Kattrumpstullen

Roslagstullsbacken 7, Östermalm, Stockholm Karta

Typ av plats

Demens, Omvårdnad

Lediga platser

Om oss

Välkommen till Kattrumpstullen, ett vård- och omsorgsboende för personer i behov av vård och omsorg dygnet runt. Verksamheten ligger i ett lugnt område uppe på Ruddammen. Då vi ligger på en kulle har vi en fantastisk utsikt över stora delar av Stockholm. Byggnaden uppfördes år 2003 och har med sin svängda form blivit ett synbart inslag i Stockholms stadsbild.

Namnet Kattrumpstullen härrör troligen från det vattendrag som förband Brunnsviken med Träsksjön. På grund av sin krokiga form kallades vattnet Kattrumpssjön och tullen Kattrumpstull. Hit tar du dig lättast med bus 61 från Odenplan som stannar precis utanför.

Norlandia är på uppdrag av Stockholms stad ansvarig för driften av verksamheten.


Utsikten från Kattrumpstullen

Organisation

Norlandia Care AB

Organisationsform

Företag

Driftsform

Entreprenad

Boendet

Kattrumpstullen är ett modernt boende fördelat på fem plan och uppdelat på nio avdelningar. På varje plan finns vackert utformade gemensamhetsutrymmen för måltider och social samvaro, samt en inglasad balkong. På entréplan finns en bibliotekshörna och utgång till en stor uteplats med grönska som ger goda möjligheter till utevistelse och samvaro.

Hyran
Om du vill veta vad hyan är kan du kontakta Östermalms stadsdelsförvaltning. 
 

Vårt bibliotek som ligger i entren

Lediga platser

  • Demens - Permanent
  • Omvårdnad - Permanent

Verksamhetens storlek (antal lägenheter)

97

Avdelningar

Nio, fem omsorgsavdelningar och fyra avdelningar för personer med demens.

Lägenheterna

  • Cirka 30 kvadratmeter
  • Stora badrum med toalett och dusch
  • Stora fönster med bra ljusinsläpp
  • Trygghetslarm, trinettkök och ett stort vardagsrum

På boendet

Gård med trädgårdsodlingar

Aktiviteter

Många olika aktiviteter
I vår entre anordnar vi olika aktiviteter. Andra aktivitetersom vi hittar på är att vi bakar, sjunger och spelar bingo samt lyssnar på musik i alla dess former. På alla våningsplan har vi dessutom aktiviteter i vardagen, som att läsa morgontidningen tillsammans med sin kontaktperson.

Vår önskan är att alla boende skall uppleva att Kattrumpstullen är ett hem för just dig där du kan fortsätta leva ditt liv, precis som du vill.

Utbudet av aktiviteter kan variera efter årstid men brukar bestå av utevistelse med promenader, sittgymnastik, tidningsläsning, högläsning, musik med allsång, underhållning, fester med mera. En gång i månaden kommer svenska kyrkan på besök. Aktuellt program finns på anslagstavlan på varje våningsplan, på vår hemsida och på Facebook.

På helgerna får vi besök av Ung Omsorg som hälsar på och anordnar sociala och meningsfulla aktiviteter.

Den som så önskar kan alltid tala med sin kontaktperson om man har förslag eller önskningar på aktiviteter. 
 

Mat & Dryck

En trevlig stund
Alla måltider ska vara ett unikt tillfälle att mötas kring den goda maten. Det ska vara fint dukat med servetter och dukar. Det är viktigt att få äta svensk traditionsenlig mat såväl som att lyfta fram mat från andra kulturer.

Samtliga måltider serveras i det gemensamma köket, alternativt i den egna bostaden för den som föredrar det. Lunch och middag levereras till oss dagligen och värms i respektive avdelnings kök. Vid lunch och middag har våra boende möjlighet att välja mellan två olika rätter. Varje avdelning tillreder själv frukost, mellanmål, kvällsmål och fika. Varje boende väljer själv tid för frukost.

Eftersom vi eftersträvar ett, över dygnet, jämnt intag av läkemedel kan detta innebära att vi först serverar en lättare frukost i sängen tillsammans med medicin samt senare efter uppstigning ytterligare en frukost i köket.
 

Var lagas maten?

Dafgård

Vård & Omsorg

Omsorg

I anslutning till inflyttning erbjuds alla ett ankomstsamtal med vår sjuksköterska och en person från vårdpersonalen på din avdelning som sedan kommer att fungera som din kontaktperson.

Kontaktperson
Din kontaktperson ansvarar för att din tillvaro på Kattrumpstullen utformas i enlighet med dina behov och önskemål. Genom att skapa en god relation med dig och dina närstående hjälper kontaktpersonen dig med alla tänkbara sysslor och aktiviteter.

 Genomförandeplan
Vid ankomstsamtalet kan du och dina anhöriga berätta vilka önskemål och andra förväntningar ni har. Någon dag efter att du flyttat in hos oss ber vi dig berätta om hur livet har varit, om speciella behov och önskemål. Efter att vi fått ditt medgivande frågar vi även dina anhöriga samma fråga. Av era berättelser gör vi sedan vad vi kallar för en levnadsberättelse som kommer att fungera som ett stöd för vår personal vid den dagliga kontakten med dig.

På basis av den information vi fått, skapar vi tillsammans med dig och dina anhöriga en individuell genomförandeplan som ligger till grund för den vidare omvårdnaden.

Vård

Via separat avtal har läkarorganisationen Legevisitten ansvar för läkarinsatserna vid Kattrumpstullen. Sjuksköterskan ansvarar för att läkaren får information om hälsotillståndet hos samtliga boende.

Din omvårdnadsansvariga sjuksköterska ansvarar för att genomföra vårdinsatser på ett tryggt, professionellt och ansvarsfullt sätt. Det är sjuksköterskan som har huvudansvaret för att den medicinska vården fungerar, till exempel att se till att medicinering sker enligt ordination, att läkare kontaktas vid behov eller att den boende kommer till sjukhus om besvären inte kan behandlas på plats. Det är också sjuksköterskan som informerar närstående vid förändringar i hälsotillståndet.

Arbetsterapeut och sjukgymnast deltar i vårdplaneringsmöten och har ansvar för att eventuella hjälpmedel utprovas och anpassas efter behov och förutsättningar. De ger även enklare behandlingar, men fungerar framförallt som konsulter för att ge råd och handledning till övrig vårdpersonal. Önskas kontakt med rehabiliteringsmedarbetarna sker detta genom ansvarig kontaktperson.

Personal

Kattrumpstullen har omkring hundra anställda varav flera som jobbat hos oss sedan invigningen 2003. Ledningen består av en verksamhetschef, två enhetschefer, en äldrepedagog och en Silviasjuksköterska. Personalen på avdelningarna är undersköterskor till största delen men vi har också en del vårdbiträden. Enheten har sjuksköterskor på plats dygnet runt. Ansvarig läkare kommer och har rond på boendet en gång i veckan.

Språk

Svenska, Arabiska, Eritreanska, Finska, Franska, Italienska, Kurdiska, Persiska, Somaliska, Turkiska, Tyska

Kollektivavtal information

Ja, personalen omfattas av ett kollektivavtal

Kvalitet

Kvalitet i Norlandia
Att erbjuda kvalitet i våra tjänster är Norlandias viktigaste uppdrag. Kvalitet uppstår i mötet mellan de äldre och våra medarbetare. Det handlar om vad vi gör och hur det upplevs av våra kunder. Man ska uppleva trygghet, erbjudas stimulerande aktiviteter, god mat och lyhördhet av oss, dvs ett gott liv varje dag.

För att nå våra kvalitetsmål är vi måna om att vara en lärande organisation, som utifrån evidens och uppföljningar satsar på ständiga förbättringar. Vår vision ”att förbättra välfärdstjänsten…” och våra grundläggande värderingar ”Kompetent, Ambitiös, Respektfull, och Energisk” är ledstjärnor i allt vi gör.

Kvalitetssäkring
Norlandia kvalitetssäkrar sina vård- och omsorgstjänster genom följande processer:
- Händelsehantering
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Medarbetarundersökning
- Internrevisioner
- Egenkontroll
- Verksamhetsplan med tydliga kvalitetsmål

Ovanstående kvalitetssäkringsprocesser följs upp genom:
- Business review
- Patientsäkerhetsberättelse
- Kvalitetsbokslut 

Socialstyrelsen undersökning
Vi är stolta över att Socialstyrelsen undersökning för 2017 visar att våra boenden trivs hos oss.

Resultat för våra omsorgsavdelningar:
100% anser att de får bra bemötande från personalen och 73% trivs med sina lägenheter.

Resultat för våra demensavdelningar
93% anser att de får bra bemötande från personalen och 86% känner förtroende för personalen. 

Certifieringar

  • Vårt digitala kvalitetsledningssystem TQM är certifierat enligt ISO 9001 kvalitet

  • ISO 14001, miljö

Kvalitetsregister

Kontakt

Organisation

Norlandia Care AB

Hemsida

Besök hemsida

Telefonnummer

072-090 29 17

Kontaktperson

Håkan Borg

Gatuadress

Roslagstullsbacken 7

Postnummer

114 21

Postort

Stockholm

Vill du bo här?

Du är alltid välkommen att höra av dig i både stort som smått. Det går också bra att besöka oss. Biståndsbeslut från kommunen behövs för att få plats, vänd dig till din kommun för att få reda på hur du går tillväga.

Hitta hit

Vägbeskrivning

Söker du jobb?


Har du frågor? Kontakta verksamheten

Har du frågor? Vill du komma på besök? Kontakta verksamheten enkelt via formuläret nedan eller slå den en signal.

Skicka ett meddelande

Du måste fylla i ett namn.

Du måste fylla i en e-post eller ett telefonnummer.

= Obligatoriskt fält

Villkor för användning av kontaktformulär

Ring

072-090 29 17

Translate

Tyck till