Axelsbergs vård- och omsorgsboende

Axelsbergs vård- och omsorgsboende

Kinmanssonsvägen 41, Hägersten Karta

Typ av plats
Demens
Omvårdnad
Omvårdnad växelvård
Besök hemsida
Har du frågor? Kontakta verksamheten

Om oss

Axelsbergs vård- och omsorgsboende vänder sig till äldre som behöver omsorg och äldre som har en demensdiagnos.

Boendet består av sex våningar med en härlig utsikt över stan och du har Mälaren runt hörnet. Det är även mycket nära till tunnelbanan och buss. Boendet ligger i ett villaområde som erbjuder trevliga promenadvägar.

Du bor i en trygg miljö där du får hjälp och stöd utifrån dina individuella behov och önskemål – du påverkar själv din vardag och omsorg.

Hela verksamheten är Silviahemscertifierade.

Organisation
Organisationsform
Kommunal
Driftsform
Egen regi

Boendet

Allmän beskrivning

Boendet består av två enheter: Rosengården avdelning 1, 3 och 5 och Solgården avdelning 2, 4 och 6. Avdelning 1-4 har demensinriktning och avdelning 5-6 har somatisk inriktning (omvårdnad). Varje avdelning har nio lägenheter, varav en lägenhet passar för parboende.

Lägenheterna håller hög standars med stora badrum med egna tvättmaskiner och torktumlare.

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)
54
Avdelningar
Sex, nio lägenheter per avdelning
Hyra
6832 - 7769 kr/mån

Aktiviteter

Utevistelse
Varje förmiddag träffas vi gemensamt för att gå ut på en promenad. De boende som inte vill eller kan gå ut gemensamt kan antigen planera utevistelse med sin kontaktperson, sitta på den egna balkongen eller på den stora balkongen och njuta av frisk luft. Det finns också möjlighet att sitta ute i vår gemensamma trädgård.

Gemensamma aktiviteter
Vi anordnar dagligen en gemensam aktivitet i vår samlingslokal, vid öppna spisen, det kan vara allt från bowling, femkamp, ballonggympa eller frågesport. Varje vecka har vi också bingo och sittgymnastik. En gång i månaden har vi musikframträdanden.

Besök av Seniorglädje
På torsdagar får vi besök av Seniorglädje, de börjar med en gemensam aktivitet i vårt aktivitetsrum. Det kan bland annat vara karaoke, allsång, frågesport eller ölprovning. Därefter besöker de avdelningarna för social samvaro och enskilda samtal.

Individuella aktiviteter
Varje boende har så kallad egen-tid med sin kontaktperson, en timme per vecka. Tillsammans planerar den boende och kontaktpersonen individuella aktiviteter. Det kan till exempel vara samtal, högläsning, promenad eller en fikastund.

Högtider
Vi uppmärksammar och anordnar högtider och temadagar så som nyårsafton, alla hjärtans dag, påsk, morsdag, midsommar, kräftskiva, kanelbullens dag, farsdag, Lucia och advent och julafton.

Mat & Dryck

Mat och måltider betyder mycket för våra boende, deras hälsa och livskvalitet - maten ska vara god, näringsrik och hållbar. Maten som serveras hos oss kommer från Sodexo, som har kök på Fruängsgården. Det finns alltid tre måltider att välja emellan, till både lunch och middag, en av rätterna är alltid vegetarisk.

Frukost, mellanmål och fika ordnar vi själva på avdelningarna. Frukost serveras när du vaknar, lunch kl. 12:30 och middag kl. 17:00.

Alla högtider uppmärksammas med traditionsenliga maträtter.

Dietist och matråd
Vi har tillgång till en dietist som tillsammans med sjuksköterskorna ansvarar för att våra boende får i sig den näring de behöver. Vi har också kostombud på varje avdelning som tillsammans med enhetschefer ansvarar för att samtliga måltider blir en trevlig och härlig stund på dagen.

Var lagas maten?
Sodexo som har kök på Fruängsgården

Vård & Omsorg

Kontaktperson och genomförandeplan
Varje boende får en kontaktperson. Kontaktpersonen ansvarar för att lära känna den boende lite extra och för att den boende ska få sina behov tillgodosedda. Kontaktpersonen ansvarar också för att, tillsammans med den boende, upprätta en genomförandeplan som beskriver hur och när den boende vill att omvårdnaden ska utföras. Kontaktpersonen ansvarar också för kontakt med dina anhöriga eller god man.

Omsorg
Boendet är bemannat dygnet runt med omvårdnadspersonal och sjuksköterskor.

Vård
Vi har sjuksköterskor i tjänst dygnet runt, en gång i veckan kommer en läkare på besök för rond utifrån sjuksköterskornas bedömning och prioritering. Läkaren kommer från läkarorganisationen Familjeläkarna.

Arbetsterapeut och sjukgymnast finns hos oss dagtid; måndag till fredag.

Oral Care kommer en gång per år och genomför munhälsobedömningar, de kan även utföra tandvård vid behov. De utbildar även omvårdnadspersonalen i munvård, utbildningen är obligatorisk och genomförs en gång per år.

Tilläggstjänster
Frisör och fotvård finns i närheten och en omvårdnadspersonal kan följa med dig om du behöver ledsagning. Frisör och fotvård kan också göra hembesök vid behov.

Personal

Hos oss arbetar 65 medarbetare varav 51 stycken är omvårdnadspersonal. 75% av omvårdnadspersonalen är undersköterskor och resterande är vårdbiträden med lång erfarenhet. Vi har även en Silviasyster, vilket är en undersköterska med spetskompetens inom demensvård, hon ansvarar för aktiviteter samt handledning av omvårdnadspersonal.

Här arbetar också två enhetschefer, två samordnare, sjuksköterskor, arbetsterapeut och sjukgymnast.

Kompetensutveckling
Omvårdnadspersonal som inte är undersköterskor erbjuds vidareutbildning via Stockholms stad. Individuell kompetensutveckling planeras med medarbetare och chef på de årliga medarbetarsamtalen.

Våra medarbetare genomför årligen obligatoriska utbildningar så som munvårdsutbildning, hygienutbildning, förflyttningsutbildning och brandutbildning.

Hela verksamheten är Silviahemscertifierade vilket innebär att vi regelbundet vidareutbildar samtliga medarbetare, oavsett profession, i Silviahemmets tredagars grundutbildning i demensvård.

Andra utbildningar planeras och genomförs efter behov.

Språk
Svenska
Finska
Engelska
Spanska
Hindi
Arabiska
Persiska
Tigrinja

Kvalitet

Vårt arbetssätt och rutiner utgår från Äldreomsorgens nationella värdegrund samt Silviahemmets vårdfilosofi. Vår ambition är att bedriva vård och omsorg med god kvalitet, där den boende ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.

Resultatet från brukarundersökningen, mottagna synpunkter och klagomål samt avvikelser är en del av underlaget som vi använder i vårt systematiska förbättringsarbete. Dessa underlag indikerar vilka om råden som bör förbättras och utvecklas.

Varje månad har vi kvalitetsråd, där vi går igenom underlagen tillsammans med sjuksköterskor, arbetsterapeut, sjukgymnast och omvårdnadspersonal (kvalitetsombud). Tillsammans diskuterar vi förbättringsförslag och planerar åtgärdsplaner.

Synpunkter och klagomål
Boendes och anhörigas synpunkter är viktiga för oss. Vi önskar att boende och anhöriga kontaktar oss så snart som möjligt om de upplever att något inte fungerar som det ska, på så sätt får vi möjlighet att åtgärda detta inom rimlig tid. Inkomna synpunkter tas upp på rapporter, arbetsplatsträffar (APT) och kvalitetsråd. De redovisas också regelbundet till stadsdelsförvaltningens ledning, tillsammans med vilka åtgärder vi vidtagit.

Kvalitetsutvärderingar

Kontakt

Organisation
Hemsida
Kontaktperson
Enhetschef Rosengården:
Katarina Lindgren Näreskog 08-508 21 267

Enhetschef Solgården:
Hossein Ahmadian Moghdamfordoe 08-508 23 762
Gatuadress
Kinmanssonsvägen 41
Postnummer
129 35
Postort
Hägersten
Vill du bli kund hos oss?

För att bli beviljad en lägenhet på Axelbergs vård- och omsorgsboende behöver du ansöka om ett biståndsbeslut hos Stockholm stad. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ansöka eller ring Äldre direkt på 08-80 65 65.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Axelsbergs vård- och omsorgsboende

Hägersten Älvsjö

Har du frågor?

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Vi rekommenderar dig att inte dela känsliga personuppgifter via fritextfältet. (här kan du läsa vad känsliga personuppgifter är)
Något gick fel, vänligen försök igen.
Tack för ditt meddelande. Din kontaktinformation har skickats vidare till verksamheten. De kommer själva kontakta dig för att ge mer information.