Axelsbergs vård- och omsorgsboende

Axelsbergs vård- och omsorgsboende

Kinmanssonsvägen 41-43, Hägersten Karta

Typ av plats
Demens
Omvårdnad
Omvårdnad växelvård
Besök hemsida
Har du frågor? Kontakta verksamheten

Om oss

Hos oss på Axelbergs vård- och omsorgsboende har du Mälaren runt hörnet. Du som bor högt upp i huset har en härlig utsikt över stan. Vi är ett modernt boende med många öppna ytor som underlättar för personer som sitter i rullstol och för dem som använder rullstol att ta sig fram. Lägenheterna håller hög standard med stora badrum med egna tvättmaskiner och torktumlare.

Här kan du känna dig trygg och få hjälp och stöd utifrån dina behov. Du påverkar själv din vardag. Du bemöts utifrån våra värdegrunder delaktighet, helhet och respekt.

Det är nära till kommunikationer, tunnelbanan ligger precis i närheten. Vi ligger i ett villaområde som erbjuder trevliga promenadvägar.

Vi är ett boende för personer som behöver omsorg och vi har även platser för demenssjuka. På våra omvårdsavdelningar har vi också växelvårdsplatser. Hos oss finns det möjlighet till parboende.

Organisation
Organisation form
Kommunal
Driftsform
Egen regi

Boendet

Allmän beskrivning

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
54
Avdelningar

Sex, nio lägenheter per avdelning

Lägenheterna

40–50 kvadratmeter

Trinettkök med diskbänk, kylskåp och eluttag för t.ex. kaffekokare

Hall

Stora badrum med tvättmaskin och torktumlare

Egen balkong

Säng och sängbord ingår

Uttag för tv och telefoni

Fiber

Trygghetslarm

På varje avdelning finns en större lägenhet som lämpar sig för parboende

På boendet

Stora terrasser på varje våning

Vardagsrum/matsal på varje våning

Trädgård

Hyra
6832 - 7769 kr/mån

Aktiviteter

Här på Axelbergs vård- och omsorgsboende anordnar vi dagliga aktiviteter både gemensamma för hela boendet, aktiviteter på de olika avdelningarna och individuella aktiviteter. Det är vår arbetsterapeut som ansvarar för aktiviteterna och på varje avdelning finns aktivitetsombud som regelbundet träffar varandra för att planera.

Exempel på gemensamma aktiviteter är sittgymnastik som vi har två gånger i veckan. På bottenvåningen har vi en tipspromenad som man kan delta i när man vill och frågorna byts ut två gånger i veckan. En till två gånger per termin arrangerar vi underhållning i form av till exempel musikband. Vi har höst- och vårmarknad då vi på avdelningarna till exempel gör egen marmelad som vi sedan säljer på marknaderna.

På avdelningarna kan vi sysselsätta oss med sång, högläsning, korsord, inomhusbowling social samtal och vi har även roliga ”leksaker”.

Tid med din kontaktperson
Våra boenden har avsatt tid att spendera tillsammans med sin kontaktperson. Tillsammans kan ni gå på promenad, rulla håret, bara umgås eller åka på utflykt till Liljeholmen eller Skärholmen.

Sommaraktiviteter
En till två gånger i veckan anordnar vi gemensamma promenader. Vi brukar också åka på utflykter för att äta lunch och ibland går vi ner till Mälaren för att fiska. 

Mat & Dryck

Maten som serveras på Axelberg kommer från Sodexo som har kök på Fruängsgården. Du har möjlighet att välja mellan två rätter plus ett vegetariskt alternativ. Frukost, mellanmål och fika ordnar vi själva på avdelningarna. Lunch och middag serveras vid fasta tider och frukosten när du vaknar.

Måltiderna är en trevlig stund på dagen då vi försöker skapa en harmonisk miljö och maten serveras på ett aptitligt vis. Vi äter tillsammans i avdelningarnas matsalar eller så kan man välja att äta i sin egna lägenhet. Personalen sitter med under måltiderna som stöd för de som behöver hjälp.

Alla högtider som jul, påsk, surströmmingspremiären, alla hjärtansdag och kanelbullens dag uppmärksammas med traditionsenliga maträtter. Även våra boendes födelsedagar uppmärksammas.

Dietist och kostombud
Vi har tillgång till dietist som ser till att våra boenden får i sig den näring de behöver. På varje avdelning finns kostombud som vid behov handleds av dietisten. Kostombuden ansvara för en god måltidsmiljö och att vi serverar god, varierad och näringsrik mat. Självklart kan vi tillhandahålla med specialkost för den som vill ha det. 

Var lagas maten?

Sodexo som har kök på Fruängsgården

Vård & Omsorg

Kontaktperson och genomförandeplan
Tillsammans med dig går din kontaktperson igenom hur du vill att de insatser som du beviljats utförs. Utifrån det ni kommer fram till skrivs en genomförandeplan. Kontaktmannen ansvarar även för att informera övriga medarbetare om hur man vill ha hjälpen utförd, sköter din dokumentation och håller i kontakten med dina anhöriga eller god man. 

Omsorg

Axelbergs vård- och omsorgsboende är bemannat dygnet runt.

Städning av din lägenhet utförs av vår personal. Allmänna utrymme städas av en städfirma.  

Vård

Sjuksköterskor finns här dygnet runt. Vardagar dagtid jobbar två sjuksköterskor, kvällar, nätter och helger jobbar en. En gång i veckan kommer en läkare som samarbetar med våra sjuksköterskor som förmedlar vilka boenden som behöver besökas av en läkare.

Arbetsterapeut och sjukgymnast finns hos oss dagtid måndag till fredag.

Oral Care kommer en gång om året och genomför frivilliga munhälsobedömningar. De kan även utföra tandvård vid behov. De utbildar också personalen i munhälsa. 

Tilläggstjänster

Frisör och fotvård finns i närheten och en medarbetare kan följa med dig om du behöver assistans. Frisör och fotvård gör också hembesök om det behövs. 

Personal

Hos oss arbetar 70 personer varav 58 stycken är omvårdnadspersonal. 90 procent av omvårdnadspersonalen är undersköterskor medan resterande är vårdbiträden. Här arbetar även sjuksköterskor, arbetsterapeut, fysioterapeut, administratör och en enhetschef. Sjuksköterskor finns på plats dygnet runt och en gång i veckan kommer en läkare som samarbetar med våra sjuksköterskor.

Flera av våra medarbetare har lång erfarenhet av att jobba inom äldreomsorg. 

Kompetensutveckling
Medarbetare som inte är undersköterskor erbjuds via Stockholms stad möjligheten att utbilda sig. Vid medarbetarsamtal tittar vi på vilka kompetenshöjande utbildningar som varje individ är intresserad av.

Vi har också andra utbildningar som vår personal genomgår inom munhälsa, förflyttningsteknik, inkontinens, basala hygienrutiner, demenssjukdomar, diabetes och palliativ omsorg. Flera av dessa är webbutbildningar.
Språk
Finska

Kvalitet

Vår ambition är god kvalitet och hela personalen involveras i vårt kvalitetsarbete. Resultat av brukarundersökningen och mottagna synpunkter samt avvikelser indikerar vilka områden som bör förbättras. All personal informeras om innehållet i dessa. Två gånger i månaden tas avvikelser upp i syftet att upptäcka brister och planera för åtgärder. Åtgärdsplaner och förbättringsförslag diskuteras gemensamt.

Synpunkter och klagomål
Dina synpunkter är mycket viktiga. Om du har synpunkter eller inte tycker att vi levt upp till våra åtaganden vill vi gärna att du hör av dig så att vi kan förbättra oss.

När vi får klagomål eller synpunkter åtgärdas dessa snarast. Inkomna synpunkter tas upp i våra rapporter och på arbetsplatsträffar. Vår ledning och stadsdelsnämnden får regelbunden information om vilka klagomål som inkommit och vilka åtgärder vi gjort. Om vi inte lyckats leva upp till våra åtaganden ska vi genast rätta till det som felats. 

Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Organisationsform
Kommunal
Hemsida
Telefonnummer
Kontaktperson
Hossein Ahmadian, Enhetschef
Gatuadress

Kinmanssonsvägen 41-43

Postnummer
129 35
Postort

Hägersten

Vill du bli kund hos oss?
För att bli beviljad en lägenhet på Axelbergs vård- och omsorgsboende behöver du ansöka om ett biståndsbeslut hos Stockholm stad. [link=http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Aldreomsorg/Att-soka-stod-och-hjalp/]Här[/link] kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ansöka eller ring Äldre direkt på 08-80 65 65.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Axelsbergs vård- och omsorgsboende

Hägersten Älvsjö

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.