Solhaga

Kungsvägen 40, Örkelljunga

Typ av plats

Demens, Demens korttid, Demens växelvård, Omvårdnad, Omvårdnad korttid

Om oss

Välkommen till Solhaga
Solhaga är ett profilboende som riktar sig till personer med kognitiv svikt med framträdande personlighetsförändringar (tidigare benämnt som demens) och till personer med psykiska funktionsnedsättningar som önskar en säker och trygg miljö där de kan bo och utvecklas.

Här jobbar personal med stort engagemang. Vi utgår från vår värdegrund som är delaktighet, självständighet och meningsfullhet. 

Verksamheten drivs av A&O
Vi har drivit äldreomsorg sedan 1993 vilket gör oss till en av de äldsta aktörerna inom vård och omsorg. Fokus har alltid varit att tillhandahålla den bästa möjliga omvårdnad där vi ska förmedla värme, omtanke och trygghet. 

Organisationsform

Företag

Driftsform

Entreprenad

Du kan välja oss även om du bor i:

Burlövs kommun, Båstads kommun, Bromölla kommun, Bjuvs kommun, Eslövs kommun, Helsingborgs kommun, Klippans kommun, Kristianstads kommun, Höörs kommun, Höganäs kommun, Hässleholms kommun, Kävlinge kommun, Hörby kommun, Svedala kommun, Tomelilla kommun, Landskrona kommun, Staffanstorps kommun, Skurups kommun, Trelleborgs kommun, Vellinge kommun, Örkelljunga kommun, Östra Göinge kommun, Ängelholms kommun, Åstorps kommun, Ystads kommun, Sjöbo kommun, Svalövs kommun, Lunds kommun, Malmö kommun, Simrishamns kommun, Lomma kommun, Perstorps kommun, Osby kommun

Boendet

Vi har 54 lägenheter i en genuin hemlik miljö i natursköna Skånes Fagerhult. Generösa gemensamhetsutrymmen och möjlighet till parboende finns.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

48

Avdelningar

5

Lägenheterna

  • Ettor och tvåor, några med egen utgång till trädgården
  • Några lägenheter har trinettkök och andra ett fullt utrustat kök
  • Eget badrum med dusch och toalett
  • Uttag för TV

På boendet

  • Flera gemensamhetsutrymmen så som bibliotek, tv-rum och aktivitetsrum
  • Närstående ges möjlighet till övernattning

Aktiviteter

Vår ambition är att skapa förutsättningar för de boende att kunna njuta av livet varje dag och skapa en meningsfull vardag. Ansvarig för aktiviteterna i verksamheten är Aktivitetscoachen vilken planerar och genomför aktiviteter tillsammans med de boede.


Mat & Dryck

Vi ser måltiden som ett viktigt tillfälle till social samvaro och vi skapar en miljö som är inbjudande och trevlig. Stor vikt läggs vid dukning och uppläggning av maten. Vi erbjuder frukost, lunch och middag samt mellanmål och du väljer själv när och var du vill äta dina måltider.

Verksamheten har ett kostråd där boenderepresentanter och verksamhetens kostombud samlas för att gå igenom synpunkter och förslag för verksamhetens kost och måltidssituation. Även närstående kan bjudas in till kostrådet om intresse finns.


Var lagas maten?

Dafgård

Vård & Omsorg

Målet är att du ska få leva hela livet!
Vi arbetar för att du ska få uppleva en meningsfull och innehållsrik vardag på dina villkor och vår värdegrund innebär att vi har ett hälsoperspektiv och ser till dina resurser och möjligheter när vi planerar din vård och omsorg tillsammans.

Öppenhet och delaktighet
Utgångspunkten i vårt arbete är att du ska leva hela livet! Vi arbetar med en öppenhet för människor och utveckling och vi utvecklar omsorg tillsammans. Vi anser att delaktighet, trygghet och självständighet är viktigt för att skapa en god livskvalitet.

Den enskilde är alltid i centrum
Vårt genomförande kännetecknas av individuella lösningar och insatser med utbildad personal –  personen alltid i fokus.

Närstående är viktiga och kan delta i utformningen av omsorgen, utifrån den boendes samtycke.

Levnadsberättelse
Levnadsberättelsen ”Det här är jag” hjälper oss att se vad du har för bakgrund för att lättare kunna anpassa omvårdnaden till hur du vill ha det.

Kontaktperson
Alla som bor på Solhaga får en kontaktperson som ska skapa trygghet för dig och är ett stöd till dina närstående. Kontaktpersonens viktigaste funktion är att vara ditt ombud och ska föra fram dina önskemål och behov till övriga medarbetare.

Kontaktpersonen håller regelbunden kontakten med närstående och är den person man i första hand vänder sig till med frågor.

Genomförandeplan
En genomförandeplan upprättas i samband med inflyttning. Den fungerar som en arbetsbeskrivning som säkerställer att alla medarbetare vet hur du som boende vill ha det, vilket skapar trygghet och kontinuitet. Genomförandeplanen utvärderas och revideras minst två gånger per år. 


Omsorg

Närstående och anhöriga
Närstående är en viktig resurs för den enskildes liv, givetvis utifrån samtycke från den enskilde. I relationen med närstående utgår vi från vår salutogena värdegrund, precis som vi gör med boende och medarbetare. Boende och närstående ska delta i utformningen av omsorgen. Vi bjuder in närstående att medverka i olika forum för planering, uppföljning och utveckling.

Vård

Tillgång till sjuksköterska dygnet runt samt läkarkontakt.

Personal

Vi har en kompetens och metodik utformad speciellt för våra målgrupper. Våra yrkeskategorier är sjuksköterskor, undersköterskor, mentalskötare, psykolog, läkare, arbetsterapeut och sjukgymnast.


Kompetensutveckling

Vi vill att våra medarbetare ges möjlighet att bredda sin kompetens och hålla sig uppdaterad inom den senaste forskningen och rönen. Att arbeta med utbildning, kompetensutveckling och handledning är en väsentlig del av boendets kvalitetsarbete och våra medarbetares välmående och utveckling.

Språk

Svenska

Kollektivavtal information

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kvalitet

A&O-modellen
Vi är angelägna om att verksamheten ska hålla en hög kvalitet. Därför ska alla medarbetare i verksamheten vara medvetna om verksamhetens inriktning och övergripande mål. Vi arbetar enligt vår egen modell, A&O modellen, där verksamheten indelas i sektorer och varje sektor har tydligt beskrivna mål. 

Systematiskt kvalitetsarbete
Inom A&O arbetar vi systematiskt med kvalitetssäkring. Vårt ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete bygger på Socialstyrelsens föreskrifter SOSFS 2011:9. I vårt ledningssystem beskrivs processer i verksamheten och vem som har ansvaret för att de ska ske.

Kvalitetsdeklaration
A&O kvalitetsdeklarerar verksamheten enligt Almega Vårdföretagarnas standard. Genom kvalitetsdeklarationen redovisar vi öppet verksamhetens kvalitetsarbete och resultat för allmänheten, beställare och beslutsfattare. Kvalitetsdeklarationen uppdateras varje år.

Läs mer om vårt kvalitetsarbete på vår hemsida. 

Kontakt

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

0767-77 01 25

Kontaktperson

Liselott Perlhagen, verksamhetschef

Gatuadress

Kungsvägen 40

Postnummer

280 40

Postort

Skånes Fagerhult

Vill du bo här?

Om du önskar bo hos oss på Solhaga ska du kontakta en biståndshandläggare på din kommun och ansöka om ett biståndsbeslut. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss.

Söker du jobb?

A&O söker kontinuerligt engagerade och positiva medarbetare som vill vara med och driva vår verksamhet framåt. Här hittar du våra lediga tjänster just nu.

Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

0767-77 01 25

Translate

Tyck till