Älvsjö servicehus
Spikskogatan 1-3, Älvsjö Karta
Om oss
Välkommen till Älvsjö servicehus - ett litet och intimt servicehus för dig som vill bo centralt med vacker natur i nära anslutning. I servicehuset finns restaurang där du kan köpa lunch, middag och fika.
Att bo på ett servicehus innebär att du bor i en egen lägenhet. Du har stöd av trygghetslarm om du skulle hamna i en situation där du behöver hjälp. Om du behöver extra stöd och hjälp kan du ansöka om hemtjänst. Älvsjö servicehus har egen hemtjänstpersonal och finns därför alltid nära till hands. Du har också tillgång till sjuksköterska, sjukgymnast och arbetsterapeut som finns i huset.
Boendet
Lägenheterna varierar i storlek – från 44 till 64 kvadratmeter. De är tillgänglighetsanpassade med rymlig toalett och fullt utrustade kök. Du inreder din lägenhet själv. För att minska fallrisken kan vår arbetsterapeut hjälpa till med praktiska tips med möblering.
Lägenheterna har rymlig balkong och det finns en gemensam innergård.
Aktiviteter
Älvsjö servicehus erbjuder aktiviteter måndag till fredag. De aktiviteter vi erbjuder är bland annat bingo, sittgymnastik, tipsrunda. Vi bokar även in extern underhållning flera gånger om året. Här jobbar aktivitetsombud som anordnar aktiviteter och uppmärksammar högtider.
Servicehusets foajé är som ett torg med mysiga sittplatser, stora växter, en bibliotekshörna och en scen. Där anordnas bland annat olika typer av underhållning och aktiviteter som högläsning och samtalsgrupper. Foajén är också ett bra ställe för att umgås med sina grannar.
Det finns en stor innegård där man bland annat kan promenera och spela boule. Sommartid anordnar vi förutom aktiviteter även café i trädgården.
Mat & Dryck
I din lägenhet finns ett fullt utrustat kök där du, om du har möjlighet, kan laga mat. I huset finns en restaurang där du både kan köpa mat och fika.
Om du behöver mer hjälp kan du via kommunen ansöka om hjälp med lättare matlagning i ditt hem eller få matlådor från restaurangen levererade. Om du föredrar att äta i restaurangen men har svårt att själv ta dig dit, kan du ansöka om ledsagning till och från restaurangen.
Vår dietist hjälper oss att utveckla måltiderna och att ta fram god och näringsrika recept. Dietisten håller även i utbildningar för våra medarbetare. Här arbetar även särskilt utbildade måltidsombud.
Vård & Omsorg
När du flyttar till oss skriver du tillsammans med din kontaktperson en genomförandeplan. Den innehåller all information om vad som är viktigt för dig, dina behov, önskemål och hur du vill ha din dag.
Kontaktperson
Du får en kontaktperson som har till uppgift att stå dig nära genom att lära känna dig och dina behov och önskemål. Det är din kontaktperson i första hand hjälper dig med din omvårdnad eller dina sysslor. Kontaktpersonen håller även kontakt med dina närstående.
Rehabiliterande förhållningssätt
Vi jobbar utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt vilket innebär att vi utgår dina förmågor och att du ska ha möjlighet att göra det du kan själv. Vi jobbar i team där alla i personalen ingår och finns tillgängliga för hjälp utifrån dina önskemål och behov.
Du får en sjuksköterska som ansvara för din hälso- och sjukvård. Sjuksköterska finns på plats måndag till fredag. Under jourtid har vi tillgång till sjuksköterska från närliggande Älvsjögården.
Läkarinsatser sköts av Familjeläkarna Saltsjöbaden. Servichusets läkare besöker verksamheten en gång i veckan samt om du skulle få ett akut behov.
Sjukgymnast och arbetsterapeut finns tillgängliga måndag till fredag.
Frisör och fotvård kommer till oss vid behov.
Personal
På Älvsjö servicehus arbetar undersköterskor, vårdbiträden, sjuksköterskor, sjukgymnast och arbetsterapeut. Boendet är bemannat med omvårdnadspersonal och sjuksköterskor dygnet runt. Här jobbar även vår enhetschef, samordnare, lokalvårdare och vaktmästare.
Våra medarbetare har lång erfarenhet av att jobba inom äldreomsorgen. Du kan därför känna dig trygg med att de kan hantera alla möjliga situationer som kan uppkomma. Dessutom trivs våra medarbetare väldigt bra på jobbet.
Våra medarbetar får kontinuerlig med kompetensutveckling. Exempel på utbildningar är undersköterskeutbildningar, utbildningar i psykisk ohälsa, äldreomsorgens nationella värdegrund (personcentrerad vård) och IT. Våra ombud får även vidareutbildning inom sina ansvarsområden som till exempel aktiviteter, mat och måltider.
Kvalitet
Vår ambition är god kvalitet och hela personalen involveras i vårt kvalitetsarbete. Resultat av brukarundersökningen och mottagna synpunkter samt avvikelser indikerar vilka områden som bör förbättras. All personal informeras om innehållet i dessa. En gång i månaden tas avvikelser upp i syftet att upptäcka brister och planera för åtgärder. Åtgärdsplaner och förbättringsförslag diskuteras gemensamt.
Verksamhetens rutiner upprättas årligen. I verksamhetsplanen, som varje år upprättas tillsammans med personal, anges vilka områden som ska prioriteras för att uppnå god kvalitet i verksamheten.
Synpunkter och klagomål
Dina synpunkter är mycket viktiga. Om du har synpunkter eller inte tycker att vi levt upp till våra åtaganden vill vi gärna att du hör av dig så att vi kan förbättra oss.
När vi får klagomål eller synpunkter åtgärdas dessa snarast. Inkomna synpunkter tas upp i våra rapporter och på arbetsplatsträffar. Vår ledning och stadsdelsnämnden får regelbunden information om vilka klagomål som inkommit och vilka åtgärder vi gjort. Om vi inte lyckats leva upp till våra åtaganden ska vi genast rätta till det som felats.
Kontakt
För att bli beviljad en lägenhet på Älvsjö servicehus behöver du ansöka om ett biståndsbeslut hos Stockholm stad. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ansöka eller ring Äldre direkt på 08-80 65 65.
Hitta hit
Har du frågor?
Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.