras varje år.

Läs mer om vårt kvalitetsarbete på vår hemsida. 

Kvalitetsregister

Senior Alert och Svenska Palliativa registret. 

Kontakt

Organisation

A&O Ansvar och Omsorg AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

0761- 81 03 80

E-post

anna-lena.paulsen@ansvarochomsorg.se

Kontaktperson

Anna-Lena Paulsen, verksamhetschef

Gatuadress

Orsälvsgatan 23

Postnummer

792 51

Postort

Mora

Vill du bo här?

Om du önskar bo hos oss på Ekbacken ska du kontakta en biståndshandläggare på din kommun och ansöka om ett biståndsbeslut. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss.

A&O på Facebook

Hitta hit

Vägbeskrivning

Ekbacken

    Kontakta oss

Bilder och video

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

0761- 81 03 80

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är).

Villkor för användning av kontaktformulär

Det här gör vi på A&O i samband med Covid-19

Läs mer här

  • Om oss
  • Press
  • Jobb
  • Samarbeta med oss
  • Vänner
  • Ge en gåva
  • Villkor
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Följ oss på Facebook
  • Följ oss på LinkedIn
  • Sitemap
  • © Seniorval.se

Dela

  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela via e-post

Translate