Granparken

Granliden 1 , Norrtälje Karta

Typ av plats

Demens, Omvårdnad

Om oss

Välkommen till Granparken, ett äldreboende centralt beläget i Norrtälje. Hos oss bor du i en härlig skärgårdsmiljö med närhet till havet, grönområden samt Norrtäljes affärer, restauranger, caféer, bibliotek och övriga serviceinrättningar.

Här på Granparken blir du bemött av trevlig personal som visar stort genuint engagemang och vänlighet gentemot våra boenden och deras anhöriga. Vi ser alltid till att sätta de boende i fokus och höra vad deras önskemål är.

Granparken är ett relativt nybyggt boende som är inrett med ljusa färger i en skärgårdsstil. Lokalerna är anpassade till de äldre så de har lätt att ta sig fram.

Norlandia är på uppdrag av Norrtälje kommun ansvarig för driften av verksamheten.

Organisation

Norlandia Care AB

Organisationsform

Företag

Driftsform

Entreprenad

Boendet

Varje enhet har gemensamma utrymmen som kök, matsal, stora inglasade balkonger och ett stort allrum där vi umgås, äter, ser på TV eller dricker kaffe. I vår gemensamma trädgård anordnar vi under vår- och sommarmånaderna uteaktiviteter, fester och grillkvällar. Runt huset finns en promenadsträcka. 

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

48

Avdelningar

Sex enheter, varav en enhet är avsedd för personer med en demenssjukdom

Lägenheterna

  • 30 kvadratmeter
  • Pentry med kylskåp, diskho och kokplattor
  • Hall
  • Stort badrum
  • Uttag för tv, telefoni och internet
  • Höj- och sänkbar säng ingår
  • Trygghetslarm

Aktiviteter

På Granparken anordnar vi aktiviteter och kulturella evenemang varje dag. Vår målsättning är att skapa en aktiv, social och meningsfull tillvaro där dina förutsättningar, behov och önskemål är vägledande.

Vår kultur- och aktivitetsansvariga medarbetare presenterar varje vecka ett gemensamt kultur- och aktivitetsprogram som även omfattar besök av lokala föreningar. Vi hittar på mycket varierande och spontana aktiviteter beroende på vad våra boende vill göra. Exempel på aktiviteter kan vara utflykter, filmvisningar, promenader, gymnastik, vinprovningar, fester, dans och musikkvällar.

Utöver de gemensamma aktiviteterna finns det möjligheter för egen tid med din kontaktperson för individuella aktiviteter. Då kan ni till exempel göra utflykter, ta en sväng på stan eller besöka stranden.

Vår parcykel, som är gjord för två personer som sitter bredvid varandra är väldigt populär under sommaren för att cykla omkring i vårt natursköna närområde.

Vid våra boenderåd tar vi bland annat upp frågan om aktiviteter. Våra boende får får möjlighet att lämna förslag på vad vi ska hitta på. 
 

Mat & Dryck

Mat och måltider är en av höjdpunkterna under dagen som många av våra boenden ser fram emot. Det ska vara en lugn stund då vi fokuserar på maten och en trevlig samvaro tillsammans. Våra medarbetare sitter naturligtvis med runt matbordet vilket bidrar till en social atmosfär. För dem som önskar äta i sin lägenhet serverar vi måltiden på en måltidsbricka. Under helger och högtider sätter vi guldkant på måltiderna med finporslin och serverar vin och öl till maten för dem som önskar.

Huvudmåltiderna kommer färdiglagade och vi förbereder dem i vårt gemensamma kök där vi lagar tillbehör som potatis och sallad. Frukost och mellanmål tillreder vi själva. Vi bakar mycket och självklart får våra boende vara med om de vill.

Vår personal går med jämna mellanrum utbildningar inom inom ämnet mat för äldre för att vi ska kunna erbjuda våra boenden mat som tillgodoser våra boendes näringsbehov.   
 

Var lagas maten?

Dafgård och Servera

Vård & Omsorg

Kontaktman
Din kontaktperson ansvarar för att din tillvaro på Granparken utformas i enlighet med dina behov och önskemål. Genom att skapa en god relation med dig och dina närstående hjälper kontaktpersonen dig med alla tänkbara sysslor och aktiviteter.

Genomförandeplan
Tillsammans med din kontaktperson skriver ni en genomförandeplan. Den skrivs utifrån ditt perspektiv och innehåller information om dig, vad du tycker om och hur du vill leva ditt liv. 

Omsorg

Granparken är bemannat med personal dygnet runt. 

Vård

På vardagarna under dagtid finns två sjuksköterskor på plats och på dagtid under helgen en sjuksköterska. Övrig tid har vi tillgång till beredskapssjuksköterska. Din omvårdnadsansvariga sjuksköterska ansvarar för att genomföra vårdinsatser på ett tryggt, professionellt och ansvarsfullt sätt.

Läkare besöker oss en gång i veckan, övrig tid har vi möjlighet att kontakta läkare per telefon.

Arbetsterapeut finns här varje vardag och vi har tillgång till sjukgymnast som brukar besöka oss en gång i veckan.

Vi samarbetar med Oralcare som genomför munhälsobedömningar och de har även möjlighet att utföra behandlingar på plats. Vi på Granparken har fått utmärkelsen Guldtanden av Oralcare eftersom vi tar så bra hand om våra boendes munhälsa. 

Tilläggstjänster

Frisör och fotvårdare besöker oss på Granparken med jämna mellanrum. 

Personal

Sammanlagt är vi cirka 50 månadsanställda plus några vikarier som jobbar på Granparken. Under ledning av verksamhetschef och biträdande verksamhetschef arbetar undersköterskor, vårdbiträden, sjuksköterskor och arbetsterapeut. Vi har en egen Silviasyster som har specialkompetens inom demens. Sjukgymnast och läkare kommer utifrån och besöker oss med jämna mellanrum. 

Kompetensutveckling

Vår personal genomgår vissa återkommande utbildningar inom hygien, hjärt- och lungräddning, ergonomi och brand.

Vi har även medarbetarsamtal då vi går igenom vara anställds behov av kompetenshöjande utbildning. Vi försöker hela tiden se till att våra medarbetare har uppdaterade kunskaper.

Språk

Svenska, Arabiska, Finska, Franska, Litauiska, Spanska, Thai

Kollektivavtal information

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kvalitet

Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.

För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.

Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål

Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom:
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut

Certifieringar

Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt ISO 9001, Kvalitet och ISO 14001, Miljö. 

Kontakt

Organisation

Norlandia Care AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

073 281 00 01

E-post

granparken.verksamhetschef@norlandia.com​​​​​​​

Kontaktperson

Malin Wallner, verksamhetschef

Gatuadress

Granliden 1

Postnummer

761 40

Postort

Norrtälje

Vill du bo här?

För att få en boendeplats på Granparken krävs ett biståndsbeslut från Norrtälje kommun. För mer information om hur du ansöker om en plats, vänligen kontakta kommunens biståndshandläggare på telefonnummer 0176-710 00.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Söker du jobb?


Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

073 281 00 01

Translate

Tyck till